Painting arts contain
numerous breaking points, starting from the early era human history as the
first samples on cave walls, transforming to the modern painting arts. Despite
its interaction with many art disciplines throughout its development process,
it inhabits the most rooted and efficient relation with fine art photography
and photographic imaging methods. The invention of photography origins in the
beginning of 19th century, however the effect of photographic
perspective upon painting arts consists in camera obscura and pinhole image
formation methods. The perception limits of human eye, intrinsically defines
the perception and explication limits for the artist. When it comes to particularly painting arts,
universe perceived by eye, does not directly influence the emerging work,
however the facilities of the photography techniques provide a different
perspective. The artists, independent from his/her eye’s viewpoint, depth of
field and resolution limits, obtains a perspective to develop the work. Our study examines the effects of the wide-angle
photographic perspective, which anomalously provides an opportunity for ratio
and proportion, to the figurative paintings about human body in the painting
arts.
: Resim
sanatı, insanlık tarihinin erken zamanlarında, mağara duvarlarında görülen ilk
örneklerinden başlayarak, günümüz modern resim sanatı haline dönüşme süreci
içerisinde sayısız kırılma noktası barındırmaktadır. Gelişim süreci içerisinde çok
sayıda sanat disipliniyle etkileşim içine girmesine rağmen en köklü ve etkili ilişkisini
fotoğraf sanatı ve fotografik görüntüleme yöntemleriyle yaşamaktadır.
Fotoğrafın icadı 19. Yüzyılın başlarına dayanmasına karşın, fotografik bakış
açısının resim sanatı üzerine olan etkisi camera obscura (karanlık oda) ve pinhole
(iğne deliği) görüntü oluşturma yöntemlerine kadar dayanmaktadır. İnsan gözünün
algılama sınırları doğal olarak sanatçı için de konusunu algılama ve yorumlama
sınırlarını belirlemektedir. Özellikle resim sanatı söz konusu olduğunda, göz
vasıtasıyla algılanan evren, doğrudan ortaya çıkacak olan eseri etkilemesine
rağmen, fotoğraflama tekniklerinin sağladığı imkanlar sayesinde farklı bir
bakış açısına da kavuşmuştur. Ressam kendi gözünün; görüş açısı, alan
derinliği, netlik mesafesi gibi sınırlamalarından bağımsız olarak eserlerini
üretebilecek perspektife de kavuşmuştur. Çalışmamızda resim sanatına,
alışılmışın dışında oran orantı sunmasına imkân sağlayan geniş açı fotografik perspektifin,
insan bedenini konu alan, figüratif resim üzerindeki etkileri incelenmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2020 |
Submission Date | December 19, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 13 Issue: 29 |