ABSTRACT: The construction of poetry is based on any internal motivation in the sensory world of its creator. The boundaries of the expressed sense world are classified in modern science as "sight, taste, touch, hearing and smell" according to their distinctive qualities. At this point, mental verbs can be expressed as a linguistic indicator of perception, cognition and mood expressions based on human psychology. Orhan Veli, one of the most important poets of Turkish literature, was not in favor of constructing the individual's feelings towards himself or towards all others according to the absolute requirements of any mold or artistic understanding. This approach also made him one of the pioneers of the Strange Movement. In this study, Orhan Veli's "All Poems", one of the hundred basic works approved by the Ministry of National Education, is discussed. The data identified from the work are classified according to their types, referring to the functionality of mental verbs in the construction of the poet's own poems in particular, and the linguistic scientific field of action of the Turkish language on the subject in general. As a result of the study, it is understood that some mental verbs are used as elements in charge of forming meaningful units specific to the subject or person and that this relationship is established through other syntactic elements.
Keywords: Turkish language, linguistics, mental Verbs, Orhan Veli
ÖZ: Şiirin inşası, yaratıcısının duyu, duygu ya da düşünce dünyasındaki herhangi bir iç motivasyona dayanır. Bu motivasyonlar arasında duyu dünyasının sınırları modern bilimde ayırt edici niteliklerine göre “görme, tat alma, dokunma, işitme ve koku alma” şeklinde sınıflandırılmıştır. Mental fiiller bu noktada insan psikolojisine dayalı algı, biliş ve duygu durum ifadelerinin dilbilimsel bir göstergesi şeklinde ifade edilebilir. Türk edebiyatının önemli şairlerinden biri olan Orhan Veli, bireyin kendine özel veya tüm ötekilere karşı hissettiklerini herhangi bir kalıp ya da sanatsal bir anlayışın mutlak gerekliliklerine göre inşa edilmesine taraf olmamıştır. Bu yaklaşım, onun aynı zamanda Garip akımının da öncülerinden biri yapmıştır. Çalışmada Orhan Veli’nin, Milli Eğitim Bakanlığı tarafından da onaylanmış yüz temel eserden birisi olan “Bütün Şiirleri” ele alınmıştır. Eserden tespit edilen veriler türlerine göre sınıflandırılarak özelde şairin kendi şiirlerini inşa etmesi konusundaki mental fiillerin işlevselliklerine, genel de ise Türk dilinin konu üzerindeki dil bilimsel hareket alanına atıfta bulunulmuştur. Çalışma sonucunda bazı mental fiillerin konuya ya da kişiye özgü anlamlı birimlerin oluşturulması konusunda geçişgenlik gösterebildiği ve bu ilişkinin diğer söz dizimi elemanları vasıtasıyla kurulduğu anlaşılmıştır.
Anahtar Sözcükler: Türk dili, dil bilimi, mental fiiller, Orhan Veli
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | New Turkish Language (Turkish of Old Anatolia, Ottoman, Turkiye) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 23, 2024 |
Publication Date | June 23, 2024 |
Submission Date | March 15, 2024 |
Acceptance Date | May 29, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 17 Issue: 46 |