Review
BibTex RIS Cite

EĞİTİMDE FİLM KULLANIMININ ÖNEMİ

Year 2021, Issue: 60, 222 - 244, 12.11.2021
https://doi.org/10.21764/maeuefd.937742

Abstract

Bir bireyin içine doğduğu grubun veya toplumun bir parçası olma süreci sosyalleşme olarak adlandırılır ve bu süreçte eğitimin önemli bir yeri vardır. Büyük ya da küçük, geleneksel ya da modern her toplum bu süreçte üyelerinden mümkün olduğu kadar çok katkı sağlamasını bekler. Ancak bu tek yönlü bir süreç ya da beklenti değildir. Özellikle modern dünyada kurumsallaşan ve örgütlü bir yapı içerisinde gerçekleşen örgün eğitim öncelikli olarak toplumun ihtiyaçlarına uygun niteliklere sahip bireyler yetiştirme görevini üstlenmiştir. Bu nedenle modern dünyada örgün eğitim kurumları içinde verilen eğitimin niteliği ayrı bir öneme sahiptir. Ancak verilen eğitimin niteliği, şekli, süresi vb. özellikleri toplumdan topluma ve dönemden döneme değişmektedir. Özellikte toplumsal yapı değiştikçe diğer kurumlar gibi eğitim kurumu da değişmekte ve değişen koşullara uygun olarak yeniden şekillenmektedir. Örneğin özellikle 20.yy’ın ikinci yarısından itibaren ortaya çıkan hızlı sosyal değişme sürecinde örgün eğitimde kullanılan yöntem ve araçlar da değişmiş, dönemin koşullarına uygun yeni yaklaşımlar ortaya çıkmıştır. Bu dönemde ortaya çıkan en önemli değişimlerin başında imge ve görselliğin ön plana çıkması gelmektedir. Bu süreçte eğitimde ve özellikle örgün eğitimde imge ve görseller önemli oranda yer almaya başlamıştır. Ancak örgün eğitimde kullanılan araçların çeşitlendirilmesinin eğitimde kalitenin artmasına yol açacağı aşikârdır. Bu bağlamda eğitimde film kullanımının neden önemli olduğu ve nasıl etkileri olduğu bu çalışmanın konusunu oluşturmaktadır. Bu konuda yazılmış literatürden yola çıkarak konuya ilişkin teorik bir değerlendirme amacını taşıyan çalışma derleme niteliği taşımaktadır.

References

  • Adadağ, Ö. (2012). Ulusu Eğitmek: İki Dünya Savaşı Arası Dönemde Eğitici Sinema, Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, (17), 29-61.
  • Adanır, O. (2012). Sinema Televizyon Kültür, İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Adanır, O. (2017). İşitsel ve Görsel Anlam Üretimi, İstanbul: Eylül-Sanat Yayıncılık.
  • Akyıl, L. (2017). Uluslararası İlişkilerde Algı Yönetimi: Propaganda Sineması, Journal of Interdisciplinary and Intercultural Art, 2(2), 129-139.
  • Althusser, L. (2006). İdeoloji: Devletin İdeolojik Aygıtları, (Çev. Alp Tümertekin), İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Arslantepe, M. (2012). Sinema Okuryazarlığı, İstanbul: Umuttepe Yayınları.
  • Birkök, M. C. (2008). Bir Toplumsallaştırma Aracı Olarak Eğitimde Alternatif Medya Kullanımı: Sinema filmleri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 5(2), 1-12.
  • Castells, M. (2016). İletişim Gücü, (Çev. Ebru Kılıç), İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Cereci, S. (1997). Belgesel Film, İstanbul: Şûle Yayınları.
  • Cevizci, A. (2005). Felsefe Sözlüğü, İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Czitrom, D. (2014). İlk Hareketli Resimler. (Çev. Berkay Ersöz). Davit Crowley ve Paul Heyer (Ed.). İletişim Tarihi Teknoloji, Kültür, Toplum içinde. Ankara: Siyasal Kitapevi.
  • Çelik, L. (2010). Öğretim Materyallerinin Hazırlanması ve Seçimi. Özcan Demirel- Eralp Altun (Ed), Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı, Ankara: Pegem Akademi.
  • Eagleton, T. (1996). İdeoloji, (Çev. Muttalip Özcan), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Ekici, F. Y. (2015). Çizgi filmlerin Çocuklar Üzerindeki Etkilerine İlişkin Çok Boyutlu Bir Değerlendirme, Türk İslam Dünyası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2 (5), 70-84.
  • Ellul, J. (2004). Sözün Düşüşü, (Çev. Hüsamettin Arslan), İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Fedunkiw M. (2003). Malaria Films: Motion Pictures as a Public HealthTool, American Journal of Public Health, 93(7), 1046–1054.
  • Glynne, A. (2011). Belgeseller, İstanbul: Kalkedon Yayıncılık.
  • Gök, K. (2016). Fotoğrafın Bulunuşu ve Sonrasında Oluşan Teknik Gelişmeler, Yıldız Journal of Art and Design, 3 (1), 43-66.
  • Güçhan, G. (1999). Tür Sineması, Görüntü ve İdeoloji, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi, İletişim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • Gülbahar, Y. (2012). Öğretim Araç ve Gereçleri. Kıymet Selvi (Ed.), Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı içinde, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Güler, D. (1989). Çocuk Televizyon ve Çizgi Film, Kurgu, 5 (5), 144-158.
  • İnceoğlu, Ç. (2013). Sovyet Propaganda Filmlerinde Batı ve Batı İmgesi, Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, (19), 23-40.
  • Kaya, Z. (2006). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme, Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Koçoğlu, E. Aydemir H. ve Ekici, Ö. (2018). Görsel Materyallerle Sosyal Bilgiler Öğretimi. R. Sever, M. Aydın ve E. Koçoğlu (Ed.), Alternatif Yaklaşımlarla Sosyal Bilgiler Eğitimi içinde, Ankara: Pegem Akademi.
  • Kolker, R. (2011). Film, Biçim ve Kültür, (Çev. Fırat Ertınaz vd.), Ankara: De Ki Basım Yayım.
  • Kuruoğlu, H. (2006). Belgesel Filmde Sınırlar: Olanaklar ve Sınırlar. İstanbul Üniversitesi İletişim Dergisi, (26), 97-111.
  • Lang, K. (2005). İletişim Araştırmaları: Kökenleri ve Gelişmesi. Erol Mutlu (Der.), Kitle İletişim Kuramları içinde, Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Lebel, J-P. (1974). Sinema ve İdeoloji, (Çev. Y. Boz), Çağdaş Sinema, (1).
  • Machin, D. & Davies, M. M. (2003). Opinion, Dialogue, Review. Future Generations: The İmplied İmportance of The Fntasy World in Development of a Child’s İmagination. Childhood, 10 (1).
  • Öztürk, B. & Kısaç İ. (2017). Bilgiyi İşleme Modeli, Binnur Yeşilyaprak (Ed.), Eğitim Psikolojisi içinde, Ankara: Pegem Akademi.
  • Pembecioğlu, N. (2006). İletişim ve Çocuk, Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Şirin, M. R. (1999). Televizyon, Çocuk ve Aile, İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Uşun, S. (2006). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı, Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Yakar, G. (2013). Sinema Filmlerinin Eğitim Amaçlı Kullanımı: Tarihsel Bir Değerlendirme. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, (19), 21-36.
  • Yalanız, Y. (2018). Sinemaya Konu Olan Eğitim Sistemlerinin Örgütsel ve Yönetsel Sorunları. TRT Akademi, 3 (5)
  • Yayan, G. & Gümüşsoy R. (2016). Çizgi Filmlerdeki İmgelerin Çocuk Eğitimi Üzerine Etkisi. Kesit Akademi Dergisi, (4), 344-358.
  • Yelken, T. Y. (2014). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yorulmaz, B. (2016). Sinema ve Din Eğitimi, İstanbul: Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları.
  • Zıllıoğlu, M. (1986). Sinematografik Bilim-Kurgu Yayınlarının Çocukların Dünya Görüşünün Oluşumu Üzerindeki Etkileri, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Basımevi.
Year 2021, Issue: 60, 222 - 244, 12.11.2021
https://doi.org/10.21764/maeuefd.937742

Abstract

References

  • Adadağ, Ö. (2012). Ulusu Eğitmek: İki Dünya Savaşı Arası Dönemde Eğitici Sinema, Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, (17), 29-61.
  • Adanır, O. (2012). Sinema Televizyon Kültür, İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Adanır, O. (2017). İşitsel ve Görsel Anlam Üretimi, İstanbul: Eylül-Sanat Yayıncılık.
  • Akyıl, L. (2017). Uluslararası İlişkilerde Algı Yönetimi: Propaganda Sineması, Journal of Interdisciplinary and Intercultural Art, 2(2), 129-139.
  • Althusser, L. (2006). İdeoloji: Devletin İdeolojik Aygıtları, (Çev. Alp Tümertekin), İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Arslantepe, M. (2012). Sinema Okuryazarlığı, İstanbul: Umuttepe Yayınları.
  • Birkök, M. C. (2008). Bir Toplumsallaştırma Aracı Olarak Eğitimde Alternatif Medya Kullanımı: Sinema filmleri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 5(2), 1-12.
  • Castells, M. (2016). İletişim Gücü, (Çev. Ebru Kılıç), İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Cereci, S. (1997). Belgesel Film, İstanbul: Şûle Yayınları.
  • Cevizci, A. (2005). Felsefe Sözlüğü, İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Czitrom, D. (2014). İlk Hareketli Resimler. (Çev. Berkay Ersöz). Davit Crowley ve Paul Heyer (Ed.). İletişim Tarihi Teknoloji, Kültür, Toplum içinde. Ankara: Siyasal Kitapevi.
  • Çelik, L. (2010). Öğretim Materyallerinin Hazırlanması ve Seçimi. Özcan Demirel- Eralp Altun (Ed), Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı, Ankara: Pegem Akademi.
  • Eagleton, T. (1996). İdeoloji, (Çev. Muttalip Özcan), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Ekici, F. Y. (2015). Çizgi filmlerin Çocuklar Üzerindeki Etkilerine İlişkin Çok Boyutlu Bir Değerlendirme, Türk İslam Dünyası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2 (5), 70-84.
  • Ellul, J. (2004). Sözün Düşüşü, (Çev. Hüsamettin Arslan), İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Fedunkiw M. (2003). Malaria Films: Motion Pictures as a Public HealthTool, American Journal of Public Health, 93(7), 1046–1054.
  • Glynne, A. (2011). Belgeseller, İstanbul: Kalkedon Yayıncılık.
  • Gök, K. (2016). Fotoğrafın Bulunuşu ve Sonrasında Oluşan Teknik Gelişmeler, Yıldız Journal of Art and Design, 3 (1), 43-66.
  • Güçhan, G. (1999). Tür Sineması, Görüntü ve İdeoloji, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi, İletişim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • Gülbahar, Y. (2012). Öğretim Araç ve Gereçleri. Kıymet Selvi (Ed.), Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı içinde, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Güler, D. (1989). Çocuk Televizyon ve Çizgi Film, Kurgu, 5 (5), 144-158.
  • İnceoğlu, Ç. (2013). Sovyet Propaganda Filmlerinde Batı ve Batı İmgesi, Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, (19), 23-40.
  • Kaya, Z. (2006). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme, Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Koçoğlu, E. Aydemir H. ve Ekici, Ö. (2018). Görsel Materyallerle Sosyal Bilgiler Öğretimi. R. Sever, M. Aydın ve E. Koçoğlu (Ed.), Alternatif Yaklaşımlarla Sosyal Bilgiler Eğitimi içinde, Ankara: Pegem Akademi.
  • Kolker, R. (2011). Film, Biçim ve Kültür, (Çev. Fırat Ertınaz vd.), Ankara: De Ki Basım Yayım.
  • Kuruoğlu, H. (2006). Belgesel Filmde Sınırlar: Olanaklar ve Sınırlar. İstanbul Üniversitesi İletişim Dergisi, (26), 97-111.
  • Lang, K. (2005). İletişim Araştırmaları: Kökenleri ve Gelişmesi. Erol Mutlu (Der.), Kitle İletişim Kuramları içinde, Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Lebel, J-P. (1974). Sinema ve İdeoloji, (Çev. Y. Boz), Çağdaş Sinema, (1).
  • Machin, D. & Davies, M. M. (2003). Opinion, Dialogue, Review. Future Generations: The İmplied İmportance of The Fntasy World in Development of a Child’s İmagination. Childhood, 10 (1).
  • Öztürk, B. & Kısaç İ. (2017). Bilgiyi İşleme Modeli, Binnur Yeşilyaprak (Ed.), Eğitim Psikolojisi içinde, Ankara: Pegem Akademi.
  • Pembecioğlu, N. (2006). İletişim ve Çocuk, Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Şirin, M. R. (1999). Televizyon, Çocuk ve Aile, İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Uşun, S. (2006). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı, Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Yakar, G. (2013). Sinema Filmlerinin Eğitim Amaçlı Kullanımı: Tarihsel Bir Değerlendirme. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, (19), 21-36.
  • Yalanız, Y. (2018). Sinemaya Konu Olan Eğitim Sistemlerinin Örgütsel ve Yönetsel Sorunları. TRT Akademi, 3 (5)
  • Yayan, G. & Gümüşsoy R. (2016). Çizgi Filmlerdeki İmgelerin Çocuk Eğitimi Üzerine Etkisi. Kesit Akademi Dergisi, (4), 344-358.
  • Yelken, T. Y. (2014). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yorulmaz, B. (2016). Sinema ve Din Eğitimi, İstanbul: Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları.
  • Zıllıoğlu, M. (1986). Sinematografik Bilim-Kurgu Yayınlarının Çocukların Dünya Görüşünün Oluşumu Üzerindeki Etkileri, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Basımevi.
There are 39 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Derleme Makaleleri
Authors

Emine Meliha Kurtdaş

Publication Date November 12, 2021
Submission Date May 15, 2021
Published in Issue Year 2021 Issue: 60

Cite

APA Kurtdaş, E. M. (2021). EĞİTİMDE FİLM KULLANIMININ ÖNEMİ. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(60), 222-244. https://doi.org/10.21764/maeuefd.937742