Bu araştırmanın amacı ergenlerin siber zorbalık düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesidir. Bu değişkenler ergenlerin, cinsiyet, algılanan ebeveyn tutumu, günlük internet kullanım süresi, ebeveynin internet kullanım durumu ile ergenlerin internet kullanımının kontrolü olarak belirlenmiştir. Betimsel tarama modeli kullanılan bu araştırmanın çalışma grubu Isparta ilinde eğitimlerine devam eden 430 lise öğrencisinden oluşmaktadır. Veriler, Özdemir ve Akar (2011) tarafından Türk kültürüne uyarlaması yapılan “Siber Zorbalık ve İnternet Saldırganlığını Tarama Ölçeği” ve araştırmacılar tarafından geliştirilen kişisel bilgi formu kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizinde bağımsız örneklem t testi ve tek yönlü varyans analizi (Anova) kullanılmıştır. Bulgulara göre, ergenlerin siber zorba olma ve siber zorba kurbanı olma düzeyleri cinsiyete, algılanan ebeveyn tutumuna, günlük internet kullanım süresine, ebeveyninin internet kullanım durumuna ve ergenin internet kullanımının kontrolüne göre anlamlı farklılık göstermektedir. Bu farklılık, erkekler, ebeveynlerinin tutumlarını tutarsız olarak algılayanlar, günlük 4 saat ve üstünde internet kullananlar, ebeveyni aşırı teknoloji kullananlar ile internet kullanımı kontrol edilmeyenler lehine gerçekleşmiştir.
“Ergenlerin Siber Zorbalık Düzeylerinin İncelenmesi” başlıklı çalışmanın yazım sürecinde bilimsel, etik ve alıntı kurallarına uyulmuş; toplanan veriler üzerinde herhangi bir tahrifat yapılmamıştır ve veriler toplanmadan önce Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Girişimsel Olmayan Klinik Araştırmalar Etik Kurulu’ndan 03.04.2024 tarihinde etik kurul raporu (Karar No: GO 2024/258) alınmıştır. Karşılaşılacak tüm etik ihlallerde “Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Yayın Kurulunun” hiçbir sorumluluğunun olmadığını, tüm sorumluluğun Sorumlu Yazara ait olduğunu ve bu çalışmanın herhangi başka bir akademik yayın ortamına değerlendirme için gönderilmemiş olduğunu taahhüt ederim.”
This research aims to examine the cyberbullying levels of adolescents in terms of various variables. These variables were determined as adolescents' gender, perceived parental attitudes, daily internet usage time, parents' internet usage status, and the control of adolescents' internet usage. The study group of this research, which used a descriptive survey model, consists of 430 high school students continuing their education in Isparta province. Data were collected using the "Cyberbullying and Online Aggression Survey Instrument" adapted to Turkish culture by Özdemir and Akar (2011), and a personal information form developed by the researchers. Independent sample t-test and one-way analysis of variance (Anova) were used in the analysis of the data. According to the findings, the levels of being a cyberbully and a cyberbully victim in adolescents differ significantly according to gender, perceived parental attitude, daily internet usage time, parents' internet usage status, and the control of adolescents' internet usage. This difference is in favor of those who were males, those who perceived their parents' attitudes as inconsistent, those who used the internet for 4 hours or more per day, those whose parents used excessive technology, and those whose internet use was not controlled.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | School Counseling |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2025 |
Submission Date | September 4, 2024 |
Acceptance Date | January 30, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 73 |