The purpose of
the research is to analyze the experiences and opinions of teachers regarding
values education in social studies courses. The study group of the research
consists of 16 social studies teachers (10 males, 6 females) teaching at
various secondary schools in the central districts of Antalya. The collection
of the data was performed by using the semi-structured interview form prepared
by the researchers. The interview form, which was prepared in compliance with
the research questions, consists of two sections and 9 open-ended questions. The
data transcripted with Microsoft Word program were subjected to content
analysis.
The results of
the study first reveal that social studies teachers explain the concept of
"value" by referring to its social, individual and universal
dimensions. Second, it was concluded that the primary values that social
studies teachers wanted to teach their students were patriotism, respect,
honesty, and justice. Third, it is observed that social studies teachers hold
particularly families and then school and society responsible for teaching
values. Fourth, it is seen that that social
studies teachers mostly use "exemplification", i.e.
inculcation approach, in values education. Finally, various problems that
teachers faced during values education were determined.
Bu
araştırmanın amacı, öğretmenlerin sosyal bilgiler derslerinde değer eğitimiyle
ile ilgili tecrübelerini ve görüşlerini incelemektir. Araştırmanın çalışma grubunu,
Antalya ili merkez ilçelerindeki çeşitli ortaokullarda öğretmenlik yapmakta
olan 16 sosyal bilgiler öğretmeni (10 erkek, 6 kadın) oluşturmaktadır.
Araştırma verilerinin toplanması, araştırmacılar tarafından hazırlanan
yarı-yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma sorularına uygun olarak hazırlanan
görüşme formu, iki bölüm ve 9 açık uçlu sorudan oluşmaktadır. Microsoft Word
programıyla yazıya aktarılan veriler, içerik analizine tabi tutulmuştur.
Araştırma
sonuçları, ilk olarak sosyal bilgiler öğretmenlerinin “değer” kavramının
toplumsal, bireysel ve evrensel boyutlarına atıf yaparak açıkladıklarını
göstermektedir. İkincisi, sosyal bilgiler öğretmenlerinin öğrencilerine
kazandırmak istediği öncelikli değerlerin vatanseverlik, saygı, dürüstlük ve
adalet olduğu sonucuna varılmıştır. Üçüncüsü, sosyal bilgiler öğretmenlerinin
değerlerin öğretiminden öncelikle aileleri, sonrasında okul ve toplumu sorumlu
tuttukları tespit edilmiştir. Dördüncüsü, sosyal bilgiler öğretmenlerinin
değerler eğitiminde en çok “örneklendirme”yi, yani telkin yaklaşımını
kullandıklarını görülmüştür. Son olarak öğretmenlerin değerler eğitimi
sırasında karşılaştığı çeşitli sorunlar belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | October 25, 2020 |
Submission Date | August 19, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Issue: 56 |