Bu
çalışma, kırsal ve kentsel yerleşim alanında yaşayan ortaokul 8. sınıf
öğrencilerinin zihninde göç olgusunun nasıl bir yer edindiğini analiz etmek
amacıyla yapılmıştır. Bu kapsamda çalışma, öğrencilerin hem sosyal bilgiler
dersi kapsamında işlediği, hem de günlük yaşantılarında hakkında sıkça bilgi
edindikleri göç olgusu ile ilgili algılarını irdeleyip eğitimcilere veri
sağlama amacı da taşımaktadır. Bu çalışmada öğrencilerden “Göç…gibidir; çünkü…”
cümlesini tamamlayan bir metin yazmaları istenmiş, bu yolla öğrencilerin göç
olgusunu hangi metaforlar üzerinden anlamlandırdığı tespit edilmeye çalışılmıştır.
Çalışmada yöntem olarak nitel araştırma desenlerinden biri olan olgubilim
(fenomenoloji) kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Ordu’nun Ünye ilçesinde
kırsal ve kentsel yerleşim alanında bulunan ortaokullardaki 8.sınıf öğrencileri
oluşturmaktadır. Çalışmada öğrencilerin göç olgusunu nasıl anlamlandırdıkları,
bu anlamları hangi metaforlar aracılığı ile betimledikleri ve oluşturdukları
metaforların hangi kategorilerden oluştuğu araştırılmıştır. Neticede göç
olgusunun, öğrenciler tarafından yeni bir hayatın başlangıcı olmaktan, sahip
olunan her şeyin yitirilmesine kadar uzanan geniş bir perspektifte algılandığı
görülmüştür. Öğrencilerin bu algılarını ifade ederken, geniş hayal dünyalarının
yansıması olan çeşitli metaforları kullandıkları tespit edilmiştir. Ayrıca göç
olgusuna yüklenen olumlu ve olumsuz anlam bakımından kırsal ve kentsel yerleşim
alanındaki öğrenciler açısından belli oranda farklılaşma olduğu tespit
edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2020 |
Submission Date | April 6, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Issue: 55 |