Bu çalışmanın amacı okul öncesi öğretmenlerinin bilinçli farkındalık ve tükenmişlik puanları arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel araştırma modeli kullanılan bu çalışmaya, devlete bağlı okul öncesi eğitim kurumlarında çalışan 271 okul öncesi öğretmeni katılmıştır. Bu çalışmanın verileri kişisel bilgi formu, Bilinçli Farkındalık Ölçeği (BİFO) ve Maslach Tükenmişlik Envanteri- Eğitimci Formu (MTE-EF) aracılığıyla toplanmıştır. Elde edilen veriler SPSS programı kullanılarak Pearson Korelasyon ve tek yönlü ANOVA aracılığıyla analiz edilmiştir. Çalışmanın bulgularına göre, araştırmaya katılan okul öncesi öğretmenlerinin bilinçli farkındalık düzeyleri yüksek, tükenmişlik düzeyleri ise düşüktür. Buna ek olarak, katılımcıların bilinçli farkındalık ve tükenmişlik puanları arasında negatif yönlü orta düzeyde bir ilişki bulunmaktadır. Son olarak, katılımcıların bilinçli farkındalıklarının ve tükenmişliklerinin yaş, mesleki deneyim yılı, günlük ortalama çalışma saati gibi bazı kişisel verilere göre farklılaşmadığı görülmektedir. Bu çalışmanın, bilinçli farkındalık ve tükenmişlik arasındaki negatif yönlü ilişkiyi ortaya çıkardığı için öğretmenlerde tükenmişliğin bilinçli farkındalık uygulamalarıyla önlenebileceğine dair alanyazına katkıda bulunulabileceği düşünülmektedir.
The purpose of this study is to examine the relationship among early childhood teachers' mindfulness and burnout scores. A total of 271 early childhood teachers working in public, early childhood institutions participated in this study, which used the correlational research model. The data of the study were gathered by “A Personal Information Form”, “Mindful Attention Awareness Scale (MAAS)”, and “Maslach Burnout Inventory-Educator Form (MBI-EF)”. The data were analyzed through the SPSS program using a Pearson correlation and one-way ANOVA. According to the study’s findings, the mindfulness levels of the participants were high, and their burnout levels were low. There was also a moderate negative correlation between participants’ mindfulness and burnout scores. Finally, their mindfulness and burnout scores did not differ according to their personal data—age, years of professional experience, and average working hours per day. Since this study reveals the negative relationship between conscious awareness and burnout, it is assumed that it can add to the literature on the prevention of burnout in teachers through mindfulness practices.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | November 12, 2021 |
Submission Date | February 24, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 60 |