In order to ensure customer satisfaction in tourism, which is a labor-intensive sector, it is important to train qualified workforce and employ trained workforce. However, research in the tourism sector indicates that a significant proportion of the students who study tourism do not work in the tourism sector. The aim of this study is to reveal the factors of orientation towards the tourism profession of the students who have received tourism education, their views on employment in the tourism sector and their career expectations. In the academic year 2019-2020, students enrolled in Çankırı Karatekin University Ilgaz School of Tourism and Hotel Management and Vocational School of Tourism and hotel management program constitute the core of the research. As a result of the study, a significant difference has been found between the perceptions of students towards self-employment in tourism (starting their own business, social opportunities and education and training dimensions) and variables of gender and having previously studied tourism. Furthermore there is a significant difference of students’ perceptions of employment and career prospects between those who preferred the department voluntarily and involuntarily.
Emek yoğun bir sektör olan turizmde müşteri memnuniyetinin sağlanabilmesi için kalifiye işgücü yetiştirmek ve eğitimli işgücünün istihdamı büyük önem arz etmektedir. Ancak turizm sektöründe yapılan araştırmalar, turizm eğitimi alan öğrencilerin önemli bir kısmının mezuniyetlerinin ardından turizm sektöründe çalışmadıklarına işaret etmektedir. Bu çalışmanın amacı, turizm eğitimi alan öğrencilerin turizm mesleğine yönelme faktörleri ile turizm sektöründeki istihdam ile ilgili görüşleri ve kariyer beklentilerini ortaya koymaktır. Araştırmanın evrenini 2019-2020 akademik yılında, Çankırı Karatekin Üniversitesi Ilgaz Turizm Ve Otelcilik Yüksekokulu ile Meslek Yüksekokulu Turizm ve Otel İşletmeciliği programında kayıtlı öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırma sonucuna göre, öğrencilerin turizmde meslek sahibi olmaya yönelme algıları (kendi işini kurma, sosyal olanaklar ve eğitim ve öğretim boyutları) cinsiyet ve daha önce turizm eğitimi alıp almamış olmalarına göre farklılık göstermektedir. Ayrıca katılımcıların turizm sektöründe istihdam algıları (toplumun turizmde istihdam algısı boyutunda) ve kariyer beklentileri kayıtlı oldukları programı tercih değişkenlerine göre farklılaşmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | May 29, 2021 |
Submission Date | June 24, 2020 |
Acceptance Date | November 3, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 |