Atatürk is a leader who has given importance to Turkish
education and culture. Culture, as a fundamental element that provides
integration and cohesion in a society, is the way of thinking that will enable
the development of civilization. Education
that makes these properties concrete with the help of instruments such as
language, history, writing, painting and music is the most important
transmitter of culture. On the other hand Mustafa Kemal Ataturk said that the
foundation of the Republic of Turkey is culture and he has a duty of continuous
work for this cause. Its aim is to ensure social cohesion and progress towards
civilization. Therefore, in this article, it is tried to reveal the aspects of
the above mentioned briefly. In order to ensure the integrity of the subject, after
a brief introduction to the education system from the Ottoman Empire we tried
to examine the relationship between education and culture by referring to
Atatürk's understanding of education and the importance it attaches to
education. Subsequently, the studies on the history, language and fine arts,
which are the main factors that constitute the culture, are tried to be
revealed.
Kültür okumak, anlamak,
görebilmek, görebildiğinden mana çıkarmak, uyanık davranmak, düşünmek, zekâyı
eğitmektir diyen Atatürk, Türk eğitimine ve kültürüne çok ehemmiyet vermiş bir
liderdir. Zira bir toplumda bütünleşme ve birlikteliği sağlayan en temel unsur
olarak kültür, uygarlık yolunda gelişmeyi de sağlayacak düşünce biçimidir. Bu
özelliklerini dil, tarih, yazı, resim, müzik gibi araçlar yardımıyla somut hale
getiren kültürün en önemli aktarıcısı ise eğitimdir. Diğer taraftan Mustafa
Kemal Atatürk’ün Türkiye Cumhuriyeti’nin temeli kültürdür derken ve bu uğurda
sürekli bir çalışmayı kendisine görev edinirken hedeflediği, toplumsal
birlikteliği ve medeniyet yolunda ilerlemeyi temin edebilmektir. Dolayısıyla bu
makalede O’nun yukarıda kısaca ifade edilen yönleri ortaya konulmaya
çalışılmıştır. Öncelikli olarak konu bütünlüğünü sağlamak adına Osmanlı
Devleti’nden gelen eğitim sistemine kısa bir giriş yapıldıktan sonra Atatürk’ün
eğitim anlayışına, eğitime verdiği öneme değinilerek, kültürle eğitim arasındaki
ilişki incelenmeye gayret edilmiştir. Akabinde ise kültürü oluşturan başlıca
unsurlar olan tarih, dil ve güzel sanatlar alanında yapılan çalışmalar,
inkılâplar ortaya konulmaya çalışılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Creative Arts and Writing |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 12, 2018 |
Submission Date | November 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 11 Issue: 24 |