Research Article
BibTex RIS Cite

REKABETÇİ DAVRANIŞLARIN STRATEJİ YÜRÜTME ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: OTOMOTİV SEKTÖRÜ ÜZERİNDE BİR UYGULAMA

Year 2021, Volume: 8 Issue: 1, 256 - 287, 26.03.2021
https://doi.org/10.30798/makuiibf.800970

Abstract

Bu araştırmanın temel amacı, rekabetçi davranışların strateji yürütme üzerindeki etkisinin tespit edilmesidir. Araştırmanın evrenini, Düzce ve Sakarya illerinde faaliyet gösteren otomotiv firmaları yöneticileri oluşturmaktadır. Yöntem olarak ise nicel araştırma yönteminden yararlanılmış, veriler anket toplama tekniği ile elde edilmiş ve araştırmanın analizinde kullanılmak üzere 185 anket değerlendirilmiştir. Değişkenlerin yapısını incelemek için yapılan faktör analizi sonucunda, rekabetçi davranış tarzları üç boyutlu olarak doğrulanırken, strateji yürütme unsurları üç boyutlu bir yapıda ele alınmıştır. Değişkenler arasındaki etkileşimi ortaya koymak amacı ile yapılan regresyon analizleri sonucunda rekabetçi davranış boyutlarından agresif rekabetçi davranış ve iş birlikçi rekabetçi davranış strateji yürütüme boyutlarının tamamına pozitif yönde, iş birlikçi rekabetçi davranışın ise strateji yürütme boyutlarından yapı boyutunu pozitif, enformasyon ve karar alma hakları- motivatörler boyutlarını negatif yönde etki ettiği belirlenmiştir. Ayrıca strateji yürütme unsurlarının, rekabetçi davranışların hangi boyutu ile daha fazla ilişkili olduğu konusunda önemli bulgular elde edilmiştir.

References

  • Ackoff, R. L. (1999). On learning and the systems that facilitate it. Reflections: The SoL Journal, 1(1), 14-24.
  • Ağraş, S., & Kılınç, İ. (2011). Rekabetçi Davranışların Oluşmasında Örgütsel Yeteneklerin Etkileri: Akdeniz Ve Ege Bölgesi Otellerine Yönelik Bir Araştırma. Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(1), 50-80.
  • Akbolat, M. (2009). Türk Sağlık Sektöründe Miles ve Snow’un Stratejik Tipolojisi: Hastaneler Üzerine Bir Araştırma, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, , 11(3), 127-146.
  • Altuntaş, G., & Dömez, D. (2010). Girişimcilik yönelimi ve örgütsel performans ilişkisi: Çanakkale bölgesinde faaliyet gösteren otel işletmelerinde bir araştırma. Istanbul University Journal of the School of Business Administration, 39(1).
  • Barutçugil, İ. (2013). Stratejik yönetim. Kariyer Yayıncılık.
  • Bengtsson, M. ve Kock, S. (1999), Cooperation and Competition in Relationships Between Competitors in Business Networks, Journal of Business and Industrial Marketing, 14(3), pp. 178-194.
  • Birkinshaw, J., Hood, N., & Young, S. (2005). Subsidiary entrepreneurship, internal and external competitive forces, and subsidiary performance. International business review, 14(2), 227-248.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2017). Bilimsel Araştırma Yöntemleri.(23. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Can H. ve Kavuncubaşı, Ş. 2001. Kamu ve Özel Kesimde İnsan Kaynakları Yönetimi, 4. Baskı, Siyasal Kitabevi, Ankara.
  • Chin, K. S., Chan, B. L., & Lam, P. K. (2008). Identifying and prioritizing critical success factors for coopetition strategy. Industrial Management & Data Systems.
  • Clark, B. H., & Montgomery, D. B. (1998). Competitive reputations, multimarket competition and entry deterrence. Journal of Strategic Marketing, 6(2), 81-96.
  • Coulter, M. (2005), Strategic Management in Action, 3th Edition. Pearson Education International Inc. Upper Saddle River, New Jersey.
  • Covin, J. G., & Covin, T. J. (1990). Competitive aggressiveness, environmental context, and small firm performance. Entrepreneurship Theory and Practice, 14(4), 35-50.
  • Covin, J. G., & Slevin, D. P. (1991). A conceptual model of entrepreneurship as firm behavior. Entrepreneurship theory and practice, 16(1), 7-26.
  • Davenport, T. H., & Prusak, L. (2001). Conocimiento en acción: Cómo las organizaciones manejan lo que saben. Pearson Educación.
  • Dervişoğlu, H. G. (2004). Stratejik Bilgi Yönetimi. İstanbul: Dışbank.
  • Erdemir, E. (2006). Bilgi Toplumunda İnsan Kaynakları Yönetiminin Yeni Rolü: Yetenek Savaşları Olgusu ve Türkiye'deki Yansımaları. 5. Uluslararası Bilgi, Ekonomi ve Yönetim Kongresi Bildiriler Kitabı, 2, 29-39.
  • Erkocaoğlan, E., ve Özgen, H. (2009). Kurumsal Girişimcilik İle Örgüt Yapısı Arasındaki İlişki. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(1), 203-214.
  • Ferrier, W. J. , Fhionnlaoich, C. M., Smith, K.G. ve Grimm C.M. (2002), The Impact Of Performance Distress On Aggressive Competitive Behavior: A reconciliation of conflicting views. Managerial and Decision Economics, 23(4‐5), 301-316.
  • Firestone, J. M., & McElroy, M. W. (2003). Key issues in the new knowledge management. Routledge.
  • Gnyawali, D. R., He, J. ve Madhavan, R. (2006), Impact Of Co-Opetition On Firm Competitive Behavior: An Empirical Examination, Journal Of Management, 32(4), pp. 507-530.
  • Herzberg, F. M., & Mausner, B. (1959). B. and Snyderman, BB (1959) The motivation to work. Aufl., NewYork-London.
  • Higgins, J. M. (2005). The eight ‘S’s of successful strategy execution. Journal of Change Management, 5(1), 3-13.
  • İncekara, A. (1995). Türkiye'de teşvik sistemi: genel değerlendirme. İstanbul Ticaret Odası.
  • James B. G, (1989). İş Dünyası Savaşları: Pazar Mücadelesinde Askeri Stratejiler Nasıl Uygulanır?. (Çev. Sanama, H. ve Altınköprü, T.). İlgi Yayıncılık. İstanbul.
  • James, B. G. (1989) Business World Wars: How to Implement the Military Strategies in the Market Fights? İlgi Publisher, Istanbul.
  • Jones, I. W., & Pollitt, M. G. (1998). Ethical and unethical competition: establishing the rules of engagement. Long Range Planning, 31(5), 703-710.
  • Koçel, T. (2005). İşletme Yöneticiliği, Arıkan Yayıncılık, 10. Baskı, İstanbul.
  • Kuester, S. , Homburg, C. ve Robertson, T.S. (1999). Retailotary Behavior To New Product Entry, The Journal of Marketing, 63: 90-106.
  • Lado, A. A., Boyd, N. G., & Hanlon, S. C. (1997). Competition, cooperation, and the search for economic rents: a syncretic model. Academy of management review, 22(1), 110-141.
  • Laudon, K. C. and Laudon, J. P. (1998). Management Information Systems, 5th Edition. New Jersey: Prantice Hall (Dervişoğlu, 2004 s.23’den alıntı).
  • Miles, R. E., Snow, C. C., Meyer, A. D., & Coleman Jr, H. J. (1978). Organizational strategy, structure, and process. Academy of management review, 3(3), 546-562.
  • Moore, M. (2005). Towards a confirmatory model of retail strategy types: an empirical test of Miles and Snow. Journal of Business Research, 58(5), 696-704.
  • Morgan, R. E., & Strong, C. A. (2003). Business performance and dimensions of strategic orientation. Journal of Business research, 56(3), 163-176.
  • Mucuk, İ. (2011). Modern İşletmecilik, 17. Baskı, İstanbul: Türkmen Kitabevi, s.129.
  • Neilson, G. L., Martin, K. L., & Powers, E. (2008). The secrets to successful strategy execution. Harvard business review, 86(6).
  • Odabaş, H. (2009). Örgütlerde Enformasyon–Bilgi Yönetimi ve Süreci/Information–Knowledge Management and Process in Organizations. In Tülin Aren Armağanı (pp. 177-188). Pamuk Yayıncılık.
  • Offstein, E.H ve Gnyawali, D.R. (2006), A Humanistic Perspective Of Firm Competitive Behavior, Competitiveness Review; 16(3/4), pp. 248-261.
  • Porter, M. E. (1980). Competitive Strategy:Techniques For Analyzing Industries And Competitors. New York: Free Press.
  • Porter, M.E. (2008), “Stratejiyi Şekillendiren Beş Rekabet Kuvveti”, (içinde: HBR’s 10 Must Reads: Strateji, Çeviren: Melis İnan, 2013), Optimist Yayıncılık, İstanbul.
  • Rivard, S., Raymond, L., & Verreault, D. (2006). Resource-based view and competitive strategy: An integrated model of the contribution of information technology to firm performance. The Journal of Strategic Information Systems, 15(1), 29-50.
  • Sekaran, U. and Bougie, R. (2016). Research methods for business: A skill building approach. John Wiley and Sons, 294.
  • Şimşek, M. Ş., & Çelik, A. (2018). Yönetim ve Organizasyon. 20. Baskı. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Tabachnick, Barbara G.-Fidell, Linda S. (2007), Using Multivariate Statistics, 5th. Edition, Pearson International Edition, USA, Boston.
  • Taşgit, Y.E. & Sert, H. T. (2017). Liderlik Tarzlarının Örgütsel Yapıya Yansımaları Üzerine Bir Araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi, 9(4), 530-550.
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Nobel Yayıncılık, Ankara.
  • Toker, K., Çetin, C., Güven, B., ve Aksu, B. (2017). Örgüt Yapısının Örgütsel Sinizm Üzerindeki Etkisi Üzerine Lojistik Sektöründe Bir Araştırma. Journal Of Current Researches On Socia lSciences, 7(4), 247-264.
  • Türk, M. (2003). Küreselleşme sürecinde işletmelerde bilgi yönetimi. İstanbul: Türkmen Kitabevi.
  • Van de Ven, A.H., (1976). A Framework for Organizational Assesment, Academy of Management Review, Vol. 1, No. 1, 64-78.
  • Vroom, G. ve McCann, B.T. (2010), Ownership Structure, Profit Maximization And Competitve Behaviour, Working Paper, Bercelona/ Spain; University Of Navara IESE Busines School Press.
  • Zahra, S. A. (1993). A conceptual model of entrepreneurship as firm behavior: A critique and extension. Entrepreneurship theory and practice, 17(4), 5-21.
Year 2021, Volume: 8 Issue: 1, 256 - 287, 26.03.2021
https://doi.org/10.30798/makuiibf.800970

Abstract

References

  • Ackoff, R. L. (1999). On learning and the systems that facilitate it. Reflections: The SoL Journal, 1(1), 14-24.
  • Ağraş, S., & Kılınç, İ. (2011). Rekabetçi Davranışların Oluşmasında Örgütsel Yeteneklerin Etkileri: Akdeniz Ve Ege Bölgesi Otellerine Yönelik Bir Araştırma. Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(1), 50-80.
  • Akbolat, M. (2009). Türk Sağlık Sektöründe Miles ve Snow’un Stratejik Tipolojisi: Hastaneler Üzerine Bir Araştırma, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, , 11(3), 127-146.
  • Altuntaş, G., & Dömez, D. (2010). Girişimcilik yönelimi ve örgütsel performans ilişkisi: Çanakkale bölgesinde faaliyet gösteren otel işletmelerinde bir araştırma. Istanbul University Journal of the School of Business Administration, 39(1).
  • Barutçugil, İ. (2013). Stratejik yönetim. Kariyer Yayıncılık.
  • Bengtsson, M. ve Kock, S. (1999), Cooperation and Competition in Relationships Between Competitors in Business Networks, Journal of Business and Industrial Marketing, 14(3), pp. 178-194.
  • Birkinshaw, J., Hood, N., & Young, S. (2005). Subsidiary entrepreneurship, internal and external competitive forces, and subsidiary performance. International business review, 14(2), 227-248.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2017). Bilimsel Araştırma Yöntemleri.(23. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Can H. ve Kavuncubaşı, Ş. 2001. Kamu ve Özel Kesimde İnsan Kaynakları Yönetimi, 4. Baskı, Siyasal Kitabevi, Ankara.
  • Chin, K. S., Chan, B. L., & Lam, P. K. (2008). Identifying and prioritizing critical success factors for coopetition strategy. Industrial Management & Data Systems.
  • Clark, B. H., & Montgomery, D. B. (1998). Competitive reputations, multimarket competition and entry deterrence. Journal of Strategic Marketing, 6(2), 81-96.
  • Coulter, M. (2005), Strategic Management in Action, 3th Edition. Pearson Education International Inc. Upper Saddle River, New Jersey.
  • Covin, J. G., & Covin, T. J. (1990). Competitive aggressiveness, environmental context, and small firm performance. Entrepreneurship Theory and Practice, 14(4), 35-50.
  • Covin, J. G., & Slevin, D. P. (1991). A conceptual model of entrepreneurship as firm behavior. Entrepreneurship theory and practice, 16(1), 7-26.
  • Davenport, T. H., & Prusak, L. (2001). Conocimiento en acción: Cómo las organizaciones manejan lo que saben. Pearson Educación.
  • Dervişoğlu, H. G. (2004). Stratejik Bilgi Yönetimi. İstanbul: Dışbank.
  • Erdemir, E. (2006). Bilgi Toplumunda İnsan Kaynakları Yönetiminin Yeni Rolü: Yetenek Savaşları Olgusu ve Türkiye'deki Yansımaları. 5. Uluslararası Bilgi, Ekonomi ve Yönetim Kongresi Bildiriler Kitabı, 2, 29-39.
  • Erkocaoğlan, E., ve Özgen, H. (2009). Kurumsal Girişimcilik İle Örgüt Yapısı Arasındaki İlişki. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(1), 203-214.
  • Ferrier, W. J. , Fhionnlaoich, C. M., Smith, K.G. ve Grimm C.M. (2002), The Impact Of Performance Distress On Aggressive Competitive Behavior: A reconciliation of conflicting views. Managerial and Decision Economics, 23(4‐5), 301-316.
  • Firestone, J. M., & McElroy, M. W. (2003). Key issues in the new knowledge management. Routledge.
  • Gnyawali, D. R., He, J. ve Madhavan, R. (2006), Impact Of Co-Opetition On Firm Competitive Behavior: An Empirical Examination, Journal Of Management, 32(4), pp. 507-530.
  • Herzberg, F. M., & Mausner, B. (1959). B. and Snyderman, BB (1959) The motivation to work. Aufl., NewYork-London.
  • Higgins, J. M. (2005). The eight ‘S’s of successful strategy execution. Journal of Change Management, 5(1), 3-13.
  • İncekara, A. (1995). Türkiye'de teşvik sistemi: genel değerlendirme. İstanbul Ticaret Odası.
  • James B. G, (1989). İş Dünyası Savaşları: Pazar Mücadelesinde Askeri Stratejiler Nasıl Uygulanır?. (Çev. Sanama, H. ve Altınköprü, T.). İlgi Yayıncılık. İstanbul.
  • James, B. G. (1989) Business World Wars: How to Implement the Military Strategies in the Market Fights? İlgi Publisher, Istanbul.
  • Jones, I. W., & Pollitt, M. G. (1998). Ethical and unethical competition: establishing the rules of engagement. Long Range Planning, 31(5), 703-710.
  • Koçel, T. (2005). İşletme Yöneticiliği, Arıkan Yayıncılık, 10. Baskı, İstanbul.
  • Kuester, S. , Homburg, C. ve Robertson, T.S. (1999). Retailotary Behavior To New Product Entry, The Journal of Marketing, 63: 90-106.
  • Lado, A. A., Boyd, N. G., & Hanlon, S. C. (1997). Competition, cooperation, and the search for economic rents: a syncretic model. Academy of management review, 22(1), 110-141.
  • Laudon, K. C. and Laudon, J. P. (1998). Management Information Systems, 5th Edition. New Jersey: Prantice Hall (Dervişoğlu, 2004 s.23’den alıntı).
  • Miles, R. E., Snow, C. C., Meyer, A. D., & Coleman Jr, H. J. (1978). Organizational strategy, structure, and process. Academy of management review, 3(3), 546-562.
  • Moore, M. (2005). Towards a confirmatory model of retail strategy types: an empirical test of Miles and Snow. Journal of Business Research, 58(5), 696-704.
  • Morgan, R. E., & Strong, C. A. (2003). Business performance and dimensions of strategic orientation. Journal of Business research, 56(3), 163-176.
  • Mucuk, İ. (2011). Modern İşletmecilik, 17. Baskı, İstanbul: Türkmen Kitabevi, s.129.
  • Neilson, G. L., Martin, K. L., & Powers, E. (2008). The secrets to successful strategy execution. Harvard business review, 86(6).
  • Odabaş, H. (2009). Örgütlerde Enformasyon–Bilgi Yönetimi ve Süreci/Information–Knowledge Management and Process in Organizations. In Tülin Aren Armağanı (pp. 177-188). Pamuk Yayıncılık.
  • Offstein, E.H ve Gnyawali, D.R. (2006), A Humanistic Perspective Of Firm Competitive Behavior, Competitiveness Review; 16(3/4), pp. 248-261.
  • Porter, M. E. (1980). Competitive Strategy:Techniques For Analyzing Industries And Competitors. New York: Free Press.
  • Porter, M.E. (2008), “Stratejiyi Şekillendiren Beş Rekabet Kuvveti”, (içinde: HBR’s 10 Must Reads: Strateji, Çeviren: Melis İnan, 2013), Optimist Yayıncılık, İstanbul.
  • Rivard, S., Raymond, L., & Verreault, D. (2006). Resource-based view and competitive strategy: An integrated model of the contribution of information technology to firm performance. The Journal of Strategic Information Systems, 15(1), 29-50.
  • Sekaran, U. and Bougie, R. (2016). Research methods for business: A skill building approach. John Wiley and Sons, 294.
  • Şimşek, M. Ş., & Çelik, A. (2018). Yönetim ve Organizasyon. 20. Baskı. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Tabachnick, Barbara G.-Fidell, Linda S. (2007), Using Multivariate Statistics, 5th. Edition, Pearson International Edition, USA, Boston.
  • Taşgit, Y.E. & Sert, H. T. (2017). Liderlik Tarzlarının Örgütsel Yapıya Yansımaları Üzerine Bir Araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi, 9(4), 530-550.
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Nobel Yayıncılık, Ankara.
  • Toker, K., Çetin, C., Güven, B., ve Aksu, B. (2017). Örgüt Yapısının Örgütsel Sinizm Üzerindeki Etkisi Üzerine Lojistik Sektöründe Bir Araştırma. Journal Of Current Researches On Socia lSciences, 7(4), 247-264.
  • Türk, M. (2003). Küreselleşme sürecinde işletmelerde bilgi yönetimi. İstanbul: Türkmen Kitabevi.
  • Van de Ven, A.H., (1976). A Framework for Organizational Assesment, Academy of Management Review, Vol. 1, No. 1, 64-78.
  • Vroom, G. ve McCann, B.T. (2010), Ownership Structure, Profit Maximization And Competitve Behaviour, Working Paper, Bercelona/ Spain; University Of Navara IESE Busines School Press.
  • Zahra, S. A. (1993). A conceptual model of entrepreneurship as firm behavior: A critique and extension. Entrepreneurship theory and practice, 17(4), 5-21.
There are 51 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Yunus Emre Taşgit 0000-0001-6261-1278

Mehmet Durak 0000-0003-3783-1783

Publication Date March 26, 2021
Submission Date September 28, 2020
Published in Issue Year 2021 Volume: 8 Issue: 1

Cite

APA Taşgit, Y. E., & Durak, M. (2021). REKABETÇİ DAVRANIŞLARIN STRATEJİ YÜRÜTME ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: OTOMOTİV SEKTÖRÜ ÜZERİNDE BİR UYGULAMA. Journal of Mehmet Akif Ersoy University Economics and Administrative Sciences Faculty, 8(1), 256-287. https://doi.org/10.30798/makuiibf.800970

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author(s) bear full responsibility for the ideas and arguments presented in their articles. All scientific and legal accountability concerning the language, style, adherence to scientific ethics, and content of the published work rests solely with the author(s). Neither the journal nor the institution(s) affiliated with the author(s) assume any liability in this regard.