Bağlama, Türk Halk Müziğinin zengin yapısının
icrasında kullanılan en önemli halk sazlarından biridir. Çalgı eğitiminde etüt
çalışmaları, gerekli teknik ve müzikal gelişmeyi sağlamak için zorunlu
çalışmalardandır. Araştırmada bağlama eğitimine yönelik yapılan literatür
taraması sonucunda hazırlanan etütlerin genelde eserlere yönelik hazırlayıcı
nitelikte olmadığı, birbirini takip eden motif yapıları olarak çoğunlukla
egzersiz amaçlı hazırlandığı görülmüştür. Bu bakış açısından hareketle
araştırmada, yapılan teknik ve müzikal analizler ile eserin icrasına yönelik
oluşturulan alıştırmalar çerçevesinde, bağlama eğitimine yönelik genelden özele
bir bakış açısının sunularak örnek bir çalışma modelinin oluşturulması
amaçlanmıştır. Araştırmanın
betimsel kısmında, “Şalako” isimli Azerbaycan halk ezgisi müzikal ve teknik
açıdan analiz edilerek toplamda sekiz adet teknik güçlük tespit edilmiş ve
tespit edilen bu güçlükleri gidermek amacıyla yedi adet ön alıştırma
yazılmıştır. Deneysel aşama için on altı kişilik çalışma
grubuna ön testte Şalako isimli ezgi çaldırılmış ve deney ve kontrol grupları
oluşturulmuştur. Deney grubu, bir hafta süre ile araştırmacı tarafından teknik
güçlükleri gidermeye yönelik hazırlanan teknik çalışmaları çalışmış, kontrol
grubu ise kendi yöntemleri ile eseri bir hafta süre ile çalışmışlardır.
Uygulanan son testin ardından yapılan analizler sonucunda deney grubunun, kendi
yöntemlerini kullanarak çalışan kontrol grubuna oranla daha başarılı olduğu
tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | July 27, 2019 |
Submission Date | February 26, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 51 |