Bu
çalışmada, Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı’nın 2018
yılında yayınlamış olduğu Ortaöğretim Kimya Dersi Öğretim Programındaki
kazanımların Orijinal ve Yeniden Düzenlenmiş Bloom Taksonomilerine göre
analizleri yapılmıştır. 9., 10., 11. ve 12. sınıflara yönelik toplam 127
kazanımın bilişsel alan düzeyleri, bilgi boyutları ve bilişsel süreç
boyutlarına göre analizi; nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi
kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Yapılan analizler sonucunda öğretim
programındaki kazanımların ağırlıklı olarak bilişsel alanın kavrama (%60,63)
basamağında olduğu; analiz (%14,17), uygulama (%11,03) ve bilgi (%8,66)
basamağındaki kazanımların sayısının az olduğu; sentez (%3,15) ve değerlendirme
(%2,36) basamağındakilerin ise oldukça az olduğu belirlenmiştir. Kazanımların
bilişsel süreç boyutlarına göre analiz edilmesiyle; kazanımların ağırlıklı
olarak anlamak (%46,45) ve çözümlemek (%33,86) basamağında olduğu; uygulamak
(%8,66), hatırlamak (%6,3), değerlendirmek (%3,94) basamağında oldukça az
olduğu; yaratmak (%0,79) basamağında ise son derece az olduğu bulunmuştur.
Diğer yandan, kazanımların ağırlıklı olarak bilgi boyutunun kavramsal (%75,59)
basamağında bulunduğu, olgusal (%11,81) ve işlemsel (%8,66) basamağındaki
kazanımların oldukça az olduğu; üstbilişsel (%3,94) basamağındaki kazanımların ise
çok az olduğu belirlenmiştir. Bu bulgular ışığında, programdaki kazanımların yüksek
oranda alt düzey bilişsel alan basamaklarına yönelik olduğu sonucuna
ulaşılmıştır.
Kimya Dersi Öğretim Programı Orijinal Bloom Taksonomisi Yeniden Düzenlenmiş Bloom Taksonomisi Bilişsel Alan Basamakları Bilgi Boyutu
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | October 27, 2019 |
Submission Date | March 18, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 52 |