Review Article
BibTex RIS Cite

THE POSITION OF WOMEN IN RAP MUSIC IN THE CONTEXT OF GENDER

Year 2024, Volume: 17 Issue: 46, 853 - 876, 23.06.2024
https://doi.org/10.12981/mahder.1289503

Abstract

Öz: Son zamanlarda rap müziği oldukça popüler hale gelmiş ve dinleyici kitlesine kendisine hayran bırakmayı başarmıştır. Rap müzik ritminin yanı sıra ele aldığı toplumsal konu ve sorunlarla dikkat çekmektedir. Rap müziği dinleyicisini sadece eğlendirmekle kalmayıp aynı zamanda bilgi de vermektedir. Bu müzik türünün ele aldığı konulardan biri kadındır. Bir nevi Kadının toplumdaki yeri ve önemini göstermektedir. Rap müzik sözlerindeki kadınların toplumsal cinsiyet bağlamında incelenmiştir. Bu çalışma nitel bir araştırmadır. Bulgular, yabancı rap müzik sözlerinde geçen kadınlar incelenerek toplumsal cinsiyet çerçevesince toplumsal cinsiyet normları, kadınların aşağılanması, kadın rolleri ve cinsiyetçilik temaları kaynak tarama yöntemi ile bulunmuştur ve rap müzik sözlerinde yer alan kadınlar içerik analizi ile analiz edilmiştir. Youtube platformunun hazırlamış olduğu mayıs ayının Rap Music 2022 Playlist’inden sıralamaya göre dinlenme sayısı en çok olan ve kadın temasını ele alan şarkılardan 10 tanesi örneklem olarak seçilmiştir. Bu çalışmanın bulguları, gündelik hayatta olduğu gibi analiz edilen rap şarkılarında toplumsal cinsiyet çerçevesinde kadınlara yönelik basmakalıp tiplerin olduğunu ve kadının toplumsal bir problem olarak değil, şiddet ve bedenlerinin ön planda tutulduğunu gösterir.

Abstract: Rap music has become very popular and has managed to fascinate its audience, recently. Rap music draws attention the problems with its rhythm it addresses as well as the social issues. It is not only entertains its listeners but also informs them. One of the subjects that this genre of music deals with is women. In a way, it shows the position and importance of women in society. Women in rap music lyrics are analysed in the context of gender. This study is a qualitative research. The findings were found by the method of literature review on the themes of gender norms, humiliation of women, women's roles and sexism within the framework of gender by examining the women mentioned in rap music lyrics, and women in rap music lyrics were analysed by content analysis. From the Rap Music 2022 Playlist of May prepared by the Youtube platform, 10 of the songs with the highest number of listeners and dealing with the theme of women were selected as samples. The findings of this study show that there are women stereotypes and violence in the framework of gender in rap songs analysed as in daily life, and their bodies are prioritized, not a social problem of women.

References

  • Akpınar, S. - Büşra, B. (2017). Orhan Pamuk romanlarında “öteki”. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 5(11), 330-344.
  • Alesina, A. et al. (2013). On the origins of gender roles: Women and the plough. The Quarterly Journal of Economics, 128(2), 469-530.
  • Androutsopoulos, J. - Scholz, A. (2003). Spaghetti Funk: Appropriations of hip-hop culture and rap music in Europe. Popular Music and Society, 26(4), 463-479.
  • Apalı, Y. (2011). Sosyolojik açıdan kadınlarla ilgili kalıp yargılar. Review of the Faculty of Divinity University of Süleyman Demirel, 49(1), 49-64.
  • Ardener, S. (Ed.). (2020). Defining females: The nature of women in society. New York: Routledge. Ayas, G. (2015). Müzik sosyolojisi. İstanbul: Doğu Kitabevi.
  • Bengtsson, M. (2016). How to plan and perform a qualitative study using content analysis. NursingPlus open, 2, 8-14.
  • Bineham, J. L. (1988). A Historical account of the hypodermic model in mass communication. Communications Monographs, 55(3), 230-246.
  • Butler, J. (2009). Toplumsal cinsiyet düzenlemeleri. Cogito, 58, 73-91.
  • Caldwell, D. L. (2008). Affiliating with rap music: Political rap or gangsta rap?. Novitas-ROYAL (Research on Youth and Language), 2(1), 13-27.
  • Cohen, L. et al., (2007). Research methods in education, Oxon: Routledge.
  • Connell, R. (2009). Gender. Cambridge: Polity Press.
  • Conrad, K. et al., (2009). Controversial rap themes, gender portrayals and skin tone distortion: a content analysis of rap music videos. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 53(1), 134-156.
  • Corbett, G. G. (1991). Gender. Cambridge University Press.
  • Cundiff, G. (2013). The influence of rap and hip-hop music: An analysis on audience perceptions of misogynistic lyrics. Elon Journal of Undergraduate Research in Communications, 4(1), 2-4.
  • Çak, Ş. E. - Beşiroğlu, Ş. Ş. (2013). Avrupa müzik çalışmalarında kadın. Porte Akademik: Journal of Music & Dance Studies, 6, 54-60.
  • Dankoor, K. et al., (2022). Drip too hard? Commercial rap music and perceived masculinity ideals and actual self-evaluations among black us and dutch adolescent men. Sexuality & Culture, 27(1), 57-77.
  • Delgado,M. - Staples, L. (2008). Youth-led community organizing: Theory and action. New York: Oxford University Press.
  • Demir, K. N. (2008). Savaş filmlerinde kadın temsilleri. Communication in Peace/Conflict in Communication (ed.: Turgut İlter et al.), 177-185, KKTC: Eastern Mediterranean University Press.
  • Demirci, A. (2014). Literatür taraması. Coğrafya Araştırma Yöntemleri, (ed. Yılmaz Arı ve İlhan Kaya), 73-108, Balıkesir: Coğrafyacılar Derneği.
  • Elbir, İ. (2021). Turkish rap music within the grip of popular culture. Ankara: Middle East Technical University Unpublished Master's Thesis.
  • Ellemers, N. (2018). Gender stereotypes. Annual Review of Psychology, 69, 275-298. Enns, C. Z. (2000). Gender issues in counseling. Handbook of Counseling Psychology (3rd ed.), In (eds.: S. D. Brown and R. W. Lent), Hoboken, NJ: Wiley.
  • Ergen, S. Ü. (2023). Popüler kültür bağlamında rap müziği dinleyen üniversite gençlerinin bu müziği anlamlandırma ve gündelik yaşam pratiklerine uygulamaları üzerine nitel bir araştırma. Çanakkale: Onsekiz Mart Üniversitesi, Master's thesis.
  • Essl, G. (2003). On gender in new music interface technology. Organised Sound, 8(1), 19-30. Flynn, M. A. et al., (2016). Objectification in popular music lyrics: An examination of gender and genre differences. Sex Roles, 75(3), 164-176.
  • Goffman, E. (1963). Stigma: Notes on the management of spoiled identity. Englewood Cliff NJ: Prentice Hall. Goffman, E. (2014). Günlük yaşamda benliğin sunumu. (çev.: B. Cezar), İstanbul: Metis Yayınları.
  • Grönevik, K. (2013). The depiction of women in rap and pop lyrics. Sweden: Linnaeus University, Master’s Thesis.
  • Güner, U. (2018). Youtube platformunda yayınlanan pop müzik üzerine nitel bir analiz. İstanbul: Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Güzel, E. (2013). Güzellik dayatması altında tüketim nesnesine dönüşen kadın. Global Media Journal: Turkish Edition, 4(7), 81-96.
  • Henderson, A. (1988). Artist on image: Rappers answer critics, pinpoint resistance to youth wave. Billboard, R5-R13.
  • Henderson, E. A. (1996). Black nationalism and rap music. Journal of Black Studies, 26(3), 308-339. Herd, D. (2015). Conflicting paradigms on gender and sexuality in rap music: A systematic review. Sexuality & Culture, 19(3), 577-589.
  • Herndon, M. - McLeod, N. (1981). Music as culture. Pennsylvania: Norwood.
  • Kırlıoğlu, H. et al. (2016). Şarkılarda kadına yönelik şiddetin izleri: Niteliksel bir çalışma. Munzur Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi (MÜSBİD), 4(8), 6-30.
  • Huddleston, P. (2011). Consumer behavior: Women and shopping. Business Expert Press.
  • Hunnicutt, G. - Andrews, K. H. (2009). Tragic narratives in popular culture: Depictions of homicide in rap music. Sociological Forum, 24(3), 611–630.
  • Hunter, M. (2011). Shake it, baby, shake it: Consumption and the new gender relation in hip-hop. Sociological Perspectives, 54(1), 15-36.
  • Hunter, M. - Soto, K. (2009). Women of color in hip hop: The pornographic gaze. Race, Gender & Class, 1(2), 170-191.
  • İnce, G. B. (2010). Medya ve toplumsal hafıza. Kültür ve İletişim, 13(1), 9-29.
  • Johnson, J. D. et al. (1995). Differential gender effects of exposure to rap music on African American adolescents' acceptance of teen dating violence. Sex Roles, 33(7-8), 597-605.
  • Karakılıç, N. Y. (2019). Evaluation of glass ceiling syndrome in terms of gender discrimination perception. Journal of Management and Economics Research, 17(2), 214-233.
  • Keyes, C. L. (2004). Rap music and street consciousness. University of Illinois Press. Kodal, M. N. (2023). Popüler kültür öğesi olarak rap müzik parçalarının dilbilimsel açıdan incelemesi. Söylem 2.Uluslararasi Filoloji Sempozyumu, 106.
  • Köten, E. - Akdemir, H. E. (2021). Rap müzikte toplumsal cinsiyet temsilleri: toplumsal cinsiyet klişeleri, hegemonik erkeklik ve cinsiyetçilik. Lectio Socialis, 5(1), 43-59.
  • Krims, A. (2000). Rap music and the poetics of identity. Cambridge University Press.
  • Lam, M. (2018). Female representation in the traditional music classroom. General Music Today, 32(1), 18-22.
  • Lena, J. C. (2006). Social context and musical content of Rap music, 1979–1995. Social Forces, 85 (1), 479-495.
  • Lorber, J. (2001). Gender inequality. Los Angeles, CA: Roxbury.
  • Martinez, T. A. (1997). Popular culture as oppositional culture: Rap as resistance. Sociological Perspectives, 40(2), 265-286.
  • McFarland, P. (2008). Chicano rap: Gender and violence in the postindustrial barrio. University of Texas Press. New York: USA.
  • McMillan, C. (2022). “Who run the world?” Gender and the social network of R&B/hip hop collaboration from 2012 to 2020. Applied Network Science, 7(1), 1-20.
  • Mişe, U. (2018). The politics of rap: Rap music as a tool for expressing exclusion in İstanbul. İstanbul: Boğaziçi University Unpublished Master's Thesis.
  • Monk-Turner, E. - Sylvertooth, D. O. (2008). Rap music: Gender difference in derogatory word use. American Communication Journal, 10(4).
  • Mohammed-Baksh, S. - Callison, C. (2015). Hegemonic masculinity in hip-hop music? Difference in brand mention in rap music based on the rapper's gender. Journal of Promotion Management, 21(3), 351-370.
  • Moretti, F. (2005). Signs taken for wonders: On the sociology of literary forms. London: Verso.
  • Oikelome, A. O. (2013). ‘Are real women just bad porn?’: Women in nigerian hip-hop culture. Journal of Pan African Studies, 5(9), 83-98.
  • Otcan, S. (2020). Türk rap müziğinde yaşanan değişim ve gelişim-uygulamalı ve karşılaştırmalı bir çalışma. Niğde: Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Perkins, W. E. (ed.). (1996). Droppin'science: Critical essays on rap music and hip hop culture, vol. 79, Temple University Press.
  • Powell, C. T. (1991). Rap music: An education with a beat from the street. The Journal of Negro Education, 60(3), 245-259.
  • Prasad, B. D. (2008). Content analysis. Research Methods for Social Work, 5, 1-20.
  • Runyan, A. S. (2018). Global gender issues in the new millennium. New York: Routledge.
  • Ruble, D. N. et al. (2006). Gender development. New York: Wiley.
  • Ryan, G. W. - Bernard, H. R. (2000). Techniques to identify themes in qualitative data. In N. K. Denzin & Y. S.
  • Lincoln (Eds.), Handbook of qualitative research (2nd ed., pp. 769- 802). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Sağır, A. (2020). Yeni bir ergen kültürü olarak arabesk rapin kimlik dışa vurumları. OPUS International Journal of Society Researches, 15(21), 145-182.
  • Sağır, A. et al. (2021). Çocuk kıyafetleri üzerinden gündelik hayatın inşası: cinsiyetlendirme üzerine nitel bir çalışma. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 25(1), 269-290.
  • Seguino, S. (2007). Plusca change? Evidence on global trends in gender norms and stereotypes. Feminist Economics, 13(2), 1-28.
  • Shepherd, J. - Wicke P. (1997). Music and cultural theory. Malden: Polity.
  • Sönmez, M. F. - Kazan, F. (2023). Rap müzikte arabesk kodların izdüşümleri:“biz kötüyüz, aynen”. Premium e-Journal of Social Science (PEJOSS), 7(35), 1448-1462.
  • Stemler, S. E. (2015). Content analysis. Emerging Trends in The Social and Behavioral Sciences: An Interdisciplinary, Searchable, And Linkable Resource, 1-14.
  • Şahin, M. (2019). Kültür aktarımında toplumsal cinsiyetin rolü. Akademik Hassasiyetler, 6(11), 233-249.
  • Tobias, E. S. (2014). Flipping the misogynist script: Gender, agency, hip hop and music education. Action, Criticism & Theory for Music Education, 13(2), 48-83.
  • Tyree, T. - Jones, M. (2015). The adored woman in rap: An analysis of the presence of philogyny in rap music. Women’s Studies, 44(1), 54-83.
  • Umera-Okeke, N. (2012). Linguistic sexism: an overview of the English language in everyday discourse. Afrrev Laligens: An International Journal of Language, Literature and Gender Studies, 1(1), 1-17.
  • Weingart, P. (1969). Beyond parsons? A critique of Ralf Dahrendorf’s conflict theory. Social Forces, 48(2), 151-165.
  • Weitzer, R. - Kubrin, C. E. (2009). Misogyny in rap music: A content analysis of prevalence and meanings. Men and Masculinities, 12(1), 3-29.
  • West, C. - Zimmerman, D. H. (1987). Doing gender. Gender & Society, 1(2), 125-151.
  • Yıldız, İ. et al. (2018). A case study on glass ceiling syndrome of female employees in the information technology sector. Atatürk İletişim Dergisi, (16), 99-112.

TOPLUMSAL CİNSİYET BAĞLAMINDA RAP MÜZİĞİNDE KADININ YERİ

Year 2024, Volume: 17 Issue: 46, 853 - 876, 23.06.2024
https://doi.org/10.12981/mahder.1289503

Abstract

Öz: Son zamanlarda rap müziği oldukça popüler hale gelmiş ve dinleyici kitlesine kendisine hayran bırakmayı başarmıştır. Rap müzik ritminin yanı sıra ele aldığı toplumsal konu ve sorunlarla dikkat çekmektedir. Rap müziği dinleyicisini sadece eğlendirmekle kalmayıp aynı zamanda bilgi de vermektedir. Bu müzik türünün ele aldığı konulardan biri kadındır. Bir nevi Kadının toplumdaki yeri ve önemini göstermektedir. Rap müzik sözlerindeki kadınların toplumsal cinsiyet bağlamında incelenmiştir. Bu çalışma nitel bir araştırmadır. Bulgular, yabancı rap müzik sözlerinde geçen kadınlar incelenerek toplumsal cinsiyet çerçevesince toplumsal cinsiyet normları, kadınların aşağılanması, kadın rolleri ve cinsiyetçilik temaları kaynak tarama yöntemi ile bulunmuştur ve rap müzik sözlerinde yer alan kadınlar içerik analizi ile analiz edilmiştir. Youtube platformunun hazırlamış olduğu mayıs ayının Rap Music 2022 Playlist’inden sıralamaya göre dinlenme sayısı en çok olan ve kadın temasını ele alan şarkılardan 10 tanesi örneklem olarak seçilmiştir. Bu çalışmanın bulguları, gündelik hayatta olduğu gibi analiz edilen rap şarkılarında toplumsal cinsiyet çerçevesinde kadınlara yönelik basmakalıp tiplerin olduğunu ve kadının toplumsal bir problem olarak değil, şiddet ve bedenlerinin ön planda tutulduğunu gösterir.

Abstract: Rap music has become very popular and has managed to fascinate its audience, recently. Rap music draws attention the problems with its rhythm it addresses as well as the social issues. It is not only entertains its listeners but also informs them. One of the subjects that this genre of music deals with is women. In a way, it shows the position and importance of women in society. Women in rap music lyrics are analysed in the context of gender. This study is a qualitative research. The findings were found by the method of literature review on the themes of gender norms, humiliation of women, women's roles and sexism within the framework of gender by examining the women mentioned in rap music lyrics, and women in rap music lyrics were analysed by content analysis. From the Rap Music 2022 Playlist of May prepared by the Youtube platform, 10 of the songs with the highest number of listeners and dealing with the theme of women were selected as samples. The findings of this study show that there are women stereotypes and violence in the framework of gender in rap songs analysed as in daily life, and their bodies are prioritized, not a social problem of women.

References

  • Akpınar, S. - Büşra, B. (2017). Orhan Pamuk romanlarında “öteki”. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 5(11), 330-344.
  • Alesina, A. et al. (2013). On the origins of gender roles: Women and the plough. The Quarterly Journal of Economics, 128(2), 469-530.
  • Androutsopoulos, J. - Scholz, A. (2003). Spaghetti Funk: Appropriations of hip-hop culture and rap music in Europe. Popular Music and Society, 26(4), 463-479.
  • Apalı, Y. (2011). Sosyolojik açıdan kadınlarla ilgili kalıp yargılar. Review of the Faculty of Divinity University of Süleyman Demirel, 49(1), 49-64.
  • Ardener, S. (Ed.). (2020). Defining females: The nature of women in society. New York: Routledge. Ayas, G. (2015). Müzik sosyolojisi. İstanbul: Doğu Kitabevi.
  • Bengtsson, M. (2016). How to plan and perform a qualitative study using content analysis. NursingPlus open, 2, 8-14.
  • Bineham, J. L. (1988). A Historical account of the hypodermic model in mass communication. Communications Monographs, 55(3), 230-246.
  • Butler, J. (2009). Toplumsal cinsiyet düzenlemeleri. Cogito, 58, 73-91.
  • Caldwell, D. L. (2008). Affiliating with rap music: Political rap or gangsta rap?. Novitas-ROYAL (Research on Youth and Language), 2(1), 13-27.
  • Cohen, L. et al., (2007). Research methods in education, Oxon: Routledge.
  • Connell, R. (2009). Gender. Cambridge: Polity Press.
  • Conrad, K. et al., (2009). Controversial rap themes, gender portrayals and skin tone distortion: a content analysis of rap music videos. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 53(1), 134-156.
  • Corbett, G. G. (1991). Gender. Cambridge University Press.
  • Cundiff, G. (2013). The influence of rap and hip-hop music: An analysis on audience perceptions of misogynistic lyrics. Elon Journal of Undergraduate Research in Communications, 4(1), 2-4.
  • Çak, Ş. E. - Beşiroğlu, Ş. Ş. (2013). Avrupa müzik çalışmalarında kadın. Porte Akademik: Journal of Music & Dance Studies, 6, 54-60.
  • Dankoor, K. et al., (2022). Drip too hard? Commercial rap music and perceived masculinity ideals and actual self-evaluations among black us and dutch adolescent men. Sexuality & Culture, 27(1), 57-77.
  • Delgado,M. - Staples, L. (2008). Youth-led community organizing: Theory and action. New York: Oxford University Press.
  • Demir, K. N. (2008). Savaş filmlerinde kadın temsilleri. Communication in Peace/Conflict in Communication (ed.: Turgut İlter et al.), 177-185, KKTC: Eastern Mediterranean University Press.
  • Demirci, A. (2014). Literatür taraması. Coğrafya Araştırma Yöntemleri, (ed. Yılmaz Arı ve İlhan Kaya), 73-108, Balıkesir: Coğrafyacılar Derneği.
  • Elbir, İ. (2021). Turkish rap music within the grip of popular culture. Ankara: Middle East Technical University Unpublished Master's Thesis.
  • Ellemers, N. (2018). Gender stereotypes. Annual Review of Psychology, 69, 275-298. Enns, C. Z. (2000). Gender issues in counseling. Handbook of Counseling Psychology (3rd ed.), In (eds.: S. D. Brown and R. W. Lent), Hoboken, NJ: Wiley.
  • Ergen, S. Ü. (2023). Popüler kültür bağlamında rap müziği dinleyen üniversite gençlerinin bu müziği anlamlandırma ve gündelik yaşam pratiklerine uygulamaları üzerine nitel bir araştırma. Çanakkale: Onsekiz Mart Üniversitesi, Master's thesis.
  • Essl, G. (2003). On gender in new music interface technology. Organised Sound, 8(1), 19-30. Flynn, M. A. et al., (2016). Objectification in popular music lyrics: An examination of gender and genre differences. Sex Roles, 75(3), 164-176.
  • Goffman, E. (1963). Stigma: Notes on the management of spoiled identity. Englewood Cliff NJ: Prentice Hall. Goffman, E. (2014). Günlük yaşamda benliğin sunumu. (çev.: B. Cezar), İstanbul: Metis Yayınları.
  • Grönevik, K. (2013). The depiction of women in rap and pop lyrics. Sweden: Linnaeus University, Master’s Thesis.
  • Güner, U. (2018). Youtube platformunda yayınlanan pop müzik üzerine nitel bir analiz. İstanbul: Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Güzel, E. (2013). Güzellik dayatması altında tüketim nesnesine dönüşen kadın. Global Media Journal: Turkish Edition, 4(7), 81-96.
  • Henderson, A. (1988). Artist on image: Rappers answer critics, pinpoint resistance to youth wave. Billboard, R5-R13.
  • Henderson, E. A. (1996). Black nationalism and rap music. Journal of Black Studies, 26(3), 308-339. Herd, D. (2015). Conflicting paradigms on gender and sexuality in rap music: A systematic review. Sexuality & Culture, 19(3), 577-589.
  • Herndon, M. - McLeod, N. (1981). Music as culture. Pennsylvania: Norwood.
  • Kırlıoğlu, H. et al. (2016). Şarkılarda kadına yönelik şiddetin izleri: Niteliksel bir çalışma. Munzur Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi (MÜSBİD), 4(8), 6-30.
  • Huddleston, P. (2011). Consumer behavior: Women and shopping. Business Expert Press.
  • Hunnicutt, G. - Andrews, K. H. (2009). Tragic narratives in popular culture: Depictions of homicide in rap music. Sociological Forum, 24(3), 611–630.
  • Hunter, M. (2011). Shake it, baby, shake it: Consumption and the new gender relation in hip-hop. Sociological Perspectives, 54(1), 15-36.
  • Hunter, M. - Soto, K. (2009). Women of color in hip hop: The pornographic gaze. Race, Gender & Class, 1(2), 170-191.
  • İnce, G. B. (2010). Medya ve toplumsal hafıza. Kültür ve İletişim, 13(1), 9-29.
  • Johnson, J. D. et al. (1995). Differential gender effects of exposure to rap music on African American adolescents' acceptance of teen dating violence. Sex Roles, 33(7-8), 597-605.
  • Karakılıç, N. Y. (2019). Evaluation of glass ceiling syndrome in terms of gender discrimination perception. Journal of Management and Economics Research, 17(2), 214-233.
  • Keyes, C. L. (2004). Rap music and street consciousness. University of Illinois Press. Kodal, M. N. (2023). Popüler kültür öğesi olarak rap müzik parçalarının dilbilimsel açıdan incelemesi. Söylem 2.Uluslararasi Filoloji Sempozyumu, 106.
  • Köten, E. - Akdemir, H. E. (2021). Rap müzikte toplumsal cinsiyet temsilleri: toplumsal cinsiyet klişeleri, hegemonik erkeklik ve cinsiyetçilik. Lectio Socialis, 5(1), 43-59.
  • Krims, A. (2000). Rap music and the poetics of identity. Cambridge University Press.
  • Lam, M. (2018). Female representation in the traditional music classroom. General Music Today, 32(1), 18-22.
  • Lena, J. C. (2006). Social context and musical content of Rap music, 1979–1995. Social Forces, 85 (1), 479-495.
  • Lorber, J. (2001). Gender inequality. Los Angeles, CA: Roxbury.
  • Martinez, T. A. (1997). Popular culture as oppositional culture: Rap as resistance. Sociological Perspectives, 40(2), 265-286.
  • McFarland, P. (2008). Chicano rap: Gender and violence in the postindustrial barrio. University of Texas Press. New York: USA.
  • McMillan, C. (2022). “Who run the world?” Gender and the social network of R&B/hip hop collaboration from 2012 to 2020. Applied Network Science, 7(1), 1-20.
  • Mişe, U. (2018). The politics of rap: Rap music as a tool for expressing exclusion in İstanbul. İstanbul: Boğaziçi University Unpublished Master's Thesis.
  • Monk-Turner, E. - Sylvertooth, D. O. (2008). Rap music: Gender difference in derogatory word use. American Communication Journal, 10(4).
  • Mohammed-Baksh, S. - Callison, C. (2015). Hegemonic masculinity in hip-hop music? Difference in brand mention in rap music based on the rapper's gender. Journal of Promotion Management, 21(3), 351-370.
  • Moretti, F. (2005). Signs taken for wonders: On the sociology of literary forms. London: Verso.
  • Oikelome, A. O. (2013). ‘Are real women just bad porn?’: Women in nigerian hip-hop culture. Journal of Pan African Studies, 5(9), 83-98.
  • Otcan, S. (2020). Türk rap müziğinde yaşanan değişim ve gelişim-uygulamalı ve karşılaştırmalı bir çalışma. Niğde: Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Perkins, W. E. (ed.). (1996). Droppin'science: Critical essays on rap music and hip hop culture, vol. 79, Temple University Press.
  • Powell, C. T. (1991). Rap music: An education with a beat from the street. The Journal of Negro Education, 60(3), 245-259.
  • Prasad, B. D. (2008). Content analysis. Research Methods for Social Work, 5, 1-20.
  • Runyan, A. S. (2018). Global gender issues in the new millennium. New York: Routledge.
  • Ruble, D. N. et al. (2006). Gender development. New York: Wiley.
  • Ryan, G. W. - Bernard, H. R. (2000). Techniques to identify themes in qualitative data. In N. K. Denzin & Y. S.
  • Lincoln (Eds.), Handbook of qualitative research (2nd ed., pp. 769- 802). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Sağır, A. (2020). Yeni bir ergen kültürü olarak arabesk rapin kimlik dışa vurumları. OPUS International Journal of Society Researches, 15(21), 145-182.
  • Sağır, A. et al. (2021). Çocuk kıyafetleri üzerinden gündelik hayatın inşası: cinsiyetlendirme üzerine nitel bir çalışma. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 25(1), 269-290.
  • Seguino, S. (2007). Plusca change? Evidence on global trends in gender norms and stereotypes. Feminist Economics, 13(2), 1-28.
  • Shepherd, J. - Wicke P. (1997). Music and cultural theory. Malden: Polity.
  • Sönmez, M. F. - Kazan, F. (2023). Rap müzikte arabesk kodların izdüşümleri:“biz kötüyüz, aynen”. Premium e-Journal of Social Science (PEJOSS), 7(35), 1448-1462.
  • Stemler, S. E. (2015). Content analysis. Emerging Trends in The Social and Behavioral Sciences: An Interdisciplinary, Searchable, And Linkable Resource, 1-14.
  • Şahin, M. (2019). Kültür aktarımında toplumsal cinsiyetin rolü. Akademik Hassasiyetler, 6(11), 233-249.
  • Tobias, E. S. (2014). Flipping the misogynist script: Gender, agency, hip hop and music education. Action, Criticism & Theory for Music Education, 13(2), 48-83.
  • Tyree, T. - Jones, M. (2015). The adored woman in rap: An analysis of the presence of philogyny in rap music. Women’s Studies, 44(1), 54-83.
  • Umera-Okeke, N. (2012). Linguistic sexism: an overview of the English language in everyday discourse. Afrrev Laligens: An International Journal of Language, Literature and Gender Studies, 1(1), 1-17.
  • Weingart, P. (1969). Beyond parsons? A critique of Ralf Dahrendorf’s conflict theory. Social Forces, 48(2), 151-165.
  • Weitzer, R. - Kubrin, C. E. (2009). Misogyny in rap music: A content analysis of prevalence and meanings. Men and Masculinities, 12(1), 3-29.
  • West, C. - Zimmerman, D. H. (1987). Doing gender. Gender & Society, 1(2), 125-151.
  • Yıldız, İ. et al. (2018). A case study on glass ceiling syndrome of female employees in the information technology sector. Atatürk İletişim Dergisi, (16), 99-112.
There are 74 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Cultural Studies, Sociology
Journal Section Articles
Authors

Ecem Soydaş 0000-0001-6037-9102

Erdem Dirimeşe 0000-0002-1873-6425

Early Pub Date June 23, 2024
Publication Date June 23, 2024
Submission Date April 28, 2023
Published in Issue Year 2024 Volume: 17 Issue: 46

Cite

APA Soydaş, E., & Dirimeşe, E. (2024). THE POSITION OF WOMEN IN RAP MUSIC IN THE CONTEXT OF GENDER. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 17(46), 853-876. https://doi.org/10.12981/mahder.1289503