BibTex RIS Cite

Tüketicilerin Onlıne Alışverişlerine İlişkin Karar Alma Tarzlarının İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma- A Research Towards Consumers’ Decision-Makıng Styles Regarding Onlıne Purchasing Behavior

Year 2016, , 266 - 284, 13.06.2016
https://doi.org/10.20875/sb.96894

Abstract

İnsanın hayatı boyunca yaptığı en önemli zihinsel aktivitelerden biri karar vermedir. Tüketici davranışlarının en temel sorusu ise pazarlama biliminde tüketici adını alan insanların “nasıl karar verdiklerini” anlamaktır. Bu soruyu cevaplandırmaya yönelik birçok model ve teori geliştirilmiştir. Geliştirilen bu teori ve modeller, günümüzde önemli tüketim trendlerinden biri haline gelen online alışveriş davranışını açıklamaya yönelik çalışmalarda sıkça kullanılmaktadır. Bu doğrultuda, çalışmanın amacı; farklı segmentlerden seçilmiş tüketicilerin, çeşitli değişkenler dikkate alınarak, online alışveriş deneyimleri esnasında hangi karar alma tarzına sahip olduklarını incelemektir. Bu amaç kapsamında farklı yaş, cinsiyet, gelir seviyesi ve eğitim seviyelerinden seçilmiş 45 deneğe online alışveriş sitelerinden birinde hesap açmaları sağlanarak çeşitli değişkenler ortamında (alışveriş için ayrılan farklı bütçe ve süre gibi) hangi karar verme tarzıyla seçimlerini yaptıkları sorulmuş ve deneklerden cevaplarını bir anket yardımıyla vermeleri istenmiştir. Çalışmanın bulgularına göre medeni durum, gelir seviyesi, alışveriş süresi ve alışveriş bütçesi açısından karar alma tarzlarında farklılık olduğu tespit edilmiştir.

References

  • Akkılıç, M. E. ve Özbek, V. (2012), “İnternet Üzerinden Yapılan Alışverişlerde Ürüne Yönelik Yorumların Tüketici Satın Alma Kararı Üzerindeki Etkisi”, Pazarlama ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, Sayı: 10, (1-14).
  • Bandara, Wanninayake W. M. C. V. (2014), “Consumer Decision-Making Styles and Local Brand Biasness: Exploration in the Czech Republic”, Journal of Competitiveness, Vol. 6, Issue 1, (3-17).
  • Cesur, Z. ve Tayfur, G. (2015), “İnternetten Alışveriş Davranışında Algılanan Tüketici Riskleri: Üniversite Öğrencileri Üzerinde Bir Araştırma”, Electronic Journal of Vocational Colleges, Mayıs, (19- 33).
  • Ceylan, H. H. (2013), “Tüketici Tipleri Envanterinin Türk Kültürüne Uyarlanması”, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 22, Sayı 2, (41-58).
  • Dursun, İ., Alnıaçık, Ü. ve Kabadayı, E. T. (2013), “Tüketici Karar Verme Tarzları Ölçeği: Yapısı Ve Boyutları”, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, Cilt 9, Sayı 19, (293-304).
  • Erel, C. (2008), “İnternetten Alışverişlerde Algılanan Risk Üzerine Bir Uygulama”, Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Hair, J. F., Black C. W., Babin, J. B. ve Anderson, E. R. (2010), Multivariate Data Analysis, 7th Edition, Pearson.
  • İslamoğlu, A. H. ve Alnıaçık, Ü. (2013), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Beta Yayıncılık, İstanbul.
  • Kaş, E. (2015), “Otel Rezervasyon Siteleri Üzerinden Yapılan Online Alışverişin Teknoloji Kabul Modeliyle İncelenmesi”, Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Nayeem, T. ve Casidy, R. (2015), “Australian Consumers' Decision-Making Styles for Everyday Products”, Australian Marketing Journal (AMJ), Vol.23, Issue 1, (67-74).
  • Sezgin, Ş. A. (2015), “E-Ticaret Sektörü, Türkiye İş Bankası İktisadi Araştırmalar Bölümü”, https://ekonomi.isbank.com.tr/UserFiles/pdf/e-ticaret_raporu_eylul_2015.pdf (17.03.2016).
  • Siu, N. Y. M., Wang, C. C. L., Chang, L. M. K. ve Hui, A. S. Y. (2001), “Adapting Consumer Style Inventory to Chinese Consumers: A Confirmatory Factor Analysis Approach”, Journal of Internatıonal Consumer Marketıng, Vol. 13(2), (29-47).
  • Solomon, M. R., Bamossy, G., Askegaard, S. ve Hogg, M. K. (2010), Consumer Behaviour A European Perspective, 4th Edition, Prentice Hall.
  • Sproles, G. B. (1985), “From Perfectionism to Faddism: Measuring Consumer' Decision-Making Styles”, Proceedings, American Council on Consumer Interests, (79-85).
  • Sproles, G. B. ve Kendall, E. L. (1986), “A Methodology for Profiling Consumers' Decision- Making Styles”, Journal of Consumer Affairs, Vol.20, Issue 2, ( 267–279).
  • Sungwon, B., Do Young, P. ve Soonhwan, L. (2010), “Consumer Decision-Making Styles for Singaporean College Consumers: An Exploratory Study”, ICHPER-SD Journal of Research, Vol. 5, No. 2, (70-76).
  • Tanksale, D., Neelam, N. ve Venkatachalam, R. (2014), “Consumer Decision Making Styles of Young Adult Consumers in India”, Procedia - Social and Behavioral Sciences, Vol.133, (211-218).
  • Tarnanidis, T., Owusu-Frimpong, N., Nwankwo, S. ve Omar, M. (2015), “A Confirmatory Factor Analysis of Consumer Styles Inventory: Evidence from Greece”, Journal of Retailing and Consumer Services”, Vol.22, (164-177).
  • Topaloğlu, C. (2009), “Tüketicinin Satın Alma Davranışını Etkileyen Alışveriş Motivasyonları: Online Alışveriş Üzerine Bir Uygulama”, Yüksek Lisans Tezi, Gebze Yüksek Teknoloji Enstitüsü Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gebze.
  • Wlash, G., Mitchell, V. W. ve Thorsten, H. D. (2001), “German Consumer Decision-Making Styles”, Journal of Consumer Affairs, Vol. 35, Issue 1, (73-95).
  • Yeşilada, F. ve Kavas, A. (2008), “Understanding the Female Consumers' Decision Making Styles”, İşletme Fakültesi Dergisi, Cilt:9, Sayı:2, (167-185).
Year 2016, , 266 - 284, 13.06.2016
https://doi.org/10.20875/sb.96894

Abstract

References

  • Akkılıç, M. E. ve Özbek, V. (2012), “İnternet Üzerinden Yapılan Alışverişlerde Ürüne Yönelik Yorumların Tüketici Satın Alma Kararı Üzerindeki Etkisi”, Pazarlama ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, Sayı: 10, (1-14).
  • Bandara, Wanninayake W. M. C. V. (2014), “Consumer Decision-Making Styles and Local Brand Biasness: Exploration in the Czech Republic”, Journal of Competitiveness, Vol. 6, Issue 1, (3-17).
  • Cesur, Z. ve Tayfur, G. (2015), “İnternetten Alışveriş Davranışında Algılanan Tüketici Riskleri: Üniversite Öğrencileri Üzerinde Bir Araştırma”, Electronic Journal of Vocational Colleges, Mayıs, (19- 33).
  • Ceylan, H. H. (2013), “Tüketici Tipleri Envanterinin Türk Kültürüne Uyarlanması”, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 22, Sayı 2, (41-58).
  • Dursun, İ., Alnıaçık, Ü. ve Kabadayı, E. T. (2013), “Tüketici Karar Verme Tarzları Ölçeği: Yapısı Ve Boyutları”, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, Cilt 9, Sayı 19, (293-304).
  • Erel, C. (2008), “İnternetten Alışverişlerde Algılanan Risk Üzerine Bir Uygulama”, Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Hair, J. F., Black C. W., Babin, J. B. ve Anderson, E. R. (2010), Multivariate Data Analysis, 7th Edition, Pearson.
  • İslamoğlu, A. H. ve Alnıaçık, Ü. (2013), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Beta Yayıncılık, İstanbul.
  • Kaş, E. (2015), “Otel Rezervasyon Siteleri Üzerinden Yapılan Online Alışverişin Teknoloji Kabul Modeliyle İncelenmesi”, Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Nayeem, T. ve Casidy, R. (2015), “Australian Consumers' Decision-Making Styles for Everyday Products”, Australian Marketing Journal (AMJ), Vol.23, Issue 1, (67-74).
  • Sezgin, Ş. A. (2015), “E-Ticaret Sektörü, Türkiye İş Bankası İktisadi Araştırmalar Bölümü”, https://ekonomi.isbank.com.tr/UserFiles/pdf/e-ticaret_raporu_eylul_2015.pdf (17.03.2016).
  • Siu, N. Y. M., Wang, C. C. L., Chang, L. M. K. ve Hui, A. S. Y. (2001), “Adapting Consumer Style Inventory to Chinese Consumers: A Confirmatory Factor Analysis Approach”, Journal of Internatıonal Consumer Marketıng, Vol. 13(2), (29-47).
  • Solomon, M. R., Bamossy, G., Askegaard, S. ve Hogg, M. K. (2010), Consumer Behaviour A European Perspective, 4th Edition, Prentice Hall.
  • Sproles, G. B. (1985), “From Perfectionism to Faddism: Measuring Consumer' Decision-Making Styles”, Proceedings, American Council on Consumer Interests, (79-85).
  • Sproles, G. B. ve Kendall, E. L. (1986), “A Methodology for Profiling Consumers' Decision- Making Styles”, Journal of Consumer Affairs, Vol.20, Issue 2, ( 267–279).
  • Sungwon, B., Do Young, P. ve Soonhwan, L. (2010), “Consumer Decision-Making Styles for Singaporean College Consumers: An Exploratory Study”, ICHPER-SD Journal of Research, Vol. 5, No. 2, (70-76).
  • Tanksale, D., Neelam, N. ve Venkatachalam, R. (2014), “Consumer Decision Making Styles of Young Adult Consumers in India”, Procedia - Social and Behavioral Sciences, Vol.133, (211-218).
  • Tarnanidis, T., Owusu-Frimpong, N., Nwankwo, S. ve Omar, M. (2015), “A Confirmatory Factor Analysis of Consumer Styles Inventory: Evidence from Greece”, Journal of Retailing and Consumer Services”, Vol.22, (164-177).
  • Topaloğlu, C. (2009), “Tüketicinin Satın Alma Davranışını Etkileyen Alışveriş Motivasyonları: Online Alışveriş Üzerine Bir Uygulama”, Yüksek Lisans Tezi, Gebze Yüksek Teknoloji Enstitüsü Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gebze.
  • Wlash, G., Mitchell, V. W. ve Thorsten, H. D. (2001), “German Consumer Decision-Making Styles”, Journal of Consumer Affairs, Vol. 35, Issue 1, (73-95).
  • Yeşilada, F. ve Kavas, A. (2008), “Understanding the Female Consumers' Decision Making Styles”, İşletme Fakültesi Dergisi, Cilt:9, Sayı:2, (167-185).
There are 21 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Funda Bayrakdaroğlu

Hazal Çakır This is me

Publication Date June 13, 2016
Submission Date April 18, 2016
Published in Issue Year 2016

Cite

APA Bayrakdaroğlu, F., & Çakır, H. (2016). Tüketicilerin Onlıne Alışverişlerine İlişkin Karar Alma Tarzlarının İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma- A Research Towards Consumers’ Decision-Makıng Styles Regarding Onlıne Purchasing Behavior. Mehmet Akif Ersoy University Journal of Social Sciences Institute, 8(15), 266-284. https://doi.org/10.20875/sb.96894