Research Article
BibTex RIS Cite

ÜRÜN TASARIMININ TÜKETİCİNİN ÜRÜNE YÖNELİK TUTUMLARI ÜZERİNE ETKİSİ: A MARKASI TÜKETİCİLERİ ÜZERİNE BİR UYGULAMA - PRODUCT DESIGN OF A CONSUMER ATTITUDES TOWARDS THE EFFECT OF THE PRODUCT: AN APPLICATION ON CONSUMER OF A BRAND

Year 2017, , 120 - 139, 31.03.2017
https://doi.org/10.20875/makusobed.302760

Abstract

Küreselleşen Dünya’da
giderek önem kazanan ürün tasarımı kavramının tüketici açısından ne ölçüde
dikkate alındığı, nasıl algılandığı ve özellikle satın alma davranışını
yönlendirmesi açısından, tüketici tutumunu nasıl etkilediğinin belirlenebilmesi,
işletmeler açısından büyük önem teşkil etmektedir.   Yapılan bu çalışma,
ABC modeli ile tüketici tutumlarının biliş, duygu ve davranış olarak belirlenen
üç bileşenini, tasarım kavramının duyusal, bilişsel ve davranışsal tasarım
öğeleri ile harmanlayarak, tasarım algısının, tüketici tutumu üzerindeki etkisi
ve tüketici davranışının oluşumundaki hiyerarşik konumunu açıklamayı
amaçlamıştır. Çalışmada, A markasının İstanbul ilindeki iki mağazasında bulunan
ve sistematik tesadüfî örnekleme yöntemi ile seçilen 500 kişi ile yapılmıştır.
Çalışma sonucu elde edilen veriler, SPSS 13.0 istatistik programı ile analiz edilmiştir.
Veriler, çalışmanın amacına uygun olarak, Frekans Analizi, Ki-Kare Analizi, Tek
Yönlü Anova ve Faktör Analizi ile çözümlenmiştir. Yapılan analizler sonucunda,
A markası tüketicilerinin ürüne yönelik tutumları ve aynı zamanda duyusal,
bilişsel ve davranışsal öğe olmak üzere üç tutum bileşeni üzerine, tasarımın
etkisi olduğu belirlenmiştir.

References

  • Akbulut, Dilek (2009). Evrimsel tasarım yönetimi ve yaratıcılığın süreç içerisindeki yeri. Gazi Sanat Tasarım Dergisi, Sayı.2 , 21-33.
  • Blythe, Jim (2001). Essentials of marketing. İngiltere: Pearson Education Limited Edition.
  • Chitturi, Ravindra (2009). Emotions by design: a consumer perspective. International Journal of Design, Vol. 3(2), 7-17.
  • Eroğlu, Feyzullah (2000). Davranış bilimleri. İstanbul: Beta Basım Yayım.
  • Gegez, Ercan. (2007). Pazarlama araştırmaları. (2. baskı). İstanbul: Beta Yayınları.
  • İnceoğlu, Metin (2004). Tutum, algı, iletişim. İstanbul: Beykent Üniversitesi Yayınları.
  • Norman, Donald (2004). Emotional Design: Why We Love (or Hate) Everyday Things. Basic Books; 1 edition (May 11, 2005)
  • Odabaşı, Yavuz ve Barış, Gülfidan (2008). Tüketici davranışları. İstanbul: MediaCat Yayınları
  • Özkalp, Enver (2002). Davranış bilimine giriş. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları
  • Pres, Mike ve Cooper Rachel (2003). The design experience : the role of design and designers in the twenty-first century. Aldershot, Hants : Ashgate.
  • Sağocak, Mehtap (2007). Tasarımın sosyo-kültürel boyutu. YTÜ Mim. Fak. Dergisi, 2(4), 254265.
  • Solomon, Michael ( 2004). Consumer behavior: buying, having and being. New Jersey: Pearson/Prentice Hall
  • Tek, Ömer Baybars (1997). Pazarlama İlkeleri, Global Yönetimsel Yaklaşım Türkiye Uygulamaları. (7.Baskı). İstanbul: Cem Ofset Matbaa.
  • Tenekecioğlu, Birol (2008). Pazarlama yönetimi. (6. Basım). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi.
  • Ünal, Sevtap (2008). İçgüdüsel alışveriş. Ankara: Detay Yayıncılık.
Year 2017, , 120 - 139, 31.03.2017
https://doi.org/10.20875/makusobed.302760

Abstract

References

  • Akbulut, Dilek (2009). Evrimsel tasarım yönetimi ve yaratıcılığın süreç içerisindeki yeri. Gazi Sanat Tasarım Dergisi, Sayı.2 , 21-33.
  • Blythe, Jim (2001). Essentials of marketing. İngiltere: Pearson Education Limited Edition.
  • Chitturi, Ravindra (2009). Emotions by design: a consumer perspective. International Journal of Design, Vol. 3(2), 7-17.
  • Eroğlu, Feyzullah (2000). Davranış bilimleri. İstanbul: Beta Basım Yayım.
  • Gegez, Ercan. (2007). Pazarlama araştırmaları. (2. baskı). İstanbul: Beta Yayınları.
  • İnceoğlu, Metin (2004). Tutum, algı, iletişim. İstanbul: Beykent Üniversitesi Yayınları.
  • Norman, Donald (2004). Emotional Design: Why We Love (or Hate) Everyday Things. Basic Books; 1 edition (May 11, 2005)
  • Odabaşı, Yavuz ve Barış, Gülfidan (2008). Tüketici davranışları. İstanbul: MediaCat Yayınları
  • Özkalp, Enver (2002). Davranış bilimine giriş. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları
  • Pres, Mike ve Cooper Rachel (2003). The design experience : the role of design and designers in the twenty-first century. Aldershot, Hants : Ashgate.
  • Sağocak, Mehtap (2007). Tasarımın sosyo-kültürel boyutu. YTÜ Mim. Fak. Dergisi, 2(4), 254265.
  • Solomon, Michael ( 2004). Consumer behavior: buying, having and being. New Jersey: Pearson/Prentice Hall
  • Tek, Ömer Baybars (1997). Pazarlama İlkeleri, Global Yönetimsel Yaklaşım Türkiye Uygulamaları. (7.Baskı). İstanbul: Cem Ofset Matbaa.
  • Tenekecioğlu, Birol (2008). Pazarlama yönetimi. (6. Basım). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi.
  • Ünal, Sevtap (2008). İçgüdüsel alışveriş. Ankara: Detay Yayıncılık.
There are 15 citations in total.

Details

Journal Section Research Articles
Authors

Pınar Bacaksız

N. Figen Ersoy

Publication Date March 31, 2017
Submission Date March 30, 2017
Acceptance Date March 22, 2017
Published in Issue Year 2017

Cite

APA Bacaksız, P., & Ersoy, N. F. (2017). ÜRÜN TASARIMININ TÜKETİCİNİN ÜRÜNE YÖNELİK TUTUMLARI ÜZERİNE ETKİSİ: A MARKASI TÜKETİCİLERİ ÜZERİNE BİR UYGULAMA - PRODUCT DESIGN OF A CONSUMER ATTITUDES TOWARDS THE EFFECT OF THE PRODUCT: AN APPLICATION ON CONSUMER OF A BRAND. Mehmet Akif Ersoy University Journal of Social Sciences Institute, 9(18), 120-139. https://doi.org/10.20875/makusobed.302760