Although rapidly
developing information technologies have many advantages, sometimes they can
create some disadvantages as well. Internet technology can be expressed as the
pioneer of this development with the increasing number of users. In addition to
hosting a large number of applications and services that make people’s lives
easier, the Internet can pose a threat to users due to malicious uses and
traps. In this context, the study deals with the fraud methods that take place
on the internet conceptually. The experiences in the academic life are defined
with sample cases. The phishing method which is one of the virtual threats is
comprehensively. In this article, the phishing method is discussed through
cases and It is evaluated that the methods of protection from these processes,
deficiencies, suggestions. In addition there is a comprehensive focus on hunter
journals that pose a great danger to the academic community. The study aims at
creating a general awareness for all the stakeholders.
Hızla gelişen bilişim teknolojileri birçok avantaj
sağlasa da bazen bir takım dezavantajlar oluşturabilmektedir. İnternet
teknolojileri, artan kullanıcı sayısı ile bu gelişimin öncüsü olarak ifade
edilebilir. İnternet, insan hayatını kolaylaştıran çok sayıda uygulama ve
hizmet barındırmasının yanında, kötü niyetli kullanımlar ve barındırdığı
tuzaklar nedeniyle kullanıcılar için tehdit oluşturabilmektedir. Çalışma bu
bağlamda internet üzerinden gerçekleşen dolandırıcılık yöntemlerini kavramsal
olarak ele almaktadır. Akademik yaşamdaki deneyimler örnek olaylar ile ortaya
konulmaktadır. Yöntem olarak sanal tehditlerden oltalama yöntemi, kapsamlı bir
şekilde analiz edilmektedir. Makalede, oltalama yöntemi vakalar üzerinden
tartışılmakta ve bu süreçlerden korunma yöntemleri, eksiklikleri,
yapılabilecekler, sunduğu öneriler değerlendirilmektedir. İlaveten akademik
camia için büyük tehlike arz eden avcı dergiler üzerinde kapsamlı olarak
durulmaktadır. Çalışma, kullanıcılar ve uygulamacılar için genel bir
farkındalık yaratmak amacındadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Review Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2018 |
Submission Date | January 28, 2018 |
Acceptance Date | June 29, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |