Folklore establishing considerable
part of the culture is a representation field of a people from past to today by
its functional and symbolic sides. Transforming socio cultural and socio-economic
conditions with modernity brought fast transformation of folkloric culture as
well. Linguistics works developing
together with modernity took culture in general and folkloric culture
particularly to the agenda to be handled as a language system approach.
Although these approaches contain differences, they supply a static structure
as code. Whereas, folkloric culture can be recognized as layered living organism
of past, present and future. Especially representation and foundation of
symbolic and functional sides of folkloric culture forms basic axis of these
discussions. In folkloric culture, representation can be considered basically
in two steps. The first one of them is the side of folkloric culture coming
from the past, existing within itself, living today, conserving and saving. The
other one is the side of folkloric representation belonging to the past but
tried to be reconstructed in present. This second representation case turned
upside down the folkloric representation by considering it as a semiotic system
which was functionally and symbolically integrated within itself. Symbolic field of folkloric representation
is isolated from its content. This abstraction points to the position of upset
tool of culture industry by getting forms and symbols to the front. Therefore,
approaching methods to folkloric culture studies post 1960 have been
investigated by its symbolic, functional and semantic dimensions in this study.
Further, how folkloric culture had been realized, worked and dragged to
transformation has been discussed in theoretical dimension.
Kültürün
önemli bir bölümünü oluşturan folklor, işlevsel ve simgesel yönleriyle bir
halkın geçmişten bugüne gelen ve yarınını belirleyen bir temsil alanıdır. Moderniteyle
dönüşen sosyo-kültürel ve sosyo-ekonomik şartlar, folklorik kültürün de hızlı
bir şekilde dönüşümünü getirmiştir. Modernitede gelişmeye başlayan dilbilimsel
çalışmalar, kültürün ve özel olarak da folklorik kültürün bir dil sistemi gibi
ele alınıp incelenmesi ve yeniden okunması yaklaşımlarını gündeme taşımıştır.
Bu yaklaşımlar kendi içinde farklılıklar içerse de özünde bir kod olarak
düşünülebilecek statik bir yapı sunarlar. Oysa folklorik kültür, geçmiş, şimdi
ve gelecek olarak katmanlaşmış canlı bir organizma olarak düşünülebilir. Öte
yandan 1980’lerle birlikte gelişen postmodern dönem, kültür çalışmalarının göstergebilimsel
kodlarla yeniden anlamlandırılması, çözümlenmesi ve değerlendirilmesi
tartışmalarını başlatmıştır. Özellikle folklorik kültürün simgesel ve işlevsel
yönlerinin temsiliyeti ve kuruluşu bu tartışmaların ana eksenini oluşturmaktadır.
Temsil, folklorik kültürde temelde iki aşamada ele alınabilir. Bunlardan
birincisi, geçmişten gelen folklorik kültürün kendiliğinde olan ve bugün korunup,
saklanan yönüdür. Bir diğeri ise, bugün geçmişe ait folklorik temsilin yeniden
kurulmaya çalışılan temsilidir. Bu ikinci temsil özellikle küreselleşmeyle
birlikte, özünde işlevsel ve simgesel olarak bir bütün olan folklorik temsili bir
göstergeler sistemi olarak ele alıp ters-yüz etmiştir. Folklorik temsilin
simgesel alanı içeriğinden soyutlanmıştır. Bu soyutlama, işlev ve içeriğin
boşaltılarak, biçim ve simgelerin öne çıktığı, kültür endüstrisinin bozulmuş bir
aracı konumuna işaret eder. Bu bakımdan, bu çalışmada öncelikle 1960 sonrası
folklorik kültür çalışmalarına yaklaşım yöntemleri simgesel, işlevsel,
iletişimsel ve anlamsal boyutları ile incelenmiştir. Ardından folklorik
kültürün bir temsil alanı olarak simgesel ve işlevsel kuruluşunun nasıl
gerçekleştiği ve nasıl bir değişim sürecine uğradığı kuramsal boyutta
tartışılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Cultural Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2020 |
Submission Date | February 20, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 13 Issue: 30 |