1739
Sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu’nun da yer alan Millî Eğitiminin genel
amaçlarından biri de Türk milletinin tüm fertlerini millî, ahlaki, insani, manevi
ve kültürel değerleri benimseyen, koruyan ve geliştiren bireyler olarak
yetiştirmektir. Bu süreçte öğretmenlere önemli roller düşmektedir. Bu kapsamda
araştırma sınıf öğretmenliği son sınıfta okuyan öğretmen adaylarının değerlerle
ilgili zihin yapılarını ortaya çıkarmak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma,
tarama modelinde betimsel bir çalışmadır. Araştırmanın evrenini Anadolu’da bir
üniversite oluştururken, örneklemini 2017-2018 öğretim yılı bahar döneminde bu
üniversiteye devam eden 48 sınıf öğretmeni adayı oluşturmuştur. Araştırmada
veriler araştırmacılar tarafından hazırlanan Kelime İlişkilendirme Testi (KİT)
ile toplanmıştır. Toplanan veriler içerik analizi ve kesme noktası kullanılarak
zihin haritalarına dönüştürülüp analiz edilmiştir. Verilerin analizinde Microsoft
Excel programından faydalanılmıştır. Bu araştırmanın sonucunda katılımcıların
milli, ahlaki, insanı, manevi ve kültürel değerler anahtar kavramlarıyla
ilişkilendirdikleri kelimelerin bilimselliğine, türüne, sayısına ve anahtar
kavramlarla ilişkili olup olmadığına bakıldığında, katılımcıların değerlerle
ilgili zihinsel yapılarının güçlü olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Katılımcıların
zihin haritalarının sade olduğu, zihin haritasında dallanma ve kelime sayısının
az olduğu tespit edilmiştir.
One of
the general objectives of Ministry of Education is to raise citizens who adopt,
protect and develop the national, moral, human, spiritual and cultural values.
Teachers have significant roles in this process. This research aims to identify
mental structures of senior pre-service classroom teachers regarding the
values. Having a descriptive survey model design, the research has been carried
out with a university located in Anatolia. The research sample consists of 28
senior pre-service classroom teachers who study in this university during the
academic year of 2017 and 2018. Research data have been collected through Word
Association Test (WAT) developed by the researchers. The data have been
analyzed through content analysis and mind maps using breakpoints. Microsoft
Excel program has been utilized during data analysis. When the words associated
with the national, moral, human, spiritual and cultural values have been
analyzed depending on their type, number, being related to these keywords or
not, participants have been found to hold weak mental structures regarding
values. Mind maps of the participants have been identified to be simple and
that there are fewer words and branching in their mind maps.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | January 24, 2019 |
Submission Date | June 23, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 49 |