Toplum
tarafından kendilerine sosyal rolleri gerekçesiyle öğretmenlik, hemşirelik ve
sekreterlik gibi meslekleri seçme algısı yüklenen kadınlar, artık birçok iş
sektörünün yönetim kademesinde yer edinmişlerdir. Bu çalışmanın amacı, kadın
öğretmenlerin yöneticiliğe bakış açılarının incelenmesidir. Çalışmanın
evrenini, Erzincan il merkezi ve ilçelerinde çalışan 1700 kadın öğretmen
oluşturmaktadır. Bu evrenden seçkisiz örnekleme yöntemi ile belirlenen 339
kadın öğretmen seçilmiştir. Araştırmaya katılan öğretmen sayısı 241’dir.
Betimsel tarama yöntemi ile yapılan araştırmada, kadın öğretmenlerin
yöneticiliğe bakış açılarını ölçen “Kadın Öğretmenlerin Yöneticiliğe Bakış
Açıları Ölçeği” uygulanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde SPSS paket programı
kullanılarak demografik özelliklerinin frekans ve yüzde değerleri
incelenmiştir. Medeni durum, mezun olduğu okul türü ve öğretmenlik mesleğini
sevip sevmeme durumu değişkenlerine göre bağımsız t testi uygulanmıştır. Kıdem
ve yöneticilik yapabilme düzeyi değişkenleri için ise tek yönlü varyans analizi
(ANOVA) yapılmıştır. Araştırmada; kadın öğretmenlerin önemli bir bölümünün 1-5
yıl mesleki kıdeme sahip olduğu, eğitim fakültesi mezunu olduğu, öğretmenlik
mesleğini sevdiği ve yöneticilik yapabilmek için eğitime ihtiyaç duydukları
bulgularına ulaşılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, kadın öğretmenlerin
yöneticiliğe bakış açıları çeşitli faktörlerden etkilenmiştir. Kadın
öğretmenler, okul yöneticilerinin yönetimle ilgili kurumsal yaklaşımları iyi
bilmesi gerektiğine inanmaktadırlar. Ayrıca kadın öğretmenler, okul yönetiminin
okulla ilgili alacağı kararlarda öğrenci ve öğretmenler ile birlikte ortak bir
paydada buluşmaları gerektiğini düşünmektedirler.
Women who have the perception of
choosing professions such as teaching, nursing and secretarial on the grounds
of social roles by society have now taken their place in many business sectors
at their own level. The aim of this study is to examine the perspectives of
women teachers on management. The universe of the study consists of 1700 women
teachers working in Erzincan city center and its districts. 339 female teachers
were selected from this universe by random sampling method. The number of teachers
participating in the study is 241. In the research carried out with descriptive
survey method, “Women Teachers' Perspectives on Management Scale” was carried
out to measure the perspectives of women teachers on management. Frequency and
percentage values of demographic characteristics were analyzed using SPSS
package program for analyzing data. Independent sample t test was applied
according to marital status, type of school and whether she liked teaching
profession or not; and one-way variance analysis (ANOVA) was performed for the
length of service and level of
manageability variables. In this study, it was found that a significant
proportion of women teachers had a 1-5 year length of service, graduated from
the faculty of education, liked teaching profession and needed education in
order to become an executive. According to the results of the research, the
perspectives of women teachers on management were influenced by various
factors. Women teachers believe that school administrators should know management-related
theoretical approaches well. In addition, women teachers think that school
management should meet in a common denominator with students and teachers in
the decisions about the school.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2020 |
Submission Date | June 12, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Issue: 53 |