Research Article
BibTex RIS Cite

SEKİZİNCİ SINIF MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ MATEMATİKSEL İLETİŞİM BECERİLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ

Year 2023, Issue: 66, 569 - 599, 29.04.2023
https://doi.org/10.21764/maeuefd.1148112

Abstract

Bu araştırmada sekizinci sınıf matematik dersi öğretim programının öğelerinin (kazanım, içerik, eğitim durumları ve sınama durumları) matematiksel iletişim becerilerinin kazandırmaya hizmet etme durumunun incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmada, içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma kapsamında incelenen dokümanlar 2017-2018 öğretim yılında güncellenen ve halen uygulanan ortaokul sekizinci sınıf matematik dersi öğretim programının kazanımları ve sekizinci sınıf düzeyi matematik kitaplarından biri oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri doküman incelemesi yöntemi kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizi, tümdengelimsel içerik analizi yaklaşımı ile gerçekleştirilmiştir. Veriler, Matematiksel İletişim Becerileri Rubriği ile analiz edilmiştir. Araştırmada, kazanımların yarısının yetersiz düzeyde olduğu, içeriğin %96 oranında yetersiz olduğu, öğrenme etkinliklerinin çoğunun matematiksel iletişim becerilerini kazandırmaya hizmet ettiği, ünite değerlendirme sorularının çoğunun, matematiksel iletişim becerilerini kazandırmaya hizmet etmediği sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Adams, T. L. (2003). Reading mathematics: More than words can say. The Reading Teacher, 56(8), 786-795. Erişim adresi https://www.jstor.org/stable/20205297.
  • Adams, T. L. & Lowery, R. M. (2007) An Analysis of Children's Strategies for Reading Mathematics, In Reading & Writing Quarterly: Overcoming Learning Difficulties, 161-177. Erişim adresi https://doi.org/10.1080/10573560601158479. Aiken Jr, L. R. (1972). Language factors in learning mathematics. Review of Educational Research, 42(3), 359-385. Retrieved from https://doi.org/10.1080/10573560601158479.
  • Brown, G & Yule, G. (1983). Teaching the spoken language (Vol. 2). Cambridge University Press, United Kingtom.
  • Burns, M. (1995). Writing in math class: A resource for grades 2–8. Sausalito, California, Math Solutions Publications.
  • Buschman, L. (2003). Buddies aren't just for reading, they're for spelling too!. The Reading Teacher, 56(8), 747-752.
  • Casa, T. M., Firmender, J. M., Cahill, J., Cardetti, F., Choppin, J. M., Cohen, J., & Zawodniak, R. (2016). Types of and purposes for elementary mathematical writing: Task force recommendations. Erişim adresi http://mathwriting.education.uconn.edu.
  • Chapin, S. H., O'Connor, C., & Anderson, N. C. (2009). Classroom discussions: Using math talk to help students learn, Grades K-6. Math Solutions. Erişim adresi chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://mathsolutions.com/wp-content/uploads/978-1-935099-01-7_L1.pdf.
  • Cobb, P., Boufi, A., McClain, K., & Whitenack, J. (1997). Reflective discourse and collective reflection. Journal For Research İn Mathematics Education, 28(3), 258-277.
  • Davidson, D., & Pearce, D. (1988b). Teacher use of writing in the junior high mathematics classroom.School Science ’and Mathematics, 88(1), 6–15. Erişim adesi https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1988.tb11772.x
  • Davis, S. J., & Gerber, R. (1994). Content area strategies in secondary mathematics classrooms. Journal of reading, 38(1), 55-57. Retrieved from https://www.jstor.org/stable/40016495.
  • Demirel, Ö. (2015). Eğitimde program geliştirme (22. Baskı.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Elo, S., & Kyngäs, H. (2008). The qualitative content analysis process. Journal of Advanced Nursing, 62(1), 107–115. Doi. 10.1111/j.1365-2648.2007.04569.
  • Emig, J. A. (1977). Writing as a Mode of Learning, College Composition and Communication, Vol. 28, No. 2 (May, 1977), 122-128. Retrieved from chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED474209.pdf
  • Ernest, P. (1987). A model of the cognitive meaning of mathematical expressions. The British Journal of Educational Psychology 57, 343-370. Doi: 10.1111/j.2044-8279.1987.tb00862.x.
  • Freitag, M. (1997). Reading and writing in the mathematics classroom. The Mathematics Educator, 8, 16-21. Erişim adresi https://scholar.google.com/scholar?hl=tr&as_sdt=0%2C5&q=Freitag%2C+M.+%281997%29.+Reading+and+writing+in+the+mathematics+classroom.+The+Mathematics+Educator%2C+8%2C+16-21&btnG=.
  • Fuentes, P. (1998). Reading comprehension in mathematics. The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, 72(2), 81–88. Erişim adresi https://doi.org/10.1080/00098659809599602.
  • Hubbard, R. (1990). Teaching mathematics reading and study skills. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 21(2), 265–269. Erişim adresi https://doi.org/10.1080/0020739900210212
  • Hufferd-Ackles, K., Fuson, K. C., & Sherin, M. G. (2004). Describing levels and components of a math-talk learning community. Journal for research in mathematics education, 35(2), 81-116.
  • Huggins, B., & Maiste, T.(1999). Communication in Mathematics. Master’s Action Research Project, St. Xavier University & IRI/Skylight.
  • Irvin, B. B. (1993). A content analysis of the writing assignments contained in the four basal mathematics textbook series adopted by the state of Texas ,Doctoral dissertation, University of North Texas. https://digital.library.unt.edu/ark:/67531/metadc278719/m2/1/high_res_d/1002722041-irvin.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Kabael, T., & Ata Baran. A. (2016). Matematik öğretmenlerinin matematiksel iletişim becerilerinin gelişimine yönelik farkındalıklarının incelenmesi. Elementary Education Online, 15(3), 868-881. http://dx.doi.org/10.17051/io.2016.78518
  • Karakoç, G. (2019).2018 yılında yenilenen ortaokul matematik dersi öğretim programına yönelik öğretmen görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Korkmaz, E., Tutak, T. ve İlhan, A. (2020). Ortaokul matematik ders kitaplarının matematik öğretmenleri tarafından değerlendirilmesi. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi, (18), 118-128.
  • Krippendorff, K. (2008). Content Analysis: An Introduction to Its Methodology. Los Angles: Sage Publishing.
  • Kuzu, O., Çil, O., & Şimşek, A. (2019). 2018 matematik dersi öğretim programı kazanımlarının revize edilmiş Bloom taksonomisine göre incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(3), 129-147. Erişim adresi https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/907000
  • Lim, L., & Pugalee, D. K. (2004). Using journal writing to explore they communicate to learn mathematics and they learn to communicate mathematically. Ontario Action Researcher, 7(2), 17-24. Lo, J. J., & Wheatley, G. H. (1994). Learning Opportunities and Negotiating Social Norms in Mathematics Class Discussion. Educational Studies in Mathematics, 27(2), 145-164. Erişim adresi https://www.jstor.org/stable/3482795
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2018). İlköğretim matematik dersi (1-8. Sınıflar) öğretim programı. Ankara: MEB.
  • Miller, L. D. (1991). Writing to learn mathematics. Mathematics Teacher, 84(7), 516-521. Erişim adresi https://www.jstor.org/stable/27967269
  • Morgan, C. (1998). Writing mathematically: The discourse of investigation. London: Routledge. National Council of Teachers of Mathematics (NCTM) (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: NCTM.
  • Özpınar, İ., & Arslan, s. (2017). Ortaokul matematik öğretmenlerinin matematiksel iletişim becerisine yönelik görüşlerinin incelenmesi. Turkish Studies (Elektronik), 12(17), 337-356. Erişim adresi http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.11930
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods. Thousand Oaks. Cal.: Sage Publications, 4.
  • Pugalee, D. K. (2001). Writing, Mathematics, and Metacognition: Looking for Connections Through Students’ Work in Mathematical Problem Solving. School Science and Mathematics, 101(5), 236–245.
  • Pugalee, D. K., Bissell, B., Lock, C., & Douville, P. (2003, September). The treatment of Mathematical communication in mainstream algebra texts. In Proceedings of the International Conference The Decidableand the Undecidable in Mathematics Education (pp. 238-241).
  • Reehm, S. P., & Long, S. A. (1996). Reading in the mathematics classroom. Middle School Journal, 27(5), 35-41. Erişim adresi https://doi.org/10.1080/00940771.1996.11496174.
  • Rose, B. (1989). Writing and mathematics: Theory and practice. In P. C. a. T. Vilardi (Ed.), Writing to learn mathematics and science. New York: Teachers College Press.
  • Sfard, A. (2008). Thinking as communicating: Human development, the growth of discourses, and mathematizing. New York, NY: Cambridge University Press.
  • Şaban, İ. H. (2019). Matematik ders kitapları cebir öğrenme alanındaki soruların PISA matematik yeterlik düzeylerine göre incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Şirin, B. (2019). Ortaokul 7. ve 8. Sınıf ders kitaplarının PISA temel matematiksel beceri seviyelerine göre incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Bülent Ecevit Üniversitesi, Zonguldak. Thompson, D. R., & Chappell, M. F. (2007). Communication and representation as elements in mathematical literacy. Reading & Writing Quarterly, 23(2), 179–196. Erişim adresi https://www.tandfonline.com/loi/urwl20
  • TTKB (2017). Müfredatta yenileme ve değişiklik çalışmalarımız üzerine. Ankara.
  • Usova, G. M. (1978). Analysis of attitudes toward reading: Among secondary content-area teachers. The Clearing House, 52(1), 22-24. Erişim adresi http://dx.doi.org/10.1080/00098655.1978.9958173
  • Yıldırım, İ. (2019). 5-8. Sınıf matematik ders kitaplarının PISA değişim ve ilişkiler ölçeğine göre incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Bartın Üniversitesi, Bartın.
  • Van de Walle, J. A., Karp, K. S., & Bay-Williams, J. M. (2014). İlkokul ve ortaokul matematiği (Durmuş, S.; Çev. Ed.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Weber, R. P. (1990). Basic content analysis. Sage Publications.
  • White, M. D., & Marsh, E. E. (2006). Content Analysis: A Flexible Methodology. Library Trends 55(1), 22–45. Erişim adresi http://doi.org/10.1353/lib.2006.0053.
  • Whitin, P., & Whitin, D. J. (2000). Math Is Language Too: Talking and Writing in the Mathematics Classroom. National Council of Teachers of English, Urbana.
Year 2023, Issue: 66, 569 - 599, 29.04.2023
https://doi.org/10.21764/maeuefd.1148112

Abstract

References

  • Adams, T. L. (2003). Reading mathematics: More than words can say. The Reading Teacher, 56(8), 786-795. Erişim adresi https://www.jstor.org/stable/20205297.
  • Adams, T. L. & Lowery, R. M. (2007) An Analysis of Children's Strategies for Reading Mathematics, In Reading & Writing Quarterly: Overcoming Learning Difficulties, 161-177. Erişim adresi https://doi.org/10.1080/10573560601158479. Aiken Jr, L. R. (1972). Language factors in learning mathematics. Review of Educational Research, 42(3), 359-385. Retrieved from https://doi.org/10.1080/10573560601158479.
  • Brown, G & Yule, G. (1983). Teaching the spoken language (Vol. 2). Cambridge University Press, United Kingtom.
  • Burns, M. (1995). Writing in math class: A resource for grades 2–8. Sausalito, California, Math Solutions Publications.
  • Buschman, L. (2003). Buddies aren't just for reading, they're for spelling too!. The Reading Teacher, 56(8), 747-752.
  • Casa, T. M., Firmender, J. M., Cahill, J., Cardetti, F., Choppin, J. M., Cohen, J., & Zawodniak, R. (2016). Types of and purposes for elementary mathematical writing: Task force recommendations. Erişim adresi http://mathwriting.education.uconn.edu.
  • Chapin, S. H., O'Connor, C., & Anderson, N. C. (2009). Classroom discussions: Using math talk to help students learn, Grades K-6. Math Solutions. Erişim adresi chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://mathsolutions.com/wp-content/uploads/978-1-935099-01-7_L1.pdf.
  • Cobb, P., Boufi, A., McClain, K., & Whitenack, J. (1997). Reflective discourse and collective reflection. Journal For Research İn Mathematics Education, 28(3), 258-277.
  • Davidson, D., & Pearce, D. (1988b). Teacher use of writing in the junior high mathematics classroom.School Science ’and Mathematics, 88(1), 6–15. Erişim adesi https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1988.tb11772.x
  • Davis, S. J., & Gerber, R. (1994). Content area strategies in secondary mathematics classrooms. Journal of reading, 38(1), 55-57. Retrieved from https://www.jstor.org/stable/40016495.
  • Demirel, Ö. (2015). Eğitimde program geliştirme (22. Baskı.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Elo, S., & Kyngäs, H. (2008). The qualitative content analysis process. Journal of Advanced Nursing, 62(1), 107–115. Doi. 10.1111/j.1365-2648.2007.04569.
  • Emig, J. A. (1977). Writing as a Mode of Learning, College Composition and Communication, Vol. 28, No. 2 (May, 1977), 122-128. Retrieved from chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED474209.pdf
  • Ernest, P. (1987). A model of the cognitive meaning of mathematical expressions. The British Journal of Educational Psychology 57, 343-370. Doi: 10.1111/j.2044-8279.1987.tb00862.x.
  • Freitag, M. (1997). Reading and writing in the mathematics classroom. The Mathematics Educator, 8, 16-21. Erişim adresi https://scholar.google.com/scholar?hl=tr&as_sdt=0%2C5&q=Freitag%2C+M.+%281997%29.+Reading+and+writing+in+the+mathematics+classroom.+The+Mathematics+Educator%2C+8%2C+16-21&btnG=.
  • Fuentes, P. (1998). Reading comprehension in mathematics. The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, 72(2), 81–88. Erişim adresi https://doi.org/10.1080/00098659809599602.
  • Hubbard, R. (1990). Teaching mathematics reading and study skills. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 21(2), 265–269. Erişim adresi https://doi.org/10.1080/0020739900210212
  • Hufferd-Ackles, K., Fuson, K. C., & Sherin, M. G. (2004). Describing levels and components of a math-talk learning community. Journal for research in mathematics education, 35(2), 81-116.
  • Huggins, B., & Maiste, T.(1999). Communication in Mathematics. Master’s Action Research Project, St. Xavier University & IRI/Skylight.
  • Irvin, B. B. (1993). A content analysis of the writing assignments contained in the four basal mathematics textbook series adopted by the state of Texas ,Doctoral dissertation, University of North Texas. https://digital.library.unt.edu/ark:/67531/metadc278719/m2/1/high_res_d/1002722041-irvin.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Kabael, T., & Ata Baran. A. (2016). Matematik öğretmenlerinin matematiksel iletişim becerilerinin gelişimine yönelik farkındalıklarının incelenmesi. Elementary Education Online, 15(3), 868-881. http://dx.doi.org/10.17051/io.2016.78518
  • Karakoç, G. (2019).2018 yılında yenilenen ortaokul matematik dersi öğretim programına yönelik öğretmen görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Korkmaz, E., Tutak, T. ve İlhan, A. (2020). Ortaokul matematik ders kitaplarının matematik öğretmenleri tarafından değerlendirilmesi. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi, (18), 118-128.
  • Krippendorff, K. (2008). Content Analysis: An Introduction to Its Methodology. Los Angles: Sage Publishing.
  • Kuzu, O., Çil, O., & Şimşek, A. (2019). 2018 matematik dersi öğretim programı kazanımlarının revize edilmiş Bloom taksonomisine göre incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(3), 129-147. Erişim adresi https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/907000
  • Lim, L., & Pugalee, D. K. (2004). Using journal writing to explore they communicate to learn mathematics and they learn to communicate mathematically. Ontario Action Researcher, 7(2), 17-24. Lo, J. J., & Wheatley, G. H. (1994). Learning Opportunities and Negotiating Social Norms in Mathematics Class Discussion. Educational Studies in Mathematics, 27(2), 145-164. Erişim adresi https://www.jstor.org/stable/3482795
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2018). İlköğretim matematik dersi (1-8. Sınıflar) öğretim programı. Ankara: MEB.
  • Miller, L. D. (1991). Writing to learn mathematics. Mathematics Teacher, 84(7), 516-521. Erişim adresi https://www.jstor.org/stable/27967269
  • Morgan, C. (1998). Writing mathematically: The discourse of investigation. London: Routledge. National Council of Teachers of Mathematics (NCTM) (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: NCTM.
  • Özpınar, İ., & Arslan, s. (2017). Ortaokul matematik öğretmenlerinin matematiksel iletişim becerisine yönelik görüşlerinin incelenmesi. Turkish Studies (Elektronik), 12(17), 337-356. Erişim adresi http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.11930
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods. Thousand Oaks. Cal.: Sage Publications, 4.
  • Pugalee, D. K. (2001). Writing, Mathematics, and Metacognition: Looking for Connections Through Students’ Work in Mathematical Problem Solving. School Science and Mathematics, 101(5), 236–245.
  • Pugalee, D. K., Bissell, B., Lock, C., & Douville, P. (2003, September). The treatment of Mathematical communication in mainstream algebra texts. In Proceedings of the International Conference The Decidableand the Undecidable in Mathematics Education (pp. 238-241).
  • Reehm, S. P., & Long, S. A. (1996). Reading in the mathematics classroom. Middle School Journal, 27(5), 35-41. Erişim adresi https://doi.org/10.1080/00940771.1996.11496174.
  • Rose, B. (1989). Writing and mathematics: Theory and practice. In P. C. a. T. Vilardi (Ed.), Writing to learn mathematics and science. New York: Teachers College Press.
  • Sfard, A. (2008). Thinking as communicating: Human development, the growth of discourses, and mathematizing. New York, NY: Cambridge University Press.
  • Şaban, İ. H. (2019). Matematik ders kitapları cebir öğrenme alanındaki soruların PISA matematik yeterlik düzeylerine göre incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Şirin, B. (2019). Ortaokul 7. ve 8. Sınıf ders kitaplarının PISA temel matematiksel beceri seviyelerine göre incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Bülent Ecevit Üniversitesi, Zonguldak. Thompson, D. R., & Chappell, M. F. (2007). Communication and representation as elements in mathematical literacy. Reading & Writing Quarterly, 23(2), 179–196. Erişim adresi https://www.tandfonline.com/loi/urwl20
  • TTKB (2017). Müfredatta yenileme ve değişiklik çalışmalarımız üzerine. Ankara.
  • Usova, G. M. (1978). Analysis of attitudes toward reading: Among secondary content-area teachers. The Clearing House, 52(1), 22-24. Erişim adresi http://dx.doi.org/10.1080/00098655.1978.9958173
  • Yıldırım, İ. (2019). 5-8. Sınıf matematik ders kitaplarının PISA değişim ve ilişkiler ölçeğine göre incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Bartın Üniversitesi, Bartın.
  • Van de Walle, J. A., Karp, K. S., & Bay-Williams, J. M. (2014). İlkokul ve ortaokul matematiği (Durmuş, S.; Çev. Ed.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Weber, R. P. (1990). Basic content analysis. Sage Publications.
  • White, M. D., & Marsh, E. E. (2006). Content Analysis: A Flexible Methodology. Library Trends 55(1), 22–45. Erişim adresi http://doi.org/10.1353/lib.2006.0053.
  • Whitin, P., & Whitin, D. J. (2000). Math Is Language Too: Talking and Writing in the Mathematics Classroom. National Council of Teachers of English, Urbana.
There are 45 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Emine Tuğçe Öztaş

Nihal Tunca Guclu

Early Pub Date July 29, 2023
Publication Date April 29, 2023
Submission Date July 24, 2022
Published in Issue Year 2023 Issue: 66

Cite

APA Öztaş, E. T., & Tunca Guclu, N. (2023). SEKİZİNCİ SINIF MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ MATEMATİKSEL İLETİŞİM BECERİLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(66), 569-599. https://doi.org/10.21764/maeuefd.1148112