The aim of present study was to examine the association between self-regulation skills and prosocial behavior in preschool children. The study was planned as a associational research and was consisted of 326 children between the ages 4-6 years old who attend pre-school education institutions affiliated to Tekirdağ Provincial Directorate of National Education. In the study, "Personal Information Form" was used to determine the socio-demographic information of the children, " Self-Regulation Skills Scale For 4-6 Years old Children’’ to evaluate their self-regulation skills, and " Child Prosocialness Scale" to examine their prosocial behaviors. As a result of study, it was observed that self-regulation skills of the children were positively and significantly related to their prosocial behaviors. As the self-regulation skills of preschool children increase, their prosocial behaviors also increase. In line with the results of the study, suggestions were presented to educators, parents, and researchers.
Bu araştırmada, okul öncesi dönem çocuklarının öz düzenleme becerileri ile prososyal davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırma ilişkisel tarama modelinde yürütülmüş, çalışma grubunu Tekirdağ İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı okul okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 4-6 yaş arası 326 çocuk oluşturmuştur. Çalışmada çocukların sosyo demografik bilgilerini belirlemek amacıyla ‘‘Kişisel Bilgi Formu’’, öz düzenleme becerilerini değerlendirmek için ‘‘4-6 Yaş Çocuklarına Yönelik Öz Düzenleme Becerileri Ölçeği’’ ve prososyal davranışlarını incelemek amacıyla ‘‘Çocuk Prososyallik Ölçeği’’ kullanılmıştır. Araştırma sonucunda çocukların öz düzenleme becerilerinin prososyal davranışları ile pozitif yönde anlamlı olarak ilişkili olduğu, çocuklarının öz düzenleme becerileri arttıkça prososyal davranışlarının da arttığı belirlenmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlar doğrultusunda eğitimcilere, ebeveynlere, araştırmacılara öneriler sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2022 |
Submission Date | October 12, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Issue: 62 |