In this study, it was aimed to develop a scale that could be used to determine the research and inquiry skills perception towards internet for prospective teachers. In the scope of the research data were collected from 590 prospective teachers. Firstly, for the validity of the scale developed as 37 items, expert opinion was consulted. For the construct validity of the scale, exploratory factor analysis was carried out and it was determined that scale items were collected in 2 factors. Total variance ratio of two factors was 46%. According to the results of factor analysis and item analysis, the items that not have suitable values were excluded from the scale. The final version of the scale was determined to be 25 items. The Cronbach Alpha reliability coefficient of the scale was 0.91, the reliability coefficients of the factors were 0.91 and 0.86, respectively. Two-factor structure was verified by conducting confirmatory factor analysis for the developed scale. According to these results, the scale could be used as a valid and reliable data collection tool by researchers.
Bu araştırmada öğretmen adaylarının İnternete yönelik araştırma ve
sorgulama becerilerine ilişkin algılarının belirlenmesinde kullanılabilecek bir
ölçek geliştirmek amaçlanmıştır. Araştırma kapsamında 590 öğretmen adayından
veri toplanmıştır. 37 madde olarak geliştirilen ölçeğin kapsam geçerliği için
uzman görüşünden yararlanılmıştır. Ölçeğin yapı geçerliği için açımlayıcı
faktör analizi yürütülmüş, ölçek maddelerinin 2 faktörde toplandığı
görülmüştür. İki faktörün varyansı açıklama oranı %46 olarak bulunmuştur. Faktör
analizi ve madde analizi sonuçlarına göre faktör dışı kalan ve uygun değerleri
taşımayan maddeler ölçekten çıkarılmıştır. Ölçeğin son halinin 25 maddeden
oluştuğu belirlenmiştir. Ölçeğin Cronbach Alfa güvenirlik katsayısı 0.91,
faktörlerin güvenirlik katsayıları ise sırasıyla 0.91 ve 0.86 bulunmuştur.
Geliştirilen ölçek için ayrıca doğrulayıcı faktör analizi yürütülmüştür.
Doğrulayıcı faktör analizi sonuçlarına göre ölçeğin iki faktörlü yapısı
doğrulanmıştır. Araştırmanın sonucunda ölçeğin geçerli ve güvenilir bir veri
toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından kullanılabileceği sonucuna
ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | April 26, 2019 |
Submission Date | February 26, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 50 |