Bu çalışmada öğretmen görüşlerine dayalı olarak okullardaki mevcut
yönetişim düzeyini belirlemeye hizmet eden, geçerli ve güvenilir bir ölçme
aracının geliştirilmesi amaçlanmıştır. Öncelikle uluslararası kuruluşlarca
benimsenen yönetişim ilkeleri temel alınarak madde havuzu hazırlanmış ve uzman
görüşüne sunulmuştur. Uzman önerileri doğrultusunda 46 maddelik taslak ölçek
Kayseri ilindeki 178 öğretmene uygulanmıştır. Ölçeğin yapısı açımlayıcı faktör
analizi (AFA) ile incelenmiştir. Analiz sonucunda ölçeğin (OYÖ), hukuka bağlılık, katılım ve şeffaflık
olarak adlandırılan üç faktör altında toplanmış 28 maddeden oluştuğu
görülmüştür. Ölçeğin üç faktörle
birlikte toplam varyansın %59.31’ni açıkladığı saptanmıştır. Ölçekte yer alan
maddelerin ayırt ediciliğinin yüksek olduğu belirlenmiştir. Ölçek geçerliğinin sınanması amacıyla ölçek
Kayseri’de görev yapmakta olan 377 öğretmene uygulanmıştır. Toplanan veriler üzerinden doğrulayıcı faktör
analizi (DFA) gerçekleştirilmiştir. Analiz sonucunda uyum iyiliği değerlerinin
3 faktörlü modeli doğruladığı belirlenmiştir. Cronbach alfa katsayıları ölçeğin
yüksek düzeyde güvenilir olduğunu göstermiştir. Bu veriler ışığında, OYÖ’nün
mevcut okul yönetişim düzeyinin belirlenmesinde kullanılabilecek geçerli ve
güvenilir bir ölçme aracı olduğu saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | January 24, 2019 |
Submission Date | June 6, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 49 |