Bu çalışmanın iki temel amacı vardır. Çalışmanın ilk amacı ülkelerin lojistik verimliliklerini belirlemektir. Bu amaçla 160 ülkenin lojistik verimliliği, Lojistik Performans Endeksi'nin (LPE) altı alt göstergesi kullanılarak Veri Zarflama Analizi ile ölçülmüştür. Çalışmanın ikinci amacı, ülkelerin lojistik verimliliğinin insani gelişme sınıfları ve göstergelerinden nasıl etkilendiğini araştırmaktır. Bu amaçla Kruskal Wallis H testi ve Çoklu Doğrusal Regresyon analizi kullanılmıştır. Bulgular, Çok Yüksek İnsani Gelişme sınıfındaki ülkelerin diğer ülkelere göre daha yüksek verimlilik puanlarına sahip olduğunu göstermektedir. İnsani Gelişme düzeyi düşük olan Sahra Altı Afrika Ülkelerinin lojistik verimliliği düşük bulunmuştur. Ayrıca, İGE alt göstergeleri lojistik verimliliğini %67,8 oranında açıklamaktadır. Kişi başına düşen GSMH ve Beklenen Eğitim Süresi, lojistik verimlilik üzerinde önemli bir etkiye sahiptir. Bulgular, lojistikte anlamlı bir iyileşmenin sağlanmasının, Ar-Ge, inovasyon ve yüksek teknoloji yoluyla ekonomide bir sıçramayı yakalamaya ve uzun vadeli eğitim programlarını dikkate almaya bağlı olduğunu göstermektedir.
This study has two main aims. The first aim of the study is to determine the logistics efficiency of the countries. For this purpose, the logistics efficiency of 160 countries was measured by Data Envelopment Analysis, using six sub-indicators of the Logistics Performance Index (LPI). The second aim of the study is to investigate how the logistics efficiency of countries is affected by human development classes and indicators. For this purpose, the Kruskal Wallis H test and Multiple Linear Regression analysis were used. The findings show that countries in the Very High Human Development class have higher efficiency scores than other countries. The logistics efficiency of Sub-Saharan African Countries, which have a low level of Human Development, was found to be low. In addition, HDI sub-indicators explain logistics efficiency by 67.8%. GNP per capita and Expected Years of Schooling have a significant impact on logistics efficiency. The findings show that achieving a meaningful improvement in logistics depends on catching a leap in the economy through R&D, innovation, and high technology and considering long-term education programs.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 29, 2022 |
Submission Date | April 10, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 9 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author(s) bear full responsibility for the ideas and arguments presented in their articles. All scientific and legal accountability concerning the language, style, adherence to scientific ethics, and content of the published work rests solely with the author(s). Neither the journal nor the institution(s) affiliated with the author(s) assume any liability in this regard.