Research Article
BibTex RIS Cite

KLASİK MÜZİK DİNLEMENİN RESİM-İŞ ÖĞRETMENLİĞİ 1. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN TASARIM BECERİLERİNE ETKİSİ - EFFECTS OF LISTENING TO CLASSICAL MUSIC ON THE DESIGN SKILLS OF FIRST YEAR STUDENTS OF ART TEACHING DEPARTMENT

Year 2018, , 48 - 56, 31.03.2018
https://doi.org/10.20875/makusobed.390960

Abstract

Sanat eğitiminin en önemli amaçlarından birisi,
öğrencilerin tasarım becerilerini geliştirmektir. Tasarım süreci, klasik
öğretim yöntemleri dışında, farklı öğretim yöntemleriyle eğlenceli ve aktif
hale getirilebilir. Klasik müzik dinleme etkinliği bu yöntemlerden birisi
olarak kullanılabilir.



Bu araştırmanın amacı, klasik müzik dinlemenin Resim-İş
Öğretmenliği 1. Sınıf öğrencilerinin tasarım becerilerine etkisini ortaya
çıkarmaktır. Bu amaç, doğrultusunda toplam 36 öğrenci yansız olarak deney ve
kontrol grubu olmak üzere iki gruba ayrılmıştır. Deney grubuna Temel Tasarım I
dersinde, araştırmacılar tarafından belirlenen Klasik Müzik parçaları 8 hafta
boyunca dinletilirken, kontrol grubuna hiçbir müzik dinletilmemiştir. 8
haftalık süre sonunda öğrencilerden tasarım ilkeleri doğrultusunda özgün
tasarımlar yapmaları istenmiştir. Deney grubuna klasik müzik dinletilirken
kontrol grubuna dinletilmemiştir. Elde edilen tasarımlara ilişkin tasarım
ilkeleri kullanımının tespitinde ve değerlendirilmesinde iki uzman görüşüne
başvurulmuş ve kapsam geçerliliği sağlanmıştır.



Mann Whitney U-testi ile grup ortalamaları doğrultusunda
sonuçlar tespit edilmiştir. Elde edilen bulgular doğrultusunda; klasik müzik
etkinliğine katılan öğrencilerin tasarım becerileri grup ortalamalarının, böyle
bir etkinliğe katılmayan öğrencilere göre anlamlı bir şekilde daha yüksek
olmadığı saptanmıştır. Ancak; tasarım esnasında, klasik müzik dinlemenin;
‘ritim’ ve ‘denge’ ilkelerinin kullanımında etkili olduğu bulunmuştur. Klasik
müzik dinlemenin ‘zıtlık’, ‘armoni’, ‘vurgu’, ‘oran-orantı’ ve ‘bütünlük’
ilkelerinin kullanımında etkili olmadığı tespit edilmiştir.



Araştırmanın sonuçları doğrultusunda, tasarım esnasında
klasik müzik dinlemenin, tasarım ilkelerinin hepsinin kullanımında etkili
olmadığı tespit edilmiştir. Bu doğrultuda, bu etkinliğin diğer müzik türleri
ile de yapılması önerilir. Ayrıca, etkinlik öncesinde öğrencilere klasik müzik
hakkında bilgiler verilerek, etkinlik yeniden uygulanabilir. 

References

  • Alakuş, A.O. (2005), Sanat Eğitimin Kuramsal Temelleri, İlköğretim Sanat Eğitimi Kuramları ve Yöntemleri içinde. Ankara: Görsel Sanatlar Eğitimi Derneği Yayınları. Büyüköztürk, Ş. (2007), Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Erbay, M. (1997). Plastik Sanatlar Eğitiminin Gelişimi. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
  • Özsoy, V., Alakuş, A.O. ( 2009), Görsel Sanatlar Eğitiminde Özel Öğretim Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Rauscher, H., Gordon L., Shaw., Katherine N. (1995). Listening to Mozart enhances spatial- temporal reasoning: towards a neurophysiological basis. Neuroscience Letters Journal, 185, 44-47.
  • San, İ. (2004). Sanat ve Eğitim Yaratıcılık Temel Sanat Kuramları Sanat Eleştirisi Yaklaşımları. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Sönmez, V., Alacapınar, F.G. (2014), Örneklendirilmiş Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara:Anı Yayıncılık.
  • Uçan, A. (2002). Türkiye’de çağdaş sanat eğitiminde öğretmen yetiştirme süreci ve başlıca yapılanmalar. Sanat Eğitimi Sempozyumu, 08-10 Mayıs 2002. Ankara, Türkiye, Bildiriler içinde. Ankara: Gazi Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Resim-İş Eğitimi Ana Bilim Dalı.
  • Yener, Y.A., (2011). Müziğin çocuklar ve yaşlılar üzerindeki etkileri, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29 (Ocak 2011/I), 119-124.
Year 2018, , 48 - 56, 31.03.2018
https://doi.org/10.20875/makusobed.390960

Abstract

References

  • Alakuş, A.O. (2005), Sanat Eğitimin Kuramsal Temelleri, İlköğretim Sanat Eğitimi Kuramları ve Yöntemleri içinde. Ankara: Görsel Sanatlar Eğitimi Derneği Yayınları. Büyüköztürk, Ş. (2007), Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Erbay, M. (1997). Plastik Sanatlar Eğitiminin Gelişimi. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
  • Özsoy, V., Alakuş, A.O. ( 2009), Görsel Sanatlar Eğitiminde Özel Öğretim Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Rauscher, H., Gordon L., Shaw., Katherine N. (1995). Listening to Mozart enhances spatial- temporal reasoning: towards a neurophysiological basis. Neuroscience Letters Journal, 185, 44-47.
  • San, İ. (2004). Sanat ve Eğitim Yaratıcılık Temel Sanat Kuramları Sanat Eleştirisi Yaklaşımları. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Sönmez, V., Alacapınar, F.G. (2014), Örneklendirilmiş Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara:Anı Yayıncılık.
  • Uçan, A. (2002). Türkiye’de çağdaş sanat eğitiminde öğretmen yetiştirme süreci ve başlıca yapılanmalar. Sanat Eğitimi Sempozyumu, 08-10 Mayıs 2002. Ankara, Türkiye, Bildiriler içinde. Ankara: Gazi Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Resim-İş Eğitimi Ana Bilim Dalı.
  • Yener, Y.A., (2011). Müziğin çocuklar ve yaşlılar üzerindeki etkileri, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29 (Ocak 2011/I), 119-124.
There are 8 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Armağan Konak

Elvan Gün Duru

Elmas Gün

Publication Date March 31, 2018
Submission Date February 6, 2018
Acceptance Date March 31, 2018
Published in Issue Year 2018

Cite

APA Konak, A., Gün Duru, E., & Gün, E. (2018). KLASİK MÜZİK DİNLEMENİN RESİM-İŞ ÖĞRETMENLİĞİ 1. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN TASARIM BECERİLERİNE ETKİSİ - EFFECTS OF LISTENING TO CLASSICAL MUSIC ON THE DESIGN SKILLS OF FIRST YEAR STUDENTS OF ART TEACHING DEPARTMENT. Mehmet Akif Ersoy University Journal of Social Sciences Institute, 10(23), 48-56. https://doi.org/10.20875/makusobed.390960