Conference Paper
BibTex RIS Cite

MUHASEBE ÖNLİSANS PROGRAMI ÖĞRENCİLERİNİN İŞ HEDEFLERİNİ BELİRLEMEYE YÖNELİK NİTEL BİR ARAŞTIRMA: AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER MYO ÖRNEĞİ - A QUALIFIED RESEARCH ON THE DETERMINATION OF THE BUSINESS OBJECTIVES OF ACCOUNTING ASSOCIATE DEGREE PROGRAM STUDENTS: THE SAMPLE OF AKDENİZ UNIVERSITY VOCATIONAL SCHOOL

Year 2017, , 53 - 71, 20.10.2017
https://doi.org/10.20875/makusobed.313437

Abstract

Son yıllarda muhasebe önlisans programından mezun olan öğrenci sayısında artış olduğu gözlenmektedir. Ancak yüksek sayıdaki mezunlara rağmen iş dünyasının muhasebe alanında sürekli olarak nitelikli meslek (ara eleman) elemanı ihtiyacının olduğu da görülmektedir. Bu istihdam
eksikli
ği mezun öğrencilerin alanları ile ilgili çalışmayı tercih etmedikleri konusunda
bir alg
ı yaratmaktadır. Çalışmanın amacı, muhasebe önlisans programına isteyerek gelen öğrencilerin, muhasebe mesleği ile ilgili iş hedeflerinin olup olmadığını tespit etmek ve işe yerleşmelerindeki etkisini ortaya
koymakt
ır. Araştırmada veri toplama yöntemi olarak nitel araştırma türlerinden yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Buna gore Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Programında eğitim gören öğrencilerden mezuniyet aşamasında 11i ticaret lisesi, 9u düz lise olmak üzere 20 öğrenci seçilmiştir. Seçilen öğrencilerle derinlemesine mülakat yapılarak öğrencilerin muhasebeye ve muhasebe mesleğine bakış açıları ve meslek tercihleri ile ilgili
hedefleri nedenleriyle analiz edilmi
ş, mevcut durum değerlendirilmiş ve öneriler getirilmiştir.

References

  • Allahverdi, M., Kuzucu, S.C. (2015). Önlisans muhasebe bölümü mezunlarının meslek standardı problemi ve bir standart önerisi, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt:8 Sayı:39, 770-778. Atmaca, M., Coşkun, N. (2014). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi’ne bağlı meslek yüksek okullarında muhasebe eğitimi alan öğrencilerin motivasyonlarının ve beklentilerinin değerlendirilmesine yönelik bir araştırma. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2014, Cilt 4, Sayı 1, 167-184. Balkız, Ö.I. (2015). Üniversite ğrencileri İşgücü Piyasasında. Ankara:Detay Yayıncılık. Bulca, H., Erem, I. (2014). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin muhasebe ve finans eğitimineyönelik düşünceleri: Uşak Üniversitesi’nde bir araştırma. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 2014, 7/3, 68-94. Byrne, M., Willis, P. (2005).Irish secondary students' perceptions of the work of an accountant and the accounting profession, Accounting Education, 14 (4), 367-381. Cheng, K.W. (2007. The curriculum design in universities from the perspective of providers in accounting education. Education, 127 (4), 581-590. Çelenk, H., Atmaca, M., Horasan, E. (2010).Marmara Üniversitesi’đe muhasebe eğitimi alan öğrencilerin muhasebe alanına bakış açılarının değerlendirilmesine yönelđk bir araştırma. Öneri. 9 (33) 2010.159-171. ÇSGB. (2014). Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, Ulusal İstihdam Stratejisi. 2014-2023. Erişim:01.03.2017, http://www.uis.gov.tr/media/1370/uis-2014-2023.pdf . Danziger, N., Eden, Y., (2006). Student career aspirations and perceptions: The case of Israeli accounting students. Accounting Education, 15, (2).113-134. Dinç, E. (2008). Meslek seçiminde etkili faktörlerin incelenmesi: meslek yüksek okulu muhasebe programı öğrencileri üzerine bir araştırma. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (16) 2008/2, 90-106. Durer, S., Çaışkan, Ö., Akbaş, H.E., Gündoğdu, C.E. (2014). işletme bölümü öğrencilerinin muhasebe alanında kariyer tercihlerini etkileyen faktörlerin đncelenmesi. muhasebe ve finansman dergisi, sayı:43, 65-79. Ertuğrul, A.N. (2016). İşletmelerin, önlisans muhasebe bölümü mezunlarından beklentileri ve ankara organize sanayi bölgesi'nde bir araştırma. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 14 (2), 133-147. https://istatistik.yok.gov.tr/ İŞKUR. (2015). 2015 İstatistik Yıllığı. Erişim Tarihi: :10.01.2017, http://www.iskur.gov.tr/kurumsalbilgi/istatistikler.aspx#dltop. Kırlıoğlu, H., Gökgöz, A. (2011). Ticaret meslek liselerinde muhasebe eğitimi alan öğrencilerin stajerlikte karşılaştıkları problemler ve çözüm önerileri: İstanbul Örneği. Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7 (13), 131–146. Kuş, E. (2003). Nicel-Nitel Araştırma Teknikleri. Ankara: Anı Yayıncılık Law, P. (2010). A theory of reasoned action model of accounting students' career choice in public accounting practices in the post-Enron, Journal of Applied Accounting Research, 11 (1), 58 – 73. Law, P., Yuen, D. (2012). A multilevel study of students’ motivations of studying accounting Implications for employers. Education Training, 54 (1), 50–64. McGrath, D., Murphy, D. (2016). Understanding accounting as acareer: an immersion work experience for students making career decisions, Accounting Education, 25 (1), 57-87. Özdemir, S. (2010). Ön lisans muhasebe öğrencierinin kariyer panamasını etkieyen unsurlar: Ege bölgesinde bir araştırma. Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 2010/2, 103-121. Satoshi S., Boland, G., Cilloni, A. (2008). Factors Influencing Students' Choice of an Accounting Major in Australia. 17 (1), 37-54. Tan M.L., Laswad, F. (2006). Students' beliefs, attitudes and intentions to major in accounting.Accounting Education,15 (2), 167-187. Tepeli, Y., Kayıhan, B. (2015). Muhasebe eğitimi alan öğrencilerin muhasebe mesleğine bakış açılarının değerlendirilmesi: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi örneği. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 13 (3), 138-156. TİSK. (2010). Türkiye işveren sendikaları konfederasyonu xxıv. genel kurul çalışma raporu. Ankara. TİSK. (2015). 2015 yılı raporu. Erişim:01.03.2017, http://tisk.org.tr/yayinlar/ Tugay, O., Ömürbek, V. (2014). Uygulamada kullanılma düzeyi ve yeterliliği üzerine bir araştırma yönelik düşünceleri: Uşak Üniversitesi’nde bir araştırma, Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Yıl: Ekim 2014 Cilt-Sayı: 7 (3), 53-74. TÜSİAD. (2010). Türkiye’deki meslek eğitim ve öğretim strateji belgesi. İstanbul. YÖK. (2017). Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi. Erişim Tarihi: 10.01.2017. Yürekli, E., Gönen, S. (2015). Muhasebe meslek mensuplarının nitelikli meslek mensubu yetiştirilmesine yönelik önlisans programından beklentileri. KAÜ İİBF Dergisi, 6(10), 301-316.
Year 2017, , 53 - 71, 20.10.2017
https://doi.org/10.20875/makusobed.313437

Abstract

References

  • Allahverdi, M., Kuzucu, S.C. (2015). Önlisans muhasebe bölümü mezunlarının meslek standardı problemi ve bir standart önerisi, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt:8 Sayı:39, 770-778. Atmaca, M., Coşkun, N. (2014). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi’ne bağlı meslek yüksek okullarında muhasebe eğitimi alan öğrencilerin motivasyonlarının ve beklentilerinin değerlendirilmesine yönelik bir araştırma. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2014, Cilt 4, Sayı 1, 167-184. Balkız, Ö.I. (2015). Üniversite ğrencileri İşgücü Piyasasında. Ankara:Detay Yayıncılık. Bulca, H., Erem, I. (2014). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin muhasebe ve finans eğitimineyönelik düşünceleri: Uşak Üniversitesi’nde bir araştırma. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 2014, 7/3, 68-94. Byrne, M., Willis, P. (2005).Irish secondary students' perceptions of the work of an accountant and the accounting profession, Accounting Education, 14 (4), 367-381. Cheng, K.W. (2007. The curriculum design in universities from the perspective of providers in accounting education. Education, 127 (4), 581-590. Çelenk, H., Atmaca, M., Horasan, E. (2010).Marmara Üniversitesi’đe muhasebe eğitimi alan öğrencilerin muhasebe alanına bakış açılarının değerlendirilmesine yönelđk bir araştırma. Öneri. 9 (33) 2010.159-171. ÇSGB. (2014). Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, Ulusal İstihdam Stratejisi. 2014-2023. Erişim:01.03.2017, http://www.uis.gov.tr/media/1370/uis-2014-2023.pdf . Danziger, N., Eden, Y., (2006). Student career aspirations and perceptions: The case of Israeli accounting students. Accounting Education, 15, (2).113-134. Dinç, E. (2008). Meslek seçiminde etkili faktörlerin incelenmesi: meslek yüksek okulu muhasebe programı öğrencileri üzerine bir araştırma. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (16) 2008/2, 90-106. Durer, S., Çaışkan, Ö., Akbaş, H.E., Gündoğdu, C.E. (2014). işletme bölümü öğrencilerinin muhasebe alanında kariyer tercihlerini etkileyen faktörlerin đncelenmesi. muhasebe ve finansman dergisi, sayı:43, 65-79. Ertuğrul, A.N. (2016). İşletmelerin, önlisans muhasebe bölümü mezunlarından beklentileri ve ankara organize sanayi bölgesi'nde bir araştırma. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 14 (2), 133-147. https://istatistik.yok.gov.tr/ İŞKUR. (2015). 2015 İstatistik Yıllığı. Erişim Tarihi: :10.01.2017, http://www.iskur.gov.tr/kurumsalbilgi/istatistikler.aspx#dltop. Kırlıoğlu, H., Gökgöz, A. (2011). Ticaret meslek liselerinde muhasebe eğitimi alan öğrencilerin stajerlikte karşılaştıkları problemler ve çözüm önerileri: İstanbul Örneği. Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7 (13), 131–146. Kuş, E. (2003). Nicel-Nitel Araştırma Teknikleri. Ankara: Anı Yayıncılık Law, P. (2010). A theory of reasoned action model of accounting students' career choice in public accounting practices in the post-Enron, Journal of Applied Accounting Research, 11 (1), 58 – 73. Law, P., Yuen, D. (2012). A multilevel study of students’ motivations of studying accounting Implications for employers. Education Training, 54 (1), 50–64. McGrath, D., Murphy, D. (2016). Understanding accounting as acareer: an immersion work experience for students making career decisions, Accounting Education, 25 (1), 57-87. Özdemir, S. (2010). Ön lisans muhasebe öğrencierinin kariyer panamasını etkieyen unsurlar: Ege bölgesinde bir araştırma. Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 2010/2, 103-121. Satoshi S., Boland, G., Cilloni, A. (2008). Factors Influencing Students' Choice of an Accounting Major in Australia. 17 (1), 37-54. Tan M.L., Laswad, F. (2006). Students' beliefs, attitudes and intentions to major in accounting.Accounting Education,15 (2), 167-187. Tepeli, Y., Kayıhan, B. (2015). Muhasebe eğitimi alan öğrencilerin muhasebe mesleğine bakış açılarının değerlendirilmesi: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi örneği. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 13 (3), 138-156. TİSK. (2010). Türkiye işveren sendikaları konfederasyonu xxıv. genel kurul çalışma raporu. Ankara. TİSK. (2015). 2015 yılı raporu. Erişim:01.03.2017, http://tisk.org.tr/yayinlar/ Tugay, O., Ömürbek, V. (2014). Uygulamada kullanılma düzeyi ve yeterliliği üzerine bir araştırma yönelik düşünceleri: Uşak Üniversitesi’nde bir araştırma, Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Yıl: Ekim 2014 Cilt-Sayı: 7 (3), 53-74. TÜSİAD. (2010). Türkiye’deki meslek eğitim ve öğretim strateji belgesi. İstanbul. YÖK. (2017). Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi. Erişim Tarihi: 10.01.2017. Yürekli, E., Gönen, S. (2015). Muhasebe meslek mensuplarının nitelikli meslek mensubu yetiştirilmesine yönelik önlisans programından beklentileri. KAÜ İİBF Dergisi, 6(10), 301-316.
There are 1 citations in total.

Details

Journal Section Ozel Sayi
Authors

Ayşegül Ciğer

Bülent Kınay This is me

Nilgün Koç

Publication Date October 20, 2017
Submission Date May 16, 2017
Acceptance Date July 30, 2017
Published in Issue Year 2017

Cite

APA Ciğer, A., Kınay, B., & Koç, N. (2017). MUHASEBE ÖNLİSANS PROGRAMI ÖĞRENCİLERİNİN İŞ HEDEFLERİNİ BELİRLEMEYE YÖNELİK NİTEL BİR ARAŞTIRMA: AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER MYO ÖRNEĞİ - A QUALIFIED RESEARCH ON THE DETERMINATION OF THE BUSINESS OBJECTIVES OF ACCOUNTING ASSOCIATE DEGREE PROGRAM STUDENTS: THE SAMPLE OF AKDENİZ UNIVERSITY VOCATIONAL SCHOOL. Mehmet Akif Ersoy University Journal of Social Sciences Institute, 9(21), 53-71. https://doi.org/10.20875/makusobed.313437