The
purpose of this research is to examine the origin of heroes /Great men idea in
history and the role of heroes / great men in history and education. The
research is a compilation study in which the literature on the subject is
synthesized and conceptualized. The role of the heroes in history thought and
education was determined in the research. According to this, the role of heroes
in history though, and education in ancient civilizations was to entertain
people (Heroes who entertain). From ancient times to the Middle Ages, another
role of heroes in history and education is common ancestry and religion (heroes
for common origin and religious heroes). The aim of heroic sheik' stories in
Islam and the heroic saint stories in Christianity was mostly religious
education. Also, heroic origin / shared sense of ancestry provided legitimacy
to the ruling elites (legitimate heroes). With the development of Eurocentric
approaches in the XVIII and XIX centuries, heroes who contributed to science,
art, and progress were seen only in Western Europe (Europeanized heroes). The
defences of the Eastern societies against these unfounded attacks of the
Europeans were also carried out by their heroes (defending heroes). Another
aspect of the XIX century was the formation of nationalism and national
identities. The heroes who best reflect national identities entered in history
thought and education (National heroes). However, in the development of
national heroes, struggle against European heroes of Eurocentrism, besides
nationalism, provided a separate motivation. The other case in this context is
citizenship. For citizenship, heroes were used in history and education (Heroic
citizens). Another role is both promote and discredit heroes according to
different political propaganda purposes (heroes for political propaganda).
Moreover, in the XIX century, heroes were theorized to provide a coincidental
cause, unlike social structures (heroes for chance causes). Thus, the heroes
provide to chance causes. In the twentieth century, heroes who entertained the
past entered popular history publications (heroes who entertained popular
history publications). On the other
hand, thanks to the different orientations in historiography, women also became
heroes (female heroes). In history education, however, traditional historical
heroes have become famous heroes and superheroes such as sportsmen,
footballers, singers, Batman, Superman (Popular heroes and superheroes).
Another heroic role that has not changed from day to day is their use in ethic
and value education (Educational heroes).
Bu araştırmanın amacı tarihte kahraman/büyük adam düşüncesinin
kökenlerini, kahramanların/büyük adamların tarih düşüncesinde ve eğitimindeki
rolünü incelemektir. Araştırma konuya ilişkin literatürün sentezlendiği,
kavramsallaştırmaların yapıldığı bir derleme çalışmasıdır. Araştırmada kahramanların
tarih düşüncesinde ve eğitimindeki rolleri saptanmıştır. Buna göre ilkçağ
uygarlıklarında kahramanların tarih düşüncesinde ve eğitiminde sıkça görülen
rolü insanları eğlendirmekti (Eğlendiren kahramanlar). İlkçağlardan ortaçağlara
kadar tarih düşüncesinde ve eğitiminde kahramanların diğer bir rolü ise ortak
ata ve dindi (Ortak köken için kahramanlar ve dindar kahramanlar). İslamiyet’teki
kahraman veli hikâyeleri ve Hıristiyanlık’taki kahraman aziz hikâyelerindeki
amaç genelde din eğitimiydi. Ayrıca kahraman köken/ortak ata duygusu, yönetici
elitlere meşruiyet sağlamaktaydı (Meşruiyet sağlayan kahramanlar). XVIII. ve
XIX. yüzyılda Avrupamerkezci yaklaşımların gelişmesiyle bilimde, sanatta,
ilerlemede katkı sağlayan kahramanlar yalnızca Batı Avrupalı görüldü
(Avrupalılaştırılan kahramanlar). Doğu toplumların Avrupalıların bu temelsiz
saldırılarına karşı savunmaları da yine kendi kahramanları aracılığıyla
yürütüldü (Savunan kahramanlar). XIX.
yüzyılın diğer bir olgusu ise milliyetçilik ve millî kimliklerin oluşmasıydı. Millî
kimlikleri en iyi yansıtan kahramanlar, hem tarih düşüncesine hem de eğitime
girdi (Millî kahramanlar). Bununla birlikte millî kahramanların gelişmesinde,
milliyetçilik dışında Avrupamerkezci anlayışın Avrupalı kahramanlarıyla
mücadele ayrı bir motivasyon sağladı. Bu bağlamdaki diğer olgu ise
vatandaşlıktı. Vatandaşlık için tarih düşüncesinde ve eğitiminde kahramanlar
kullanılmaktaydı (Kahraman vatandaşlar). Başka bir rol ise farklı siyasi
propaganda amaçlarına göre kahramanların hem yüceltilmesi hem de
itibarsızlaştırılmasıdır (Siyasi propaganda amacıyla kahramanlar). Ayrıca XIX.
yüzyılda kahramanlar toplumsal yapılardan farklı olarak rastlantısal neden
sağlamak için teorileştirildi (Rastlantısal nedenler için kahramanlar). Böylelikle
kahramanlar rastlantısal nedenler sağlamıştı. XX. yüzyıla gelindiğinde geçmişin
eğlendiren kahramanları popüler tarih yayınlarına girdi (Popüler tarih
yayınlarında eğlendiren kahramanlar). Diğer taraftan tarihyazımındaki farklı
yönelimlerle artık kadınlar da bir kahraman oldu (Kadın kahramanlar). Bununla
birlikte tarih eğitiminde geleneksel tarihi kahramanlar sporcular, futbolcular,
şarkıcılar, batman, superman gibi popüler kahramanlara ve süper kahramanlara
dönüştü (Popüler kahramanlar ve süper kahramanlar). Kahramanların geçmişten
günümüze değişmeyen diğer bir rolü ise onların ahlak ve değer eğitiminde
kullanılmasıdır (Eğitici kahramanlar).
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Creative Arts and Writing |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 18, 2018 |
Submission Date | April 10, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 11 Issue: 22 |