Cyberbullying, a new growing
phenomenon due to society's heavy reliance on advanced technologies is an
intricate and ever-evolving form of bullying. Little is known about how cyberbullying is
perpetrated at the middle and high school levels. The current study aims to
investigate the prevalence, impact, and differential experience of cyberbullying
victimization comprehensively. The participants of the study consist of 1752
middle and high school students in İstanbul. The cyber victimization inventory
and personal information questionnaire were used to gather research data. These
surveys examined the relationship between cyber victimization and technology
use and students’ sociodemographic information. As a result of the research, it
was observed that male students experienced significantly higher cyber
victimization than females. Also, the results demonstrated that 10th
and 11th grade students have experienced more cyber victimization
compared to 6th, 7th, 8th, and 9th
grade students. When internet access was not supervised by the parents and
students’ time of internet usage increased, it was found that they have
experienced cyber victimization significantly higher. This research contributes
to the literature in terms of revealing cyber victimization and related
factors. Understanding the level of cyber victimization that children are
exposed to and the factors related to victimization are important for
reinforcing studies to prevent bullying behaviors in the online environment.
Siber zorbalık, toplumun ileri teknolojilere olan yoğun bağımlılığı
nedeniyle büyüyen yeni bir fenomen, zorlayıcı ve sürekli gelişen bir zorbalık şeklidir.
Orta ve lise düzeyindeki ergenlerde siber zorbalığın nasıl sürdürüldüğü hakkında
çok az şey bilinmektedir. Bu çalışmanın amacı, siber zorbalık mağduriyetinin yaygınlığını,
etkisini ve farklı deneyimlerini kapsamlı bir şekilde araştırmaktır. Araştırmanın
katılımcı grubu İstanbul'da ortaokul ve lise dzüeyinde okullarda okuyan 1752 öğrenciden
oluşmaktadır. Araştırma verilerini toplamak için “Siber mağduriyet envanteri” ve
“Kişisel bilgi formu” kullanılmıştır. Çalışma siber mağduriyet ile teknoloji kullanımı
ve öğrencilerin sosyodemografik değişkenleri arasındaki ilişkiyi incelemiştir.
Araştırma sonucunda, erkek öğrencilerin kadınlardan anlamlı derecede daha yüksek
siber mağduriyet yaşadıkları görülmüştür. Ayrıca, sonuçlar 10. ve 11. sınıf öğrencilerinin
6., 7., 8. ve 9. sınıf öğrencilerine göre anlamlı düzeyde daha fazla siber mağduriyet
yaşadıklarını göstermiştir. İnternet erişimi ebeveynler tarafından denetlenmediğinde
ve öğrencilerin internet kullanım süresi arttıkça, siber mağduriyet yaşamalarının
anlamlı derecede daha yüksek olduğu görülmüştür. Bu araştırma, siber mağduriyet
ve bununla ilgili faktörlerin ortaya çıkması açısından literature katkıda bulunmaktadır.
Çocukların maruz kaldıkları siber mağduriyet seviyesinin ve mağduriyetle ilgili
faktörlerin anlaşılması, çevrimiçi ortamda zorbalık davranışlarını önleme çalışmalarının
güçlendirilmesi için önemlidir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Cultural Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2020 |
Submission Date | July 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 13 Issue: 29 |