Yükseköğretim kültürü, öğretim elemanlarının eylemleriyle değişmekte,
geliştirilmekte veya sürdürülmektedir. Böylelikle yükseköğretim kültürü zaman
içerisinde ve farklı kurumlarda değişkenlik gösterebilen bir yapı
sergilemektedir. Yükseköğretim kurumlarının sürekli değişim gösteren toplum ile
birlikte kendisini de değiştirerek ve geliştirerek uyum sağlayabilmesinin
yanısıra diğer yükseköğretim kurumlarına karşı rekabet gücünü koruyabilmesinin
de önemli olduğu düşünülmektedir. Bu bağlamda çalışmanın amacı öğretim
elemanlarının yükseköğretim kültürü algılarını tespit etmeye yönelik geçerli ve
güvenilir bir ölçek geliştirmektir. Alanyazın incelemesi sonrası hazırlanan 30
maddelik madde havuzuna sahip taslak ölçek pilot uygulama aşamasında 55 öğretim
elemanına; açımlayıcı faktör analizi (AFA) aşamasında 332 öğretim elemanına;
doğrulayıcı faktör analizi (DFA) aşamasında ise 277 öğretim elemanına
uygulanmıştır. Araştırmanın örneklemi küme örneklem yöntemiyle seçilmiştir.
Ölçeğin yapı geçerliği için uygulanan AFA sonucu elde edilen üç alt boyut
(dışsal uyum, temel varsayımlar, içsel bütünleşme) DFA sonucu ile
doğrulanmıştır. Yükseköğretim kültürü ölçeğinin güvenirlik katsayısı ise
Cronbach Alpha katsayısı ile elde edilmiş ve üç alt boyutun da güvenilir olduğu
sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma sonuçları incelendiğinde yükseköğretim kültürü
ölçeğinin öğretim elemanlarının yükseköğretim kültürü algılarını değerlendirmek
üzere kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğun göstermektedir.
The culture of higher education is
being changed, developed or maintained by the actions of the faculty members.
Thus, higher education culture exhibits a dynamic structure that can change
over time and in different institutions. Besides maintaining their competitiveness
against other higher education institutions, adaptation by changing and
improving together with the constantly changing society is important for higher
education institutions. In this context, the aim of the study is to develop a
valid and reliable scale to determine the higher education culture perceptions
of faculty members. For this purpose, draft scale with a pool of 30 items
prepared after the review of the literature was applied to 55 faculty members
in the pilot phase; 332 faculty members in the exploratory factor analysis
(EFA) phase, and 277 faculty members in
the confirmatory factor analysis (CFA) phase. The sample of the study was
selected by cluster sampling method. The three subscales (external congruence,
basic assumptions and internal integration) obtained from the EFA for the
construct validity were confirmed by the CFA. Cronbach Alpha reliability
coefficient of the academic identity scale showed that all three subscales were
reliable. When the results of the research are examined, it is seen that the
higher education culture scale is valid and reliable which can be used to
evaluate the perceptions of higher education culture of the faculty members.
Organizational culture higher education culture higher education management scale development
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | April 29, 2020 |
Submission Date | August 20, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Issue: 54 |