In this research, which aims to examine the primary school 4th grade social studies textbook in terms of universal values, the distribution of universal values in the book and how they are associated with learning areas are examined. In this study, which was designed with a case study, one of the qualitative research methods, the document analysis method was used. "Primary School Social Studies 4 Textbook", which was decided to be used as a textbook for five years by the Ministry of Education Board of Education and Discipline, constitutes the basic document/data source of the research. The data obtained from the social studies textbook were analyzed by descriptive analysis. In the analysis of the data, using the MAXQDA 11.01 program, a table was prepared, each of which expresses the value with a different color, and the density status of the values in the book was revealed; In addition, a frequency table has been prepared regarding the repetition frequencies of the values in the book. In the research; the values of responsibility, solidarity and patriotism are included in the social studies textbook; It has been determined that these values are followed by the values of respect, love, benevolence, sensitivity, savings, freedom, hard work, giving importance to family unity, equality, independence, honesty, peace, scientificity, justice and aesthetics, respectively.
İlkokul 4.sınıf sosyal bilgiler ders kitabının evrensel değerler açısından incelenmesini amaçlayan bu araştırmada, evrensel değerlerin ders kitabında nasıl bir dağılım gösterdikleri ve öğrenme alanlarıyla nasıl ilişkilendirildikleri mercek altına alınmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışmasıyla desenlenmiş olan bu çalışmada doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı tarafından beş yıl süreyle ders kitabı olarak okutulmasına karar verilen “İlkokul Sosyal Bilgiler 4 Ders Kitabı” araştırmanın temel dokümanını/veri kaynağını oluşturmaktadır. Sosyal bilgiler ders kitabından elde edilen veriler betimsel analiz ile çözümlenmiştir. Verilerin analizinde MAXQDA 11.01 programı kullanılarak her biri değeri farklı bir renkle ifade eden tablo hazırlanarak kitapta bulunan değerlerin yoğunluk durumları ortaya konmuş; ayrıca kitapta yer alan değerlerin tekrarlanma sıklıklarına ilişkin olarak frekans tablosu hazırlanmıştır. Araştırmada, sosyal bilgiler ders kitabında en fazla sorumluluk, dayanışma ve vatanseverlik değerlerinin yer aldığı; bu değerleri sırasıyla saygı, sevgi, yardımseverlik, duyarlılık, tasarruf, özgürlük, çalışkanlık, aile birliğine önem verme, eşitlik, bağımsızlık, dürüstlük, barış, bilimsellik, adalet ve estetik değerlerinin takip ettiği belirlenmiştir.
Sosyal bilgiler eğitimi sosyal bilgiler dersi öğretim programı ders kitabı evrensel değerler
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2022 |
Submission Date | January 6, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Issue: 62 |