Research Article
BibTex RIS Cite

SİGORTA ŞİRKETLERİNDEKİ ÇALIŞANLARIN DUYGUSAL ZEKÂ BECERİLERİNİN ÖRGÜTSEL SESSİZLİK DAVRANIŞLARI ÜZERİNE ETKİSİ: AMPİRİK BİR ARAŞTIRMA - THE EFFECTS OF EMOTIONAL INTELLIGENCE SKILLS ON ORGANIZATIONAL SILENCE BEHAVIOURS OF EMPLOYEES IN THE INSURANCE COMPANIES: AN EMPIRICAL RESEARCH

Year 2017, , 236 - 264, 30.09.2017
https://doi.org/10.20875/makusobed.290155

Abstract

Bu araştırma, finansal hizmetler piyasasında faaliyet
gösteren sigorta şirketlerindeki çalışanların duygusal zekâ becerileri ile
örgütsel sessizlik / seslilik davranışları arasında herhangi bir ilişkinin olup
olmadığını tespit etmeyi amaçlamaktadır. Ayrıca bu araştırmada, çalışanların;
baskın olan duygusal zekâ becerileri ve sergiledikleri sessizlik / seslilik
davranışı türleri irdelenmektedir. Araştırma örneklemi; Muğla, Aydın, İzmir,
Denizli ve Antalya İllerinde faaliyet gösteren sigorta şirketlerindeki 207 çalışandan
oluşmaktadır. Nicel bir tasarım olan bu araştırmanın sonuçlarına göre,
çalışanların baskın olan duygusal zekâ becerileri; yaşama bakış açısını ya da
öz motivasyonu temsil eden genel ruh hali
ve başkalarını anlama, onlarla ilişki kurma ve iyi geçinmeyi ifade eden kişilerarası beceriler olarak belirlenmiştir.
Sessizlik / seslilik davranışı türleri açısından ise örgütsel seslilik,
örgütsel sessizlikten kısmen daha yüksek olmasına rağmen, her iki davranışın da
orta düzeyde gerçekleştiği bulunmuştur. Bunun yanında, çalışanların kabullenici
ve savunmacı sessizlik-seslilik davranışlarına kıyasla yüksek bir oranda yardımsever seslilik ve yardımsever sessizlik davranışı
gösterdikleri saptanmıştır. Son olarak, çalışanların duygusal zekâ
becerilerinin eş zamanlı olarak örgütsel sessizlik / örgütsel seslilik
davranışları üzerinde anlamlı etkileri tespit edilmiştir. 

References

  • Acar, Füsun (2002), “Duygusal Zekâ ve Liderlik”, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı.12, (53-68).
  • Alpan, Göksel - Efil, İsmail (2011), “Bir Yönetim Modeli Önerisi: Toplam Entropi Yönetimi”, Business and Economics Research Journal, Cilt. 2 Sayı. 1, (53-87).
  • Bar-On, Reuven (1997), Bar-On Emotional Quotient Inventory (EQ-i) User’s Manual, Toronto: MHS Inc.
  • Bilgili, Emine. - Ecevit, Eyyup (2008), “Sağlık Hizmetleri Piyasasında Asimetrik Bilgiye Bağlı Problemler ve Çözüm Önerileri”, Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, Cilt.11, Sayı.2, (201-228).
  • Çiftçi, Hakkı (2004), “Türk Sigorta Sektörünün Sorunları; DEA Analizi ile Türk Sigorta Şirketlerinin Etkinlik Düzeylerinin Belirlenmesi”, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt.13 Sayı.1 (121-150).
  • Demireli, Cemalettin - Timur, M. Necdet (2011), “Kurumsal Müşterilerde Sigorta Şirketi Seçimi Üzerine Bir Uygulama”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı.30, (1-18).
  • DPT (2007), Dokuzuncu Kalkınma Planı (2007-2013), Ankara.
  • Dyne, Linn Van - Ang, Soon. - Botero, Isabel. C. (2003), “Conceptualizing Employee Silence and Employee Voice as Multidimensional Constructs”, Journal of Management Studies, Cilt.40, Sayı.6 (1359-1392).
  • Erdemir Ali Volkan (2009), “Japon Kültüründe Sessizlik Kavramı”, Türkiye Asya Pasifik Çalışmaları Yıllığı, Sayı 4, (32-39).
  • Goleman Daniel - Boyatzis Richard - Mckee Annie (2002), “Yeni Liderler”, Çev: Filiz Nayır ve Osman Deniztekin, 2.Baskı, Varlık Yayınları, İstanbul.
  • Goleman, Daniel (1999), “Duygusal Zekâ Neden IQ’dan Daha Önemlidir”, Çev: Banu Seçkin Yüksel, 15. Baskı, Varlık Yayınları, İstanbul.
  • Goleman, Daniel (2000), “İş Başında Duygusal Zekâ”, Çev: Handan Balkara, 3. Baskı, Varlık Yayınları, İstanbul.
  • İşseveroğlu, Gülsün - Hatunoğlu Zeynep (2012), “Türkiye’de Bireysel Emeklilik Sisteminin Makro Ekonomik Dinamiklere Etkisi Kapsamında Swot Analizi”, MUFAD Muhasebe ve Finansman Dergisi, Sayı. 56, (155-174).
  • Kamilçelebi, Hatime (2012), “Türkiye’de Sigorta Sektörünün Swot Analizi ve Bir Araştırma”, Ekonomi Bilimleri Dergisi, Cilt.4, Sayı.1, (45-54).
  • Morrison, Elizabeth Wolfe - Milliken, Frances J. (2000), “Organizational Silence: A Barrier to Change and Development in A Pluralistic World”, Academy of Management Review, Cilt. 25, Sayı 4, (706-725).
  • Ömürbek, Nuri - Altın, Fatma Gül (2008), “Sigortacılık Sektöründe Bilgi Teknolojilerinin Uygulanmasına İlişkin Araştırma”, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt.13, Sayı.3, (105-127).
  • Rafaeli, Anat - Sutton, Robert I. (1987), “Expression of Emotion As Part of the Work Role”, Academy of Management Review, Cilt.12, Sayı.1, (23-37).
  • Seviçin, Ahmet (2006), “Kaynaklara Dayalı Rekabet Stratejisi Geliştirme”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı. 15, (109-124).
  • Tepecik, Filiz. - Yazıcı, Ayla (2012), "Sağlık Sektöründeki Etik Problemlerinin Nedenleri", International Conferance on Eurasian Economies, Almaty-Kazakistan, (382-388).
  • Torlak, Ömer - Özdemir, Şuayıp - Erdemir, Erkan (2008). “İGİAD İş Ahlakı Raporu”, (Ed) Ahmet Yaşar, İGİAD Yayınları, İstanbul.
  • Tunçel, Özgür (2015), ”Örgütlerde Duygusal Zekâ İle Örgütsel Sessizlik Arasındaki İlişki: Sigorta Sektöründe Bir Araştırma”, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla.
  • Tunçel, Özgür - Taslak, Soner (2016), “Örgütsel Sessizlik”, (Ed) Soner Taslak ve Birgül Çiftçi, Postmodern Örgütlerde Güncel Davranışsal Konular, Beta Yayınları, İstanbul, (205-240).
Year 2017, , 236 - 264, 30.09.2017
https://doi.org/10.20875/makusobed.290155

Abstract

References

  • Acar, Füsun (2002), “Duygusal Zekâ ve Liderlik”, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı.12, (53-68).
  • Alpan, Göksel - Efil, İsmail (2011), “Bir Yönetim Modeli Önerisi: Toplam Entropi Yönetimi”, Business and Economics Research Journal, Cilt. 2 Sayı. 1, (53-87).
  • Bar-On, Reuven (1997), Bar-On Emotional Quotient Inventory (EQ-i) User’s Manual, Toronto: MHS Inc.
  • Bilgili, Emine. - Ecevit, Eyyup (2008), “Sağlık Hizmetleri Piyasasında Asimetrik Bilgiye Bağlı Problemler ve Çözüm Önerileri”, Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, Cilt.11, Sayı.2, (201-228).
  • Çiftçi, Hakkı (2004), “Türk Sigorta Sektörünün Sorunları; DEA Analizi ile Türk Sigorta Şirketlerinin Etkinlik Düzeylerinin Belirlenmesi”, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt.13 Sayı.1 (121-150).
  • Demireli, Cemalettin - Timur, M. Necdet (2011), “Kurumsal Müşterilerde Sigorta Şirketi Seçimi Üzerine Bir Uygulama”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı.30, (1-18).
  • DPT (2007), Dokuzuncu Kalkınma Planı (2007-2013), Ankara.
  • Dyne, Linn Van - Ang, Soon. - Botero, Isabel. C. (2003), “Conceptualizing Employee Silence and Employee Voice as Multidimensional Constructs”, Journal of Management Studies, Cilt.40, Sayı.6 (1359-1392).
  • Erdemir Ali Volkan (2009), “Japon Kültüründe Sessizlik Kavramı”, Türkiye Asya Pasifik Çalışmaları Yıllığı, Sayı 4, (32-39).
  • Goleman Daniel - Boyatzis Richard - Mckee Annie (2002), “Yeni Liderler”, Çev: Filiz Nayır ve Osman Deniztekin, 2.Baskı, Varlık Yayınları, İstanbul.
  • Goleman, Daniel (1999), “Duygusal Zekâ Neden IQ’dan Daha Önemlidir”, Çev: Banu Seçkin Yüksel, 15. Baskı, Varlık Yayınları, İstanbul.
  • Goleman, Daniel (2000), “İş Başında Duygusal Zekâ”, Çev: Handan Balkara, 3. Baskı, Varlık Yayınları, İstanbul.
  • İşseveroğlu, Gülsün - Hatunoğlu Zeynep (2012), “Türkiye’de Bireysel Emeklilik Sisteminin Makro Ekonomik Dinamiklere Etkisi Kapsamında Swot Analizi”, MUFAD Muhasebe ve Finansman Dergisi, Sayı. 56, (155-174).
  • Kamilçelebi, Hatime (2012), “Türkiye’de Sigorta Sektörünün Swot Analizi ve Bir Araştırma”, Ekonomi Bilimleri Dergisi, Cilt.4, Sayı.1, (45-54).
  • Morrison, Elizabeth Wolfe - Milliken, Frances J. (2000), “Organizational Silence: A Barrier to Change and Development in A Pluralistic World”, Academy of Management Review, Cilt. 25, Sayı 4, (706-725).
  • Ömürbek, Nuri - Altın, Fatma Gül (2008), “Sigortacılık Sektöründe Bilgi Teknolojilerinin Uygulanmasına İlişkin Araştırma”, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt.13, Sayı.3, (105-127).
  • Rafaeli, Anat - Sutton, Robert I. (1987), “Expression of Emotion As Part of the Work Role”, Academy of Management Review, Cilt.12, Sayı.1, (23-37).
  • Seviçin, Ahmet (2006), “Kaynaklara Dayalı Rekabet Stratejisi Geliştirme”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı. 15, (109-124).
  • Tepecik, Filiz. - Yazıcı, Ayla (2012), "Sağlık Sektöründeki Etik Problemlerinin Nedenleri", International Conferance on Eurasian Economies, Almaty-Kazakistan, (382-388).
  • Torlak, Ömer - Özdemir, Şuayıp - Erdemir, Erkan (2008). “İGİAD İş Ahlakı Raporu”, (Ed) Ahmet Yaşar, İGİAD Yayınları, İstanbul.
  • Tunçel, Özgür (2015), ”Örgütlerde Duygusal Zekâ İle Örgütsel Sessizlik Arasındaki İlişki: Sigorta Sektöründe Bir Araştırma”, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla.
  • Tunçel, Özgür - Taslak, Soner (2016), “Örgütsel Sessizlik”, (Ed) Soner Taslak ve Birgül Çiftçi, Postmodern Örgütlerde Güncel Davranışsal Konular, Beta Yayınları, İstanbul, (205-240).
There are 22 citations in total.

Details

Journal Section Research Articles
Authors

Soner Taslak

Özgür Tunçel

Publication Date September 30, 2017
Submission Date February 6, 2017
Acceptance Date September 18, 2017
Published in Issue Year 2017

Cite

APA Taslak, S., & Tunçel, Ö. (2017). SİGORTA ŞİRKETLERİNDEKİ ÇALIŞANLARIN DUYGUSAL ZEKÂ BECERİLERİNİN ÖRGÜTSEL SESSİZLİK DAVRANIŞLARI ÜZERİNE ETKİSİ: AMPİRİK BİR ARAŞTIRMA - THE EFFECTS OF EMOTIONAL INTELLIGENCE SKILLS ON ORGANIZATIONAL SILENCE BEHAVIOURS OF EMPLOYEES IN THE INSURANCE COMPANIES: AN EMPIRICAL RESEARCH. Mehmet Akif Ersoy University Journal of Social Sciences Institute, 9(20), 236-264. https://doi.org/10.20875/makusobed.290155