Bu çalışmada pazarlama ideolojisini kullanarak
kapitalizmin, ideolojik dil politikalarına bağlı reklam söylemini nasıl
ürettiğine ve ideolojik içerikle üretilen reklam söyleminin eleştirel olarak
nasıl çözümlenmesi gerektiğine yönelik kuramsal bir değerlendirme yapılması amaçlanır.
Bu açıdan çalışmada öncelikle reklam söyleminin anlam üretme/dönüştürme
süreçleri belirlenir. Bu süreçler içinde reklam söyleminin pazarlama
ideolojisine bağlanan göstergesel manipülasyonu, egemen sosyal ve söylemsel pratiklere
bağlanan metinlerarası/söylemlerarası ilişkileri ve metinsel/görsel kurgusuna
yönelik anlam üretme/dönüştürme süreçleri ayrıntılı olarak açıklanır. Böylece çalışmada
reklam söylemi, kapitalist dil ideolojilerinin ve meta ilişkilerine bağlı çağrışımlarının
bütünlüğünde arzulara dayalı tüketim imaj ve kimliklerini üreten ideolojik dönüştürüm
aracı kavramsallaştırılır.
Çalışmada reklam söylemiyle üretilen/dönüştürülen
meta ilişkilerine bağlı gösterge ve anlam yapılarının ideolojik içeriğini
(sosyal bağlam, ideolojik dil kullanımı ve doğallaştırılması) okumak üzere
kullanılan eleştirel söylem çözümlemesi, söylem çözümleme yönteminin tarihi gelişimine
bağlı olarak açıklanır. Bu kapsam içinde reklam söyleminin sosyal bağlam ve
söylemsel pratiklerle diyalektik olarak çözümlenmesine imkân veren Norman
Fairclough’un üç boyutlu eleştirel söylem çözümlemesi yöntemi kullanılır. Ayrıca reklam söyleminin görsel kurgusunu sosyal
bağlam içinde okumak için Gunther Kress ve Theo van Leewueen’in sosyal
semiyotiğinden faydalanılır. Böylece bütünleşik kapsam içinde reklam söylemi, kapitalizme
ait denetimin meta ilişkilerine bağlı çağrışım, ilişki ve kimlik
üretimi/dönüştürülmesi üzerinden yeniden üretildiği sosyal pratik olarak çözümlenir.
It is aimed to
make a hypothetical evaluation regarding how capitalism produces advertising
discourse depending on ideological language policies using marketing ideology
and how this advertisement discourse which is produced with ideological content
should be analysed critically within this study. First of all, meaning
production/transformation processes of advertisement are determined in this
respect. Semiological manipulation linked with marketing ideology,
intertextual/interdiscourse relations linked with dominant social and
discursive practices and meaning production/transformation processes regarding
textual/visual editing of advertisement discourse are explained in detail
within these processes. Therefore; in this study, advertisement discourse
becomes the ideological transformation tool which produces consumption image
and identities based upon desires within the integrity of associations related
to capitalist language ideologies and commodity relations.
Critical
discourse analysis which is used in order to read the ideological content
(social context, ideological language use and naturalising) of sign and meaning
structure related to commodity relations that are produced/transformed with
advertisement discourse is explained depending on the historical development of
discourse analysis method. Within this context, three dimensional critical
discourse analysis by Norman Fairclough which enables analysis of advertisement
discourse dialectically with social context and discursive practices is used.
In addition, social semiotics by Gunther Kress and Theo van Leewueen is used in
order to read visual editing of advertisement discourse within social context.
By this way, advertisement discourse within the integrated context is analysed
as social practice which is reproduced over association related to commodity
relations of control belonging to capitalism, relation and identity
production/transformation.
Ideological Language Marketing Ideology Advertising Discourse Critical Discourse Analysis Commodification
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 27, 2018 |
Submission Date | July 17, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 5 Issue: 3 |