Sanat eğitiminin en önemli amaçlarından birisi,
öğrencilerin tasarım becerilerini geliştirmektir. Tasarım süreci, klasik
öğretim yöntemleri dışında, farklı öğretim yöntemleriyle eğlenceli ve aktif
hale getirilebilir. Klasik müzik dinleme etkinliği bu yöntemlerden birisi
olarak kullanılabilir.
Bu araştırmanın amacı, klasik müzik dinlemenin Resim-İş
Öğretmenliği 1. Sınıf öğrencilerinin tasarım becerilerine etkisini ortaya
çıkarmaktır. Bu amaç, doğrultusunda toplam 36 öğrenci yansız olarak deney ve
kontrol grubu olmak üzere iki gruba ayrılmıştır. Deney grubuna Temel Tasarım I
dersinde, araştırmacılar tarafından belirlenen Klasik Müzik parçaları 8 hafta
boyunca dinletilirken, kontrol grubuna hiçbir müzik dinletilmemiştir. 8
haftalık süre sonunda öğrencilerden tasarım ilkeleri doğrultusunda özgün
tasarımlar yapmaları istenmiştir. Deney grubuna klasik müzik dinletilirken
kontrol grubuna dinletilmemiştir. Elde edilen tasarımlara ilişkin tasarım
ilkeleri kullanımının tespitinde ve değerlendirilmesinde iki uzman görüşüne
başvurulmuş ve kapsam geçerliliği sağlanmıştır.
Mann Whitney U-testi ile grup ortalamaları doğrultusunda
sonuçlar tespit edilmiştir. Elde edilen bulgular doğrultusunda; klasik müzik
etkinliğine katılan öğrencilerin tasarım becerileri grup ortalamalarının, böyle
bir etkinliğe katılmayan öğrencilere göre anlamlı bir şekilde daha yüksek
olmadığı saptanmıştır. Ancak; tasarım esnasında, klasik müzik dinlemenin;
‘ritim’ ve ‘denge’ ilkelerinin kullanımında etkili olduğu bulunmuştur. Klasik
müzik dinlemenin ‘zıtlık’, ‘armoni’, ‘vurgu’, ‘oran-orantı’ ve ‘bütünlük’
ilkelerinin kullanımında etkili olmadığı tespit edilmiştir.
Araştırmanın sonuçları doğrultusunda, tasarım esnasında
klasik müzik dinlemenin, tasarım ilkelerinin hepsinin kullanımında etkili
olmadığı tespit edilmiştir. Bu doğrultuda, bu etkinliğin diğer müzik türleri
ile de yapılması önerilir. Ayrıca, etkinlik öncesinde öğrencilere klasik müzik
hakkında bilgiler verilerek, etkinlik yeniden uygulanabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 31, 2018 |
Submission Date | February 6, 2018 |
Acceptance Date | March 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |