Research Article
BibTex RIS Cite

The Effect of Lego Robotic Applications in Science Education on Student Motivation and Opinions

Year 2025, Issue: 73, 295 - 322, 31.01.2025
https://doi.org/10.21764/maeuefd.1429292

Abstract

In the study; It is aimed to examine the effects of Lego Robotic applications on students’ motivation in science education. For this purpose, the effects of Lego Robotic applications on student motivation was examined in the "Force and Motion" unit of the science lesson in the 6th grade, and students' opinions about the application were taken. The sample of the study in which the pretest-posttest and quasi-experimental design with control group was used; It consists of 48 (experimental group N=24 and control group N=24) students studying in the 6th grade of a state school in Erzurum. The course contents and durations of both groups were applied in accordance with the national education curriculum. In the experimental group, lessons were additionally taught with Lego Robotics, while in the control group, lessons were taught only as recommended in the national education curriculum. Data were collected using the motivation scale and interview form. When the data obtained at the end of the study were examined, a significant difference was found in favor of the experimental group. This shows that the use of Lego Robotic applications in science lessons increases student motivation more. In addition, in the interview with the students; The students said that they liked the Lego Robotic sets, they enjoyed the application, they were happy, and they wanted it to be used in all lessons because it was useful and fun.

References

  • Akbaba, S. (2006). Eğitimde motivasyon. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (13), 343-361.
  • Akçay, S. (2018). Robotik FeTeMM uygulamalarının fen bilgisi öğretmen adaylarının akademik başarı, bilimsel süreç becerileri ve motivasyon üzerine etkileri (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 607518)
  • Akman-Selçuk, N. (2019). Eğitsel robotik uygulamalarının ortaokul öğrencilerinin ders motivasyonları, robotik tutumları ve başarıları açısından incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 557781)
  • Aksu, F. N. (2019). Bilişim teknolojileri öğretmenleri gözünden robotik kodlama ve robotik yarışmaları (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 613670)
  • Alexander, P. A., & Murphy, P. K. (1998). Profiling the differences in students' knowledge, interest, and strategic processing. Journal of educational psychology, 90(3), 435.
  • Alper, A., & Şanlı, M. (2024). Kodlama ve Robotik Eğitimi Alanında Türkiye'de Yapılan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 57(2), 759-803.
  • Anderman, L. H., & Midgley, C. (1998). Motivation and middle school students. perspective, 26(3/4), 325-346. Arık, A. (2019). Beden eğitimi ve spor derslerinde özerklik desteği ve motivasyon: Öğretmen ve öğrenci perspektifi (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 540480)
  • Aslan, Ö. Y. (2024). Mühendislik Tasarım Temelli fen Öğretiminin 5. Sınıf Öğrencilerinin Problem Çözme Becerilerine, Mühendislik ve Mühendis Algılarına Etkisinin Incelenmesi (Doktora tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 853670)
  • Ataman, O. (2017). Üniversite hazırlık sınıfı öğrencilerinin İngilizce öğrenmeye yönelik motivasyon düzeyleri ve tutumları ile hazırlık sınıfı başarı puanları arasındaki ilişki (Doktora tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 454688)
  • Aydın, N. (2019). STEM ve STEM temelli robotik etkinliklerinin ortaokul öğrencilerinin problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme, zihinsel risk alma ve öğrenmede motive edici stratejilerine etkisi (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 574705)
  • Aydoğdu, C., & Ceğer, B. (2017). Beşinci sınıf fen bilimleri kitabının laboratuvar güvenliği, kazanımlar ve bilimsel süreç becerileri açısından incelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi Eğitim Dergisi, 2(2), 12-34.
  • Balantekin, Y. (2014). ARCS motivasyon modeline göre tasarlanan yapılandırmacı öğrenme yaklaşımının öğrencilerin motivasyonlarına, thutumlarına ve akademik başarılarına etkisi (Doktora tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 382054)
  • Bayrakçeken, S., Oktay, Ö., Samancı, O., & Canpolat, N. (2021). Motivasyon kuramları çerçevesinde öğrencilerin öğrenme motivasyonlarının arttırılması: bir derleme çalışması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(2), 677-698.
  • Bilgin, İ., & Gelici, Ö. (2011). İşbirlikli öğrenme tekniklerinin tanıtımı ve öğrenci görüşlerinin incelenmesi. Adıyaman University Journal of Educational Sciences, 1(1), 40-70.
  • Bolat, Ö. (2023). Beni ödülle cezalandırma. Doğan Yayınları.
  • Büyüköztürk Ş (2008). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem.
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis fort he behavioral sciences (2nd ed.). Hillsdale, NJ: Erlbaum
  • Çakır, S. (2019). 4. sınıf fen bilimleri mikroskobik canlılar ve çevremiz ünitende robotik uygulamalarının öğrenme ürünlerine etkisi (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 595468)
  • Çam, E. (2019). Robotik destekli programlama eğitiminin problem çözme becerisi, akademik başarı ve motivasyona etkisi (Doktora Tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 605232)
  • Çukurbaşı, B. (2016). Ters yüz edilmiş sınıf modeli ve lego-logo uygulamaları ile desteklenmiş probleme dayalı öğretim uygulamalarının lise öğrencilerinin başarı ve motivasyonlarına etkisi (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 448207)
  • Dede, Y. & Yaman, S. (2008). Fen öğrenmeye yönelik motivasyon ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 2(1), 19-37.
  • Demiray, S. (2019). Psikolojik güçlendirme ile iş doyumu arasındaki ilişki (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 535253)
  • Doğan, A., & Korkmaz, Ö. (2024). Eğitsel Robotlarla Boş Zaman Etkinliklerinin Öğrencilerin Bilgisayarca Düşünme Becerilerine; Fetem Mesleklerine Dönük İlgilerine Etkisi ve Öğrenci Görüşleri. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 28(1), 191-216.
  • Durmaz, A. (2014). Sosyal bilgiler derslerinde etkinlik uygulamalarının öğrenci motivasyonuna etkisi (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 377623)
  • Erdoğan, Ö. (2019). Robotik LEGO uygulamaların fen bilgisi öğretmen adaylarının 21.yüzyıl becerileri üzerindeki etkilerinin incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 557789)
  • Erten, E. (2019). Kodlama ve robotik öğretimi üzerine bir durum çalışması (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 614009)
  • Feyzi, A., YıldIz, A., Kılınç, S., Aytekin, N., Adalı, R., & Kurnaz, K. (2023). Yapay zekânın eğitime etkileri. International Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 10(98), 2100-2107.
  • Galip, Ö. (2023). Farklilaştirilmiş Öğretim. Öğrenmede Bireysel Farkliliklar, 71.
  • Karataş, H. (2011). Üniversite öğrencilerinin epistemolojik inançları, öğrenme yaklaşımları ve problem çözme becerilerinin akademik motivasyonu yordama gücü (Doktora tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 296346)
  • Kılınç, A. (2014). Robotik teknolojisinin 7. sınıf ışık ünitesi öğretiminde kullanımı (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 382061)
  • Koç Şenol, A. (2012). Robotik destekli fen ve teknoloji laboratuvar uygulamaları: Robolab (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 323455)
  • Koçyiğit, S. (2011). Otantik görev odaklı yapılandırmacı yaklaşımın öğretmen adaylarının başarılarına, derse karşı tutumlarına ve problem çözme becerilerine etkisi (Doktora tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 298532)
  • Korkmaz, G. (2009). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin okul yaşam kalitesini algılama düzeyleri ve mesleki tutumlarının incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 241486)
  • Kuş, M. (2016). Ortaokul öğrencilerinin kuvvet ve hareket ünitesinin öğretiminde robotik modüllerin etkisi (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 451986)
  • Küçük, S., & Şişman, B. (2017). Birebir robotik öğretiminde öğreticilerin deneyimleri. İlköğretim Online, 16(1). https://doi.org/10.17051/io.2017.12092
  • Lykke, M., Coto, M., Mora, S., Vandel, N. ve Jantzen, C. (2014, April). Motivating programming students by problem based learning and LEGO robots. 2014 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON)(s. 544-555)içinde. İstanbul.
  • Önce, E. B. (2020). İşbirlikli öğrenme ile zenginleştirilmiş ARCS motivasyon modelinin İngilizce öğrenim motivasyonuna etkisi (Doktora tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 654687)
  • Özenoğlu, Y. E. (2020). Grupla robotik programlama öğretiminde otantik görev odaklı uygulamaların ortaokul 5. sınıf öğrencilerinin problem çözme becerileri üzerindeki etkisinin incelenmesi (Doktora tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 638684)
  • Özer, F. (2019). Kodlama eğitiminde robot kullanımının ortaokul öğrencilerinin erişi, motivasyon ve problem çözme becerilerine etkisi (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 584681)
  • Öztuna, A. T., (2010). Psikolojik güçlendirmenin çalışan motivasyonu göstergeleri ile ilişkisi ve bir uygulama (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 258021)
  • Özgün, E. (2019). Uygulamalı olan ve olmayan sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu önlisans öğrencilerinin girişimcilik ve akademik motivasyon açısından karşılaştırmalı incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 599731)
  • Paşabeyoğlu, N. G. (2022). LEGO robotikle kodlamanın ilkokul öğrencilerinin akademik başarısı ve fen bilimlerine karşı tutum ve bilimsel süreç becerilerine etkisi (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 745102)
  • Rosenholtz, S. J., & Rosenholtz, S. H. (1981). Classroom organization and the perception of ability. Sociology of Education, 132-140.
  • Schiefele, U. (1996). Topic interest, text representation, and quality of experience. Contemporary educational psychology, 21(1), 3-18.
  • Sırakaya, M., & Sırakaya, D. A. (2018). Artırılmış gerçekliğin fen eğitiminde kullanımının tutum ve motivasyona etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(3), 887-905.
  • Şahin, A. (2004). Yönetim Kuramlari ve Motivasyon İlişkisi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (11), 523-547.
  • Şahin, H., & Arıkan, A. (2024). Okul Öncesi Eğitimde Robotik Uygulamalari. Trakya Eğitim Dergisi, 14(1), 260-286.
  • Şekerci, A., & Çakmak, A. (2023). Hafızlık Eğitiminde Kur’an Kursu Terki. Hitit İlahiyat Dergisi, 22(1), 359-392.
  • Talan, T. (2020). Eğitsel robotik uygulamaları üzerine yapılan çalışmaların incelenmesi. Yaşadıkça Eğitim, 34(2), 503-522. https://doi.org/10.33308/26674874.2020342177
  • Tekerek, B., Aydemir, H., & Tekerek, M. (2023). Robotik ile Matematik ve Fen Entegrasyonu. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 13(1), 25-52. Doi:10.48146/odusobiad.1203531
  • Topal, M. (2023). Yaratıcılık ve Reklamcılık. Eğitim Yayinevi.
  • Tufan Tuğcu, Ç. (2009). Mesleki ve teknik okullarda teknik öğretmenlerin öğrenci motivasyonu üzerindeki etkisi (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 308701)
  • Uzun, N. & Keleş, Ö. (2012). İlköğretim öğrencilerinin fen öğrenmeye yönelik motivasyon düzeylerinin değerlendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 9(20), 313-327. https://hdl.handle.net/20.500.12451/1129
  • Ülger, B. B., & Ülger, T. K. (2023). Sınırları Keşfetmek: Özel Yetenekli Öğrenciler İçin Matematik ve Fen Eğitimi. Efe Akademi Yayınları.
  • Ünsal, H. (2012). Harmanlanmış Öğrenmenin Başarı ve Motivasyona Etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(1), 1-27. Yolcu, V., & Demirer, V. (2017). Eğitimde robotik kullanımı ile ilgili yapılan çalışmalara sistematik bir bakış. SDU International Journal of Educational Studies, 4(2), 127-139.
  • Weiner, B. (1986). Attribution, emotion, and action.
  • Yalçın, R. (2019). Robotik teknolojilerinin ortaokul öğrencilerinin programlama becerisine etkisi (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 622325)
  • Yılmaz, Ç. (2011). 6, 7 ve 8. sınıf öğrencilerinin matematik güdüsü, kaygısı, öz yeterlik inancı ve öz kavramı ile matematik dersine yönelik tutumları arasındaki ilişkiler: Şereflikoçhisar örneği (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 302024)
  • Yumbul, E., & Bayraktar, S. (2022). Türkiye’de İlkokul Düzeyinde Gerçekleştirilen Robotik Uygulamalarıyla İlgili Araştırmaların Sistematik Derlemesi. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(22), 383-404. https://doi.org/10.55605/ejedus.1158660
  • Yurdakal, İ. H. (Ed.). (2024). Dijital Eğitim II. Eğitim Yayinevi.
  • Yurttaş, Ş. (2021). Grupla mühendislik tasarım temelli robotik uygulamalarının öğrencilerin günlük yaşama dayalı problem çözme becerileri ve motivasyonu üzerindeki etkisi (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 699710)

FEN EĞİTİMİNDE LEGO ROBOTİK UYGULAMALARININ ÖĞRENCİ MOTİVASYONU VE GÖRÜŞLERİNE ETKİSİ

Year 2025, Issue: 73, 295 - 322, 31.01.2025
https://doi.org/10.21764/maeuefd.1429292

Abstract

Çalışmada; fen eğitiminde Lego Robotik uygulamalarının öğrencilerin motivasyonuna etkilerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla 6. sınıf fen bilimleri dersi "Kuvvet ve Hareket" ünitesinde Lego Robotik uygulamalarının öğrenci motivasyonuna etkisi incelenmiş ve öğrencilerin uygulama hakkındaki görüşleri alınmıştır. Ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desenin kullanıldığı çalışmanın örneklemi; Erzurum'da bir devlet okulunun 6. sınıfında öğrenim gören 48 (deney grubu N=24 ve kontrol grubu N=24) öğrenciden oluşmaktadır. Her iki grubun ders içerikleri ve süreleri milli eğitim müfredatına uygun olarak uygulanmıştır. Deney grubunda dersler ek olarak Lego Robotik ile işlenirken, kontrol grubunda dersler sadece milli eğitim müfredatında önerildiği şekilde işlenmiştir. Veriler motivasyon ölçeği ve görüşme formu kullanılarak toplanmıştır. Çalışma sonunda elde edilen veriler incelendiğinde deney grubu lehine anlamlı bir fark bulunmuştur. Bu durum Lego Robotik uygulamalarının fen derslerinde kullanılmasının öğrenci motivasyonunu daha fazla arttırdığını göstermektedir. Ayrıca öğrencilerle yapılan görüşmede; öğrenciler Lego Robotik setlerini beğendiklerini, uygulamadan keyif aldıklarını, mutlu olduklarını, faydalı ve eğlenceli olduğu için tüm derslerde kullanılmasını istediklerini belirtmişlerdir.

Ethical Statement

" Fen Eğitiminde Lego Robotik Uygulamalarinin Öğrenci Motivasyonu Ve Görüşlerine Etkisi " başlıklı çalışmanın yazım sürecinde bilimsel, etik ve alıntı kurallarına uyulmuş; toplanan veriler üzerinde herhangi bir tahrifat yapılmamıştır. Karşılaşılacak tüm etik ihlallerde "Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Yayın Kurulunun" hiçbir sorumluluğunun olmadığı, tüm sorumluluğun Sorumlu Yazara ait olduğu ve bu çalışmanın herhangi başka bir akademik yayın ortamına değerlendirme için gönderilmemiş olduğunu taahhüt ederim.

References

  • Akbaba, S. (2006). Eğitimde motivasyon. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (13), 343-361.
  • Akçay, S. (2018). Robotik FeTeMM uygulamalarının fen bilgisi öğretmen adaylarının akademik başarı, bilimsel süreç becerileri ve motivasyon üzerine etkileri (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 607518)
  • Akman-Selçuk, N. (2019). Eğitsel robotik uygulamalarının ortaokul öğrencilerinin ders motivasyonları, robotik tutumları ve başarıları açısından incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 557781)
  • Aksu, F. N. (2019). Bilişim teknolojileri öğretmenleri gözünden robotik kodlama ve robotik yarışmaları (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 613670)
  • Alexander, P. A., & Murphy, P. K. (1998). Profiling the differences in students' knowledge, interest, and strategic processing. Journal of educational psychology, 90(3), 435.
  • Alper, A., & Şanlı, M. (2024). Kodlama ve Robotik Eğitimi Alanında Türkiye'de Yapılan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 57(2), 759-803.
  • Anderman, L. H., & Midgley, C. (1998). Motivation and middle school students. perspective, 26(3/4), 325-346. Arık, A. (2019). Beden eğitimi ve spor derslerinde özerklik desteği ve motivasyon: Öğretmen ve öğrenci perspektifi (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 540480)
  • Aslan, Ö. Y. (2024). Mühendislik Tasarım Temelli fen Öğretiminin 5. Sınıf Öğrencilerinin Problem Çözme Becerilerine, Mühendislik ve Mühendis Algılarına Etkisinin Incelenmesi (Doktora tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 853670)
  • Ataman, O. (2017). Üniversite hazırlık sınıfı öğrencilerinin İngilizce öğrenmeye yönelik motivasyon düzeyleri ve tutumları ile hazırlık sınıfı başarı puanları arasındaki ilişki (Doktora tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 454688)
  • Aydın, N. (2019). STEM ve STEM temelli robotik etkinliklerinin ortaokul öğrencilerinin problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme, zihinsel risk alma ve öğrenmede motive edici stratejilerine etkisi (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 574705)
  • Aydoğdu, C., & Ceğer, B. (2017). Beşinci sınıf fen bilimleri kitabının laboratuvar güvenliği, kazanımlar ve bilimsel süreç becerileri açısından incelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi Eğitim Dergisi, 2(2), 12-34.
  • Balantekin, Y. (2014). ARCS motivasyon modeline göre tasarlanan yapılandırmacı öğrenme yaklaşımının öğrencilerin motivasyonlarına, thutumlarına ve akademik başarılarına etkisi (Doktora tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 382054)
  • Bayrakçeken, S., Oktay, Ö., Samancı, O., & Canpolat, N. (2021). Motivasyon kuramları çerçevesinde öğrencilerin öğrenme motivasyonlarının arttırılması: bir derleme çalışması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(2), 677-698.
  • Bilgin, İ., & Gelici, Ö. (2011). İşbirlikli öğrenme tekniklerinin tanıtımı ve öğrenci görüşlerinin incelenmesi. Adıyaman University Journal of Educational Sciences, 1(1), 40-70.
  • Bolat, Ö. (2023). Beni ödülle cezalandırma. Doğan Yayınları.
  • Büyüköztürk Ş (2008). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem.
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis fort he behavioral sciences (2nd ed.). Hillsdale, NJ: Erlbaum
  • Çakır, S. (2019). 4. sınıf fen bilimleri mikroskobik canlılar ve çevremiz ünitende robotik uygulamalarının öğrenme ürünlerine etkisi (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 595468)
  • Çam, E. (2019). Robotik destekli programlama eğitiminin problem çözme becerisi, akademik başarı ve motivasyona etkisi (Doktora Tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 605232)
  • Çukurbaşı, B. (2016). Ters yüz edilmiş sınıf modeli ve lego-logo uygulamaları ile desteklenmiş probleme dayalı öğretim uygulamalarının lise öğrencilerinin başarı ve motivasyonlarına etkisi (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 448207)
  • Dede, Y. & Yaman, S. (2008). Fen öğrenmeye yönelik motivasyon ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 2(1), 19-37.
  • Demiray, S. (2019). Psikolojik güçlendirme ile iş doyumu arasındaki ilişki (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 535253)
  • Doğan, A., & Korkmaz, Ö. (2024). Eğitsel Robotlarla Boş Zaman Etkinliklerinin Öğrencilerin Bilgisayarca Düşünme Becerilerine; Fetem Mesleklerine Dönük İlgilerine Etkisi ve Öğrenci Görüşleri. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 28(1), 191-216.
  • Durmaz, A. (2014). Sosyal bilgiler derslerinde etkinlik uygulamalarının öğrenci motivasyonuna etkisi (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 377623)
  • Erdoğan, Ö. (2019). Robotik LEGO uygulamaların fen bilgisi öğretmen adaylarının 21.yüzyıl becerileri üzerindeki etkilerinin incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 557789)
  • Erten, E. (2019). Kodlama ve robotik öğretimi üzerine bir durum çalışması (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 614009)
  • Feyzi, A., YıldIz, A., Kılınç, S., Aytekin, N., Adalı, R., & Kurnaz, K. (2023). Yapay zekânın eğitime etkileri. International Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 10(98), 2100-2107.
  • Galip, Ö. (2023). Farklilaştirilmiş Öğretim. Öğrenmede Bireysel Farkliliklar, 71.
  • Karataş, H. (2011). Üniversite öğrencilerinin epistemolojik inançları, öğrenme yaklaşımları ve problem çözme becerilerinin akademik motivasyonu yordama gücü (Doktora tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 296346)
  • Kılınç, A. (2014). Robotik teknolojisinin 7. sınıf ışık ünitesi öğretiminde kullanımı (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 382061)
  • Koç Şenol, A. (2012). Robotik destekli fen ve teknoloji laboratuvar uygulamaları: Robolab (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 323455)
  • Koçyiğit, S. (2011). Otantik görev odaklı yapılandırmacı yaklaşımın öğretmen adaylarının başarılarına, derse karşı tutumlarına ve problem çözme becerilerine etkisi (Doktora tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 298532)
  • Korkmaz, G. (2009). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin okul yaşam kalitesini algılama düzeyleri ve mesleki tutumlarının incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 241486)
  • Kuş, M. (2016). Ortaokul öğrencilerinin kuvvet ve hareket ünitesinin öğretiminde robotik modüllerin etkisi (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 451986)
  • Küçük, S., & Şişman, B. (2017). Birebir robotik öğretiminde öğreticilerin deneyimleri. İlköğretim Online, 16(1). https://doi.org/10.17051/io.2017.12092
  • Lykke, M., Coto, M., Mora, S., Vandel, N. ve Jantzen, C. (2014, April). Motivating programming students by problem based learning and LEGO robots. 2014 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON)(s. 544-555)içinde. İstanbul.
  • Önce, E. B. (2020). İşbirlikli öğrenme ile zenginleştirilmiş ARCS motivasyon modelinin İngilizce öğrenim motivasyonuna etkisi (Doktora tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 654687)
  • Özenoğlu, Y. E. (2020). Grupla robotik programlama öğretiminde otantik görev odaklı uygulamaların ortaokul 5. sınıf öğrencilerinin problem çözme becerileri üzerindeki etkisinin incelenmesi (Doktora tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 638684)
  • Özer, F. (2019). Kodlama eğitiminde robot kullanımının ortaokul öğrencilerinin erişi, motivasyon ve problem çözme becerilerine etkisi (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 584681)
  • Öztuna, A. T., (2010). Psikolojik güçlendirmenin çalışan motivasyonu göstergeleri ile ilişkisi ve bir uygulama (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 258021)
  • Özgün, E. (2019). Uygulamalı olan ve olmayan sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu önlisans öğrencilerinin girişimcilik ve akademik motivasyon açısından karşılaştırmalı incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 599731)
  • Paşabeyoğlu, N. G. (2022). LEGO robotikle kodlamanın ilkokul öğrencilerinin akademik başarısı ve fen bilimlerine karşı tutum ve bilimsel süreç becerilerine etkisi (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 745102)
  • Rosenholtz, S. J., & Rosenholtz, S. H. (1981). Classroom organization and the perception of ability. Sociology of Education, 132-140.
  • Schiefele, U. (1996). Topic interest, text representation, and quality of experience. Contemporary educational psychology, 21(1), 3-18.
  • Sırakaya, M., & Sırakaya, D. A. (2018). Artırılmış gerçekliğin fen eğitiminde kullanımının tutum ve motivasyona etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(3), 887-905.
  • Şahin, A. (2004). Yönetim Kuramlari ve Motivasyon İlişkisi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (11), 523-547.
  • Şahin, H., & Arıkan, A. (2024). Okul Öncesi Eğitimde Robotik Uygulamalari. Trakya Eğitim Dergisi, 14(1), 260-286.
  • Şekerci, A., & Çakmak, A. (2023). Hafızlık Eğitiminde Kur’an Kursu Terki. Hitit İlahiyat Dergisi, 22(1), 359-392.
  • Talan, T. (2020). Eğitsel robotik uygulamaları üzerine yapılan çalışmaların incelenmesi. Yaşadıkça Eğitim, 34(2), 503-522. https://doi.org/10.33308/26674874.2020342177
  • Tekerek, B., Aydemir, H., & Tekerek, M. (2023). Robotik ile Matematik ve Fen Entegrasyonu. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 13(1), 25-52. Doi:10.48146/odusobiad.1203531
  • Topal, M. (2023). Yaratıcılık ve Reklamcılık. Eğitim Yayinevi.
  • Tufan Tuğcu, Ç. (2009). Mesleki ve teknik okullarda teknik öğretmenlerin öğrenci motivasyonu üzerindeki etkisi (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 308701)
  • Uzun, N. & Keleş, Ö. (2012). İlköğretim öğrencilerinin fen öğrenmeye yönelik motivasyon düzeylerinin değerlendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 9(20), 313-327. https://hdl.handle.net/20.500.12451/1129
  • Ülger, B. B., & Ülger, T. K. (2023). Sınırları Keşfetmek: Özel Yetenekli Öğrenciler İçin Matematik ve Fen Eğitimi. Efe Akademi Yayınları.
  • Ünsal, H. (2012). Harmanlanmış Öğrenmenin Başarı ve Motivasyona Etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(1), 1-27. Yolcu, V., & Demirer, V. (2017). Eğitimde robotik kullanımı ile ilgili yapılan çalışmalara sistematik bir bakış. SDU International Journal of Educational Studies, 4(2), 127-139.
  • Weiner, B. (1986). Attribution, emotion, and action.
  • Yalçın, R. (2019). Robotik teknolojilerinin ortaokul öğrencilerinin programlama becerisine etkisi (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 622325)
  • Yılmaz, Ç. (2011). 6, 7 ve 8. sınıf öğrencilerinin matematik güdüsü, kaygısı, öz yeterlik inancı ve öz kavramı ile matematik dersine yönelik tutumları arasındaki ilişkiler: Şereflikoçhisar örneği (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 302024)
  • Yumbul, E., & Bayraktar, S. (2022). Türkiye’de İlkokul Düzeyinde Gerçekleştirilen Robotik Uygulamalarıyla İlgili Araştırmaların Sistematik Derlemesi. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(22), 383-404. https://doi.org/10.55605/ejedus.1158660
  • Yurdakal, İ. H. (Ed.). (2024). Dijital Eğitim II. Eğitim Yayinevi.
  • Yurttaş, Ş. (2021). Grupla mühendislik tasarım temelli robotik uygulamalarının öğrencilerin günlük yaşama dayalı problem çözme becerileri ve motivasyonu üzerindeki etkisi (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 699710)
There are 61 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Classroom Measurement Practices, Instructional Technologies, Primary Education, Science Education, Development of Science, Technology and Engineering Education and Programs, Educational Technology and Computing, Specialist Studies in Education (Other)
Journal Section Makaleler
Authors

Ayhan Uçar 0000-0002-2974-1676

Fatih Sezek 0000-0002-1841-4303

Publication Date January 31, 2025
Submission Date January 31, 2024
Acceptance Date November 29, 2024
Published in Issue Year 2025 Issue: 73

Cite

APA Uçar, A., & Sezek, F. (2025). FEN EĞİTİMİNDE LEGO ROBOTİK UYGULAMALARININ ÖĞRENCİ MOTİVASYONU VE GÖRÜŞLERİNE ETKİSİ. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(73), 295-322. https://doi.org/10.21764/maeuefd.1429292