5-6 YAŞ ÇOCUKLARI İÇİN RİSKLİ OYUNA İZİN VERME ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ - DEVELOPING RISKY GAME ALLOWANCE SCALE FOR 4-6 YEARS CHILDREN
Year 2017,
, 510 - 523, 31.12.2017
Perihan Ünüvar
,
Elif Süreyya Kanyılmaz
Abstract
Risk
ile karşı karşıya kalan çocukların, riski yönetebilmesi gerekir. Çocukların en
temel uğraşısı olan oyun, riski yönetmeyi öğrenebilmelerinin en etkin yoludur.
Çocukların riski yönetmeyi öğrenebilmeleri için ise risk ile karşılaşmaları
gerekir Bu çalışmada , annelerin
çocuklarının riskli oyunlarına izin verme düzeylerini saptamak için
araştırmacılar tarafından “Riskli Oyuna İzin Verme Ölçeği” geliştirilmiştir.
Ölçek geliştirilirken madde havuzu oluşturmak amacıyla Burdur il merkezindeki
okul öncesi kurumlarda öğretmenlik yapan 19 okul öncesi öğretmeni ve çocukları
bu kurumlarda eğitim alan 31 veliden kişisel bilgi formu ve yarı
yapılandırılmış görüşme formları kullanılarak veriler toplanmış ve içerik
analizi yapılmıştır. Geliştirilen ölçeğin pilot uygulaması 359 veliye
uygulanmış, açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi sonucunda ölçeğin dört
faktörlü bir yapı gösterdiği tespit edilmiştir. Ölçeğin toplam puanından elde
edilen Cronbach Alpha değeri .88 olarak bulunmuştur.
References
- Alat, Z., Akgumus, O., ve Cavali, D. Okul Öncesi Eğitimde Açık Hava Etkinliklerine Yönelik Öğretmen Görüş ve Uygulamaları, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(3), 47-62.
- Ball, D. J. (2002). Playgrounds- Risks, Benefits and Choices. London: Health and Safety Executive, Middlesex University.
- Baykoç Dönmez, N. (1999). Üniversite Çocuk Gelişimi ve Eğitim Bölümü ve Kız Meslek Lisesi Öğrencileri İçin Oyun Kitabı. İstanbul: Esin Yayınevi.
- Bundy, A. C., Luckett, T., Tranter, P. J., Naughton, G. A., Wyver, S. R., Ragen, J., & Spies, G. (2009). The Risk İs That There İs ‘No Risk’: A Simple, İnnovative İntervention To İncrease Children’s Activity Levels. International Journal of Early Years Education, 17(1), 33-45.
- Can, A. (2016). SPSS ile Bilimsel Araştırma Sürecinde Nicel Veri Analizi. (4.Baskı), Ankara: Pegem Akademi.
- Cevher Kalburan, N. (2014). Erken Çocukluk Döneminde Riskli Oyun. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22 (3), 943-960
- Cevher Kalburan, N. (2014b). Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Dış Mekanda Oyun Fırsatları ve Ebeveyn Görüşleri. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 32, 113-135.
- Çalışandemir, F. (2014). Oyunun Önemi. H. Ogelman (Ed.), Yaşamın İlk Yıllarında Oyun: Oyuna Çok Yönlü Bakış İçinde (ss. 17-30). Ankara: Pegem Akademi.
- Çoban, B. ve Nacar, E. (2006). Okul Öncesi Eğitimde Eğitsel Oyunlar. Ankara: Nobel.
- Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik: SPSS ve LISREL Uygulamaları. (3.Baskı), Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
- Gill, T. (2007). No Fear: Growing up in a Risk Averse Society. London:Calouste Gulbenkian Foundation.
- Knight, S. (2012). Why Adventure and Why Risk in the Early Years?. Childlinks, 3, 15-18.Öztürk, A. (2001). Üniversite Çocuk Gelişimi ve Eğitim Bölümü ve Kız Meslek Lisesi Öğrencileri İçin Okul Öncesi Eğitimde Oyun. İstanbul: Esin Yayınları.
- Little, H. ve Wyver, S. (2008). Outdoor Play: Does Avoiding the Risks Reduce the Benefits? Australian Journal of Early Childhood, 33, 33-40.
- Öztürk, A. (2001). Üniversite Çocuk Gelişimi ve Eğitim Bölümü ve Kız Meslek Lisesi Öğrencileri İçin Okul Öncesi Eğitimde Oyun. İstanbul: Esin Yayınları.
- Sandseter, E.B.H. (2007a). Categorising risky play—how can we identify risk-taking in chil¬dren’s play? European Early Childhood Education Research Journal, 15(2), 237-252.
- Sandseter, E. B. H. (2007b). Risky play among four- and five-year-old children in preschool. S. O’Brien, P. Cassidy, and H. Shonfeld (Editörler.), Vision into practice: Making quality a reality in the lives of young children .Dublin: CECDE.
- Sandseter, E. B. H. (2009). Characteristics of Risky Play. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 3, 1, 3-21.
- Sandseter, E.B.H. Ve Kennair, L.E.O. (2011). Children’s Risky Play From An Evolutionary Perspective: The Anti-Phobic Effects of Thrilling Experiences. Evolutionary Psychology, 9(2), 257-284.
- Seyrek, H. ve Sun, M. (1998). Okul Öncesi Eğitimde Oyun. İzmir: Müzik Eserleri.
- Sipahi, B., Yurtkoru, E.S. ve Çinko M. (2008). Sosyal Bilimlerde SPSS’le Veri Analizi. (2. Baskı), İstanbul: Beta Yayın.
- Tovey, H. (2007). Playing outdoors: Spaces and Places, Risk and Challenge. Maidenhead: Open University Press.
- Willoughby, M. (2012). The Value Of Providing For Risky Play İn Early Childhood Settings. ChildLinks, 3, 7-10.
Year 2017,
, 510 - 523, 31.12.2017
Perihan Ünüvar
,
Elif Süreyya Kanyılmaz
References
- Alat, Z., Akgumus, O., ve Cavali, D. Okul Öncesi Eğitimde Açık Hava Etkinliklerine Yönelik Öğretmen Görüş ve Uygulamaları, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(3), 47-62.
- Ball, D. J. (2002). Playgrounds- Risks, Benefits and Choices. London: Health and Safety Executive, Middlesex University.
- Baykoç Dönmez, N. (1999). Üniversite Çocuk Gelişimi ve Eğitim Bölümü ve Kız Meslek Lisesi Öğrencileri İçin Oyun Kitabı. İstanbul: Esin Yayınevi.
- Bundy, A. C., Luckett, T., Tranter, P. J., Naughton, G. A., Wyver, S. R., Ragen, J., & Spies, G. (2009). The Risk İs That There İs ‘No Risk’: A Simple, İnnovative İntervention To İncrease Children’s Activity Levels. International Journal of Early Years Education, 17(1), 33-45.
- Can, A. (2016). SPSS ile Bilimsel Araştırma Sürecinde Nicel Veri Analizi. (4.Baskı), Ankara: Pegem Akademi.
- Cevher Kalburan, N. (2014). Erken Çocukluk Döneminde Riskli Oyun. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22 (3), 943-960
- Cevher Kalburan, N. (2014b). Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Dış Mekanda Oyun Fırsatları ve Ebeveyn Görüşleri. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 32, 113-135.
- Çalışandemir, F. (2014). Oyunun Önemi. H. Ogelman (Ed.), Yaşamın İlk Yıllarında Oyun: Oyuna Çok Yönlü Bakış İçinde (ss. 17-30). Ankara: Pegem Akademi.
- Çoban, B. ve Nacar, E. (2006). Okul Öncesi Eğitimde Eğitsel Oyunlar. Ankara: Nobel.
- Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik: SPSS ve LISREL Uygulamaları. (3.Baskı), Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
- Gill, T. (2007). No Fear: Growing up in a Risk Averse Society. London:Calouste Gulbenkian Foundation.
- Knight, S. (2012). Why Adventure and Why Risk in the Early Years?. Childlinks, 3, 15-18.Öztürk, A. (2001). Üniversite Çocuk Gelişimi ve Eğitim Bölümü ve Kız Meslek Lisesi Öğrencileri İçin Okul Öncesi Eğitimde Oyun. İstanbul: Esin Yayınları.
- Little, H. ve Wyver, S. (2008). Outdoor Play: Does Avoiding the Risks Reduce the Benefits? Australian Journal of Early Childhood, 33, 33-40.
- Öztürk, A. (2001). Üniversite Çocuk Gelişimi ve Eğitim Bölümü ve Kız Meslek Lisesi Öğrencileri İçin Okul Öncesi Eğitimde Oyun. İstanbul: Esin Yayınları.
- Sandseter, E.B.H. (2007a). Categorising risky play—how can we identify risk-taking in chil¬dren’s play? European Early Childhood Education Research Journal, 15(2), 237-252.
- Sandseter, E. B. H. (2007b). Risky play among four- and five-year-old children in preschool. S. O’Brien, P. Cassidy, and H. Shonfeld (Editörler.), Vision into practice: Making quality a reality in the lives of young children .Dublin: CECDE.
- Sandseter, E. B. H. (2009). Characteristics of Risky Play. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 3, 1, 3-21.
- Sandseter, E.B.H. Ve Kennair, L.E.O. (2011). Children’s Risky Play From An Evolutionary Perspective: The Anti-Phobic Effects of Thrilling Experiences. Evolutionary Psychology, 9(2), 257-284.
- Seyrek, H. ve Sun, M. (1998). Okul Öncesi Eğitimde Oyun. İzmir: Müzik Eserleri.
- Sipahi, B., Yurtkoru, E.S. ve Çinko M. (2008). Sosyal Bilimlerde SPSS’le Veri Analizi. (2. Baskı), İstanbul: Beta Yayın.
- Tovey, H. (2007). Playing outdoors: Spaces and Places, Risk and Challenge. Maidenhead: Open University Press.
- Willoughby, M. (2012). The Value Of Providing For Risky Play İn Early Childhood Settings. ChildLinks, 3, 7-10.