Özet: Bu çalışmada çocukların, başta eğitim alanı olmak üzere her geçen gün hayatlarına daha fazla giren yapay zekânın 6-10 yaş grubu çocuklar tarafından nasıl algılandığının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma modeli kapsamında olgubilim (fenomonoloji) deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 6-10 yaş grubu 146 çocuk ve ebeveyni oluşturmuştur. Araştırmada veri toplamak amacıyla biri ebeveynlere biri çocuklara yönelik olmak üzere iki form kullanılmıştır. Çocukların, “Yapay zeka ………… gibidir. Çünkü …………..” ifadesini tamamlamaları istenmiştir. Verilerin analizinde MAXQDA programından yararlanılmış, elde edilen verilerin çözümlenmesinde ve yorumlanmasında içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda çalışma grubundaki çocukların yapay zeka kavramını ifade etmek için 12 metafor ürettikleri belirlenmiştir. 12 metafor kendi içerisinde canlı ve cansız olmak üzere 2 ana temada gruplandırılmıştır. Yapay zekanın benzetildiği olgunun sebebi incelendiğinde verilen yanıtlar insanlığa yönelik, zekâya yönelik ve robotik olmak üzere 3 ana temada gruplandırılmıştır. Çalışma sonucunda, üretilen metaforlar 6-10 yaş grubu çocukların yapay zekâ kavramına ilişkin sahip oldukları algıları anlama, açığa çıkarma ve açıklama imkânı sunmuştur..
--
--
--
This study aimed to determine how children in the age group of 6-10 perceive artificial intelligence, which enters their lives more and more every day, especially in the field of education. The research used phenomenology design within the scope of the qualitative research model. The study group consisted of 146 children aged 6-10 and their parents. Two forms, one for parents and one for children, were used to collect data in the study. The children were asked to complete the statement, "Artificial intelligence is like …………. Because ………….." The MAXQDA program was used to analyze the data, and the content analysis method was used to analyze and interpret the data obtained. It was determined that the children in the study group produced 12 metaphors to express the concept of artificial intelligence. Twelve metaphors are grouped into two main themes, animate and inanimate. When the reason for the phenomenon to which artificial intelligence is likened is examined, the answers given; It has been grouped under three main themes humanity-oriented, intelligence-oriented and robotic. As a result of the study, the metaphors produced provided the opportunity to understand, reveal and explain the perceptions of 6-10-year-old children regarding the concept of artificial intelligence.
--
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Project Number | -- |
Publication Date | October 28, 2022 |
Submission Date | February 15, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Issue: 64 |