In an
increasingly competitive environment with globalization, companies need to
deliver higher quality products and services to the market with lower costs,
with the goal of achieving operational efficiency and productivity targets and
providing competitive advantage over competitors. At this point, accounting is
gaining importance both as a discipline and as a profession. This increase in
the importance of accountability requires that the staff in this field be
trained and qualified.
In order to
accounting education to be able to achieve its goal and to meet the needs of
employing qualified employees, it is necessary to provide students with the
opportunity to gain practical experience as well as theoretical knowledge. For
this reason internship has an important place in accounting education in terms
of adaptation of students to their work life and professional experience.
This study’s aim
is to determine Accounting and Financial Management students' needs and
expectations in the career of the accounting sector and the experiences they
have gained on the job training and their effects on expectations and
expectations. For this purpose, a survey has been conducted on 139 students who
completed on the job training period. As
a result of the research, it is determined that the students who participated
in the survey were satisfied with the accounting education and on the job
training process, and that they had increased their desire to perform the
post-training accountancy profession.
Küreselleşmeyle
birlikte artan rekabet ortamında işletmeler etkinlik ve verimlilik hedeflerine
ulaşmak, rakipleri üzerinde rekabet üstünlüğü sağlamak gibi amaçlarla daha
yüksek kaliteli ürün ve hizmetleri daha düşük maliyetlerle piyasaya sunmak
durumundadırlar. Bu noktada muhasebe hem bir bilim dalı hem de bir meslek
olarak önem kazanmaktadır. Muhasebenin önemindeki bu artış bu alanda
çalışanların eğitimli ve nitelikli olmalarını gerekli kılmaktadır.
Muhasebe eğitiminin
amacına ulaşabilmesi ve işletmelerin nitelikli çalışan istihdam etme
ihtiyaçlarını karşılayabilmesi için öğrencilere teorik bilgiler yanında
uygulamaya yönelik tecrübeleri elde edebilecekleri olanakların da sağlanması
gerekmektedir. Bu sebeplerle öğrencilerin iş hayatına adaptasyon sağlanmaları
ve mesleki tecrübe edinmeleri açısından iş başında eğitim, muhasebe eğitimi
içerisinde önemli bir yere sahiptir.
Bu çalışmanın
amacı, Muhasebe ve Finansal Yönetim öğrencilerinin muhasebe sektöründen kariyer
konusundaki istek ve beklentileri ile iş başı eğitimden elde ettikleri
tecrübelerin bu istek ve beklentileri üzerine etkilerini tespit etmektir. Bu
amaca yönelik olarak işbaşında eğitim sürecini tamamlamış 139 adet öğrenci
üzerinde anket çalışması yapılmıştır. Araştırma sonucunda araştırmaya katılan öğrencilerin almış
oldukları muhasebe eğitiminden ve işbaşında eğitim sürecinden memnun oldukları,
işbaşında eğitim sonrası muhasebecilik mesleğini icra etme isteklerinin arttığı
tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 27, 2018 |
Submission Date | July 12, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 5 Issue: 3 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author(s) bear full responsibility for the ideas and arguments presented in their articles. All scientific and legal accountability concerning the language, style, adherence to scientific ethics, and content of the published work rests solely with the author(s). Neither the journal nor the institution(s) affiliated with the author(s) assume any liability in this regard.