Tarihsel
süreçte toplumu meydana getiren insanlar, hiyerarşik bir yapı içinde tabakalara
ayrılmıştır. Bu tabakalar, kültürel ve ekonomik farklılıklara göre belirlenen ve
toplumdaki konumu ifade eden toplumsal statüyü işaret etmektedir. İnsanlık
tarihinde iyi bir statüye sahip olma arzusu, her daim önemini korurken, sanata
konu olması da kaçınılmaz olmuştur. Özellikle statü edinme sürecindeki
yöntemler ve pay edilişindeki eşitsizlikler, sanatçılar tarafından eleştirel bir
dille görselleştirilmektedir. Sanatçının statü sistemine yöneltmiş olduğu bu
eleştirel dil, öfkeli, ironik, melankolik, lirik bir karşı duruş ve meydan
okumalar şeklinde olmuştur. Çağdaş Türk resim sanatının başlangıcı, 18.yy.
sonlarında batılılaşma çabalarıyla geleneksel sanattan kopuş olarak kabul
edilmektedir. Bu çalışmada, Cumhuriyet’in ilanıyla ivme kazanan ve günümüze kadar
gelen çağdaş Türk resim sanatında, toplumsal statünün ifade edilişindeki
anlamlar ve ele alınış biçimleri incelenecektir. Çalışmanın amacı, kronolojik
bir sıralama ile Türk toplumunda toplumsal statüler arasındaki ilişkilerin
resim sanatındaki yansımalarını ortaya koymak, bu konuyu ele alacak olanlar
için bir yön ve daha derinlemesine araştırılması için ışık tutmasını
sağlamaktır.
People,
who created the society in the historical process, have been divided into
stratums. These stratums indicate the
social status which is defined upon cultural and economic differences and the
stated position in society. The will of
having a good status, has always preserved its importance throughout the human
history and unavoidably became the subject for arts. Especially, the methods of acquiring status
and the disparities in distribution were visualized by the artists with a
critical dialect. The
critical language that the artist has directed to the status system has been in
the form of an angry, ironic, melancholic, lyric opposing stance and
challenges. The start
of contemporary Turkish painting arts, with the efforts of westernization in
the end of 18th century is accepted as the disengagement from traditional
arts. This study examines meanings in
the interpretation and approach of the social status in contemporary Turkish
painting arts which gained acceleration with the declaration of the Republic
and extant till today. The purpose of
the study is to reveal the relations between social statuses within the Turkish
society in a chronological order and their reflection to painting arts;
enlightening a way for the ones that take this subject as in-depth research.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Cultural Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 20, 2019 |
Submission Date | November 15, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 12 Issue: 28 |