Research Article
BibTex RIS Cite

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE MÜZİK DİNLEME TERCİHİNİN FİZİKSEL AKTİVİTE, DEPRESYON VE UYKU KALİTESİNE ETKİSİ

Year 2021, , 29 - 41, 28.11.2021
https://doi.org/10.20875/makusobed.878726

Abstract

Çalışmamızda fizyoterapi öğrencilerinde müzik türü tercihinin fiziksel aktivite, depresyon ve uyku kaliteleri üzerine etkisi incelendi. “Müzikal Tercih Envanteri”ne göre en çok dinlenen ilk üç müzik türünü seçen 238 öğrenci (yaş ortalaması 20,35±1,73yıl; %66,8 kadın) çalışmaya alındı. Fiziksel aktivite, depresyon ve uyku kalite düzeyleri, sırasıyla “Uluslararası Fiziksel Aktivite Anketi”, “Beck Depresyon Ölçeği” ve “Pittsburgh Uyku Kalite İndeksi” ile değerlendirildi. Öğrencilerin en çok dinlediği ilk üç müzik türü pop (%48,7), özgün (%26,1) ve rap/hip hop (%25,2) türleri oldu. Üç müzik türünü dinleyen gruplar arasında toplam fiziksel aktivite ve depresyon düzeyi farklı bulunmadı. Gruplar arasında şiddetli fiziksel aktivite (p=0,036) ve uyku kalite düzeyleri (p=0,023) anlamlı fark gösterdi. İkili grup karşılaştırmalarında rap/hip hop dinleyenlerin şiddetli fiziksel aktivite (p=0,011) ve uyku kalite düzeylerinin (p=0,010) özgün müzik dinleyenlerden daha iyi olduğu bulundu. Çalışmamızda Rap/hip hop türü müzik dinlemenin şiddetli fiziksel aktivite ve uyku kalitesi üzerinde olumlu etkisi olabileceği görüldü.

Supporting Institution

yok

Project Number

yok

Thanks

yok

References

  • Aalbers, S., Fusar‐Poli, L., Freeman, R. E., Spreen, M., Ket, J. C., Vink, A. C., Maratos, A., Crawford, M. ve Gold, C. (2017). Music therapy for depression. Cochrane Database of Systematic Reviews, 11(11). https://doi.org/10.1002%2F14651858.CD004517.pub2
  • Ağargün, M., Kara, H. ve Anlar, O. (1996). Pittsburgh uyku kalitesi indeksinin geçerliği ve güvenirliği. Türk Psikiyatri Dergisi, 7(2), 107-115.
  • Akpınar, N. B., Ceran, M. A. ve Özkalp, B. (2020). The effect of classical Turkish and western music on university students' exam stress level, blood pressure and pulse rate: a randomized controlled trial. Journal of Health Sciences and Medicine, 3(3), 216-220. https://doi.org/10.32322/jhsm.681640
  • Angı, Ç. E. (2013). Müzik kavramı ve Türkiye'de dinlenen bazı müzik türleri. İdil Sanat ve Dil Dergisi, 2(10), 59-81. https://doi.org/10.7816/idil-02-10-05
  • Arslan, S. S., Alemdaroğlu, İ., Öksüz, Ç., Karaduman, A. A. ve Yılmaz, Ö. T. (2018). Genç bireylerde fiziksel aktivitenin akademik başarı ve depresyon üzerine etkisi. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi, 6(1), 37-42.
  • Baste, V. S. ve Gadkari, J. V. (2014). Short Communication Study of stress, self-esteem and depression in medical students and effect of music on perceived stress. Indian Journal of Physiology and Pharmacology, 58(3), 296-299.
  • Batt-Rawden, K. ve Tellnes, G. (2011). How music may promote healthy behaviour. Scandinavian Journal of Public Health, 39(2), 113-120. https://doi.org/10.1177/1403494810393555
  • Beck, A. T., Ward, C. H., Mendelson, M., Mock, J. ve Erbaugh, J. (1961). An inventory for measuring depression. Archives of General Psychiatry, 4(6), 561-571. doi:10.1001/archpsyc.1961.01710120031004
  • Buysse, D. J., Reynolds, C. F., Monk, T. H., Berman, S. R. ve Kupfer, D. J. (1989). The pittsburgh sleep quality ındex: a new instrument for psychiatric practice and research. Psychiatry Research, 28(2), 193-213. doi: 10.1016/0165-1781(89)90047-4
  • Chan, M. F., Wong, Z. Y. ve Thayala, N. J. C. T. i. M. (2011). The effectiveness of music listening in reducing depressive symptoms in adults: a systematic review. Complementary Therapies in Medicine, 16(9), 332-348.
  • Craig, C. L., Marshall, A. L., Sjöström, M., Bauman, A. E., Booth, M. L., Ainsworth, B. E., Pratt, M., Ekelund, U., Yngve, A., Sallis, J. F. ve Oja, P. (2003). International physical activity questionnaire: 12-country reliability and validity. Medicine & Science in Sports & Exercise, 35(8), 1381-1395.
  • Dickson, G. T. ve Schubert, E. (2020). Music on prescription to aid sleep quality: a literature review. Frontiers in Psychology, 11,1695. doi: 10.3389/fpsyg.2020.01695
  • Esfandiari, N. ve Mansouri, S. (2014). The effect of listening to light and heavy music on reducing the symptoms of depression among female students. The Arts in Psychotherapy, 41(2), 211-213. https://doi.org/10.1016/j.aip.2014.02.001
  • Feng, F., Zhang, Y., Hou, J., Cai, J., Jiang, Q., Li, X., Zhao, Q ve Li, B. (2018). Can music improve sleep quality in adults with primary insomnia? A systematic review and network meta-analysis. International Journal of Nursing Studies, 77, 189-196. doi: 10.1016/j.ijnurstu.2017.10.011
  • Firdaus, F. A., Khaerunnisa, R. N. ve Ariyanto, H. (2020). The effect music therapy on quality of sleep. General Nursing Science Journal, 1(1), 23-31.
  • Fu, Z., Zhou, S., Burger, H., Bockting, C. L. ve Williams, A. D. (2020). Psychological interventions for depression in Chinese university students: A systematic review and meta-analysis. Journal of Affective Disorders 262, 440-450. doi: 10.1016/j.jad.2019.11.058
  • Furukawa, T. A. (2010). Assessment of mood: guides for clinicians. Journal of Psychosomatic Research, 68(6), 581-589. https://doi.org/10.1016/j.jpsychores.2009.05.003
  • Gao, R., Lv, Y., Li, X., Zhou, K., Jin, X., Dang, S. ve Li, N. (2014). Effects of comprehensive sleep management on sleep quality in university students in mainland China. Sleep and Biological Rhythms, 12(3), 194-202. doi:10.1111/sbr.12063
  • Gürgen, E. T. (2016). Social and emotional function of music listening: reasons for listening to music. Eurasian Journal of Educational Research, 66, 229-242. http://dx.doi.org/10.14689/ejer.2016.66.13
  • Gürgen, E. T. (2016). Musical preference and music education: Musical preferences of Turkish university students and their levels in genre identification. International Journal of Music Education, 34(4), 459-471. doi: 10.1177/0255761415619390
  • Harris, M. (2014). Music as a transition for sleep. Occupational Therapy Now, 16(6), 11-13.
  • Hisli-Şahin, N. (1988). Beck depresyon envanteri’nin geçerliği üzerine bir çalışma. Türk Psikoloji Dergisi, 6(22), 118-126.
  • Janssen, I. ve LeBlanc, A. G. (2010). Systematic review of the health benefits of physical activity and fitness in school-aged children and youth. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 7(1), 40. http://www.ijbnpa.org/content/7/1/40
  • Kıyak, Y. S., Coşkun, Ö. ve Budakoğlu, İ. (2019). Gazi üniversitesi tıp fakültesi dönem 2 öğrencilerinin algılanan öğrenme düzeyleri, uyku kaliteleri ve içecek tüketimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Tıp Eğitimi Dünyası, 18(56), 56-65. https://doi.org/10.25282/ted.557649
  • Lonsdale, A. J. ve North, A. C. (2011). Why do we listen to music? A uses and gratifications analysis. British Journal of Psychology, 102(1), 108-134. https://doi.org/10.1348/000712610X506831
  • Mayda, A. S., Kasap, H., Yıldırım, C., Yılmaz, M., Derdiyok, Ç., Ertan, D., Erten, R., Gül, A.H., Gül, G., Kara, M., Karakaya, H. ve Kasırga, F. (2012). 4-5-6. sınıf tıp fakültesi öğrencilerinde uyku bozukluğu sıklığı. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(2), 8-11.
  • Ok, Ü. ve Erdal, B. (2015). Religious and demographic indicators of music preference in a Turkish sample. Musicae Scientiae, 19(1), 23-43. doi: 10.1177/1029864914558965
  • Ölçülü, B., Vatansever, Ş., Özcan, G., Çelik, A. ve Paktaş, Y. (2015). Üniversite öğrencilerinde fiziksel aktivite düzeyi ile depresyon ve anksiyete ilişkisi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4, 294-303.
  • Reiner, M., Niermann, C., Jekauc, D. ve Woll, A. (2013). Long-term health benefits of physical activity–a systematic review of longitudinal studies. BMC Public Health, 13(1), 1-9.
  • Sabbağ, Ç. ve Aksoy, E. (2011). Üniversite öğrencileri ve çalışanların boş zaman etkinlikleri: Adıyaman örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4, 10-23.
  • Sağlam, M., Arıkan, H., Savcı, S., İnal-İnce, D., Boşnak-Güçlü, M., Karabulut, E. ve Tokgözoğlu, L. (2010). International physical activity questionnaire: reliability and validity of the Turkish version. Perceptual and Motor Skills, 111(1), 278-284. doi: 10.2466/06.08.PMS.111.4.278-284
  • Schäfer, T., Sedlmeier, P., Städtler, C. ve Huron, D. (2013). The psychological functions of music listening. Frontiers in Psychology, 4: 511. doi:10.3389/fpsyg.2013.00511
  • Schäfer, T., Smukalla, M. ve Oelker, S. A. (2014). How music changes our lives: a qualitative study of the long-term effects of intense musical experiences. Psychology of Music, 42(4), 525-544. doi: 10.1177/0305735613482024
  • Şenol, V., Soyuer, F., Akça, R. P., ve Argün, M. (2012). Adolesanlarda uyku kalitesi ve etkileyen faktörler. Kocatepe Tıp Dergisi, 13(2), 93-104. doi:10.18229/ktd.02830
  • Yıldız, A., Tarakcı, D. ve Mutluay, F. K. (2015). Genç erişkinlerde fiziksel aktivite düzeyi ile vücut kompozisyonu ilişkisi: Pilot çalışma. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 2(3), 297-305. doi: 10.17681/hsp.15450

THE EFFECT OF UNIVERSITY STUDENTS' MUSIC TYPE PREFERENCES ON PHYSICAL ACTIVITY, DEPRESSION AND SLEEP QUALITY

Year 2021, , 29 - 41, 28.11.2021
https://doi.org/10.20875/makusobed.878726

Abstract

In our study, the effect of music type preference on physical activity(PA), depression and sleep quality(SQ) of university students were examined. 238 (mean age 20.35 ±1.73years; 66.8% female) students chose the first three most listened music genres, according to the “Musical Preference Inventory", were included. PA, depression and SQ levels were evaluated with "International Physical Activity Questionnaire", "Beck Depression Scale" and "Pittsburgh Sleep Quality Index", respectively. The three most listed music genres were pop (48.7%), özgün(26.1%) and rap/hip hop(25.2%). Total PA and depression levels showed no difference between these groups. Vigorous PA(p=0.036) and SQ level(p= 0.023) showed a significant difference between groups. In paired group comparisons, it was found that rap/hip hop listeners had better PA(p=0.011) and SQ levels(p=0.010) than those who listen to özgün music. In our study, it was seen that listening to rap/hip hop music can have positive effect on vigorous PA and SQ.

Project Number

yok

References

  • Aalbers, S., Fusar‐Poli, L., Freeman, R. E., Spreen, M., Ket, J. C., Vink, A. C., Maratos, A., Crawford, M. ve Gold, C. (2017). Music therapy for depression. Cochrane Database of Systematic Reviews, 11(11). https://doi.org/10.1002%2F14651858.CD004517.pub2
  • Ağargün, M., Kara, H. ve Anlar, O. (1996). Pittsburgh uyku kalitesi indeksinin geçerliği ve güvenirliği. Türk Psikiyatri Dergisi, 7(2), 107-115.
  • Akpınar, N. B., Ceran, M. A. ve Özkalp, B. (2020). The effect of classical Turkish and western music on university students' exam stress level, blood pressure and pulse rate: a randomized controlled trial. Journal of Health Sciences and Medicine, 3(3), 216-220. https://doi.org/10.32322/jhsm.681640
  • Angı, Ç. E. (2013). Müzik kavramı ve Türkiye'de dinlenen bazı müzik türleri. İdil Sanat ve Dil Dergisi, 2(10), 59-81. https://doi.org/10.7816/idil-02-10-05
  • Arslan, S. S., Alemdaroğlu, İ., Öksüz, Ç., Karaduman, A. A. ve Yılmaz, Ö. T. (2018). Genç bireylerde fiziksel aktivitenin akademik başarı ve depresyon üzerine etkisi. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi, 6(1), 37-42.
  • Baste, V. S. ve Gadkari, J. V. (2014). Short Communication Study of stress, self-esteem and depression in medical students and effect of music on perceived stress. Indian Journal of Physiology and Pharmacology, 58(3), 296-299.
  • Batt-Rawden, K. ve Tellnes, G. (2011). How music may promote healthy behaviour. Scandinavian Journal of Public Health, 39(2), 113-120. https://doi.org/10.1177/1403494810393555
  • Beck, A. T., Ward, C. H., Mendelson, M., Mock, J. ve Erbaugh, J. (1961). An inventory for measuring depression. Archives of General Psychiatry, 4(6), 561-571. doi:10.1001/archpsyc.1961.01710120031004
  • Buysse, D. J., Reynolds, C. F., Monk, T. H., Berman, S. R. ve Kupfer, D. J. (1989). The pittsburgh sleep quality ındex: a new instrument for psychiatric practice and research. Psychiatry Research, 28(2), 193-213. doi: 10.1016/0165-1781(89)90047-4
  • Chan, M. F., Wong, Z. Y. ve Thayala, N. J. C. T. i. M. (2011). The effectiveness of music listening in reducing depressive symptoms in adults: a systematic review. Complementary Therapies in Medicine, 16(9), 332-348.
  • Craig, C. L., Marshall, A. L., Sjöström, M., Bauman, A. E., Booth, M. L., Ainsworth, B. E., Pratt, M., Ekelund, U., Yngve, A., Sallis, J. F. ve Oja, P. (2003). International physical activity questionnaire: 12-country reliability and validity. Medicine & Science in Sports & Exercise, 35(8), 1381-1395.
  • Dickson, G. T. ve Schubert, E. (2020). Music on prescription to aid sleep quality: a literature review. Frontiers in Psychology, 11,1695. doi: 10.3389/fpsyg.2020.01695
  • Esfandiari, N. ve Mansouri, S. (2014). The effect of listening to light and heavy music on reducing the symptoms of depression among female students. The Arts in Psychotherapy, 41(2), 211-213. https://doi.org/10.1016/j.aip.2014.02.001
  • Feng, F., Zhang, Y., Hou, J., Cai, J., Jiang, Q., Li, X., Zhao, Q ve Li, B. (2018). Can music improve sleep quality in adults with primary insomnia? A systematic review and network meta-analysis. International Journal of Nursing Studies, 77, 189-196. doi: 10.1016/j.ijnurstu.2017.10.011
  • Firdaus, F. A., Khaerunnisa, R. N. ve Ariyanto, H. (2020). The effect music therapy on quality of sleep. General Nursing Science Journal, 1(1), 23-31.
  • Fu, Z., Zhou, S., Burger, H., Bockting, C. L. ve Williams, A. D. (2020). Psychological interventions for depression in Chinese university students: A systematic review and meta-analysis. Journal of Affective Disorders 262, 440-450. doi: 10.1016/j.jad.2019.11.058
  • Furukawa, T. A. (2010). Assessment of mood: guides for clinicians. Journal of Psychosomatic Research, 68(6), 581-589. https://doi.org/10.1016/j.jpsychores.2009.05.003
  • Gao, R., Lv, Y., Li, X., Zhou, K., Jin, X., Dang, S. ve Li, N. (2014). Effects of comprehensive sleep management on sleep quality in university students in mainland China. Sleep and Biological Rhythms, 12(3), 194-202. doi:10.1111/sbr.12063
  • Gürgen, E. T. (2016). Social and emotional function of music listening: reasons for listening to music. Eurasian Journal of Educational Research, 66, 229-242. http://dx.doi.org/10.14689/ejer.2016.66.13
  • Gürgen, E. T. (2016). Musical preference and music education: Musical preferences of Turkish university students and their levels in genre identification. International Journal of Music Education, 34(4), 459-471. doi: 10.1177/0255761415619390
  • Harris, M. (2014). Music as a transition for sleep. Occupational Therapy Now, 16(6), 11-13.
  • Hisli-Şahin, N. (1988). Beck depresyon envanteri’nin geçerliği üzerine bir çalışma. Türk Psikoloji Dergisi, 6(22), 118-126.
  • Janssen, I. ve LeBlanc, A. G. (2010). Systematic review of the health benefits of physical activity and fitness in school-aged children and youth. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 7(1), 40. http://www.ijbnpa.org/content/7/1/40
  • Kıyak, Y. S., Coşkun, Ö. ve Budakoğlu, İ. (2019). Gazi üniversitesi tıp fakültesi dönem 2 öğrencilerinin algılanan öğrenme düzeyleri, uyku kaliteleri ve içecek tüketimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Tıp Eğitimi Dünyası, 18(56), 56-65. https://doi.org/10.25282/ted.557649
  • Lonsdale, A. J. ve North, A. C. (2011). Why do we listen to music? A uses and gratifications analysis. British Journal of Psychology, 102(1), 108-134. https://doi.org/10.1348/000712610X506831
  • Mayda, A. S., Kasap, H., Yıldırım, C., Yılmaz, M., Derdiyok, Ç., Ertan, D., Erten, R., Gül, A.H., Gül, G., Kara, M., Karakaya, H. ve Kasırga, F. (2012). 4-5-6. sınıf tıp fakültesi öğrencilerinde uyku bozukluğu sıklığı. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(2), 8-11.
  • Ok, Ü. ve Erdal, B. (2015). Religious and demographic indicators of music preference in a Turkish sample. Musicae Scientiae, 19(1), 23-43. doi: 10.1177/1029864914558965
  • Ölçülü, B., Vatansever, Ş., Özcan, G., Çelik, A. ve Paktaş, Y. (2015). Üniversite öğrencilerinde fiziksel aktivite düzeyi ile depresyon ve anksiyete ilişkisi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4, 294-303.
  • Reiner, M., Niermann, C., Jekauc, D. ve Woll, A. (2013). Long-term health benefits of physical activity–a systematic review of longitudinal studies. BMC Public Health, 13(1), 1-9.
  • Sabbağ, Ç. ve Aksoy, E. (2011). Üniversite öğrencileri ve çalışanların boş zaman etkinlikleri: Adıyaman örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4, 10-23.
  • Sağlam, M., Arıkan, H., Savcı, S., İnal-İnce, D., Boşnak-Güçlü, M., Karabulut, E. ve Tokgözoğlu, L. (2010). International physical activity questionnaire: reliability and validity of the Turkish version. Perceptual and Motor Skills, 111(1), 278-284. doi: 10.2466/06.08.PMS.111.4.278-284
  • Schäfer, T., Sedlmeier, P., Städtler, C. ve Huron, D. (2013). The psychological functions of music listening. Frontiers in Psychology, 4: 511. doi:10.3389/fpsyg.2013.00511
  • Schäfer, T., Smukalla, M. ve Oelker, S. A. (2014). How music changes our lives: a qualitative study of the long-term effects of intense musical experiences. Psychology of Music, 42(4), 525-544. doi: 10.1177/0305735613482024
  • Şenol, V., Soyuer, F., Akça, R. P., ve Argün, M. (2012). Adolesanlarda uyku kalitesi ve etkileyen faktörler. Kocatepe Tıp Dergisi, 13(2), 93-104. doi:10.18229/ktd.02830
  • Yıldız, A., Tarakcı, D. ve Mutluay, F. K. (2015). Genç erişkinlerde fiziksel aktivite düzeyi ile vücut kompozisyonu ilişkisi: Pilot çalışma. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 2(3), 297-305. doi: 10.17681/hsp.15450
There are 35 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Hülya Tuna 0000-0002-7093-7670

Barış Gürpınar 0000-0003-3886-4819

Kübra Tuz 0000-0003-0180-5735

Elif Tekin Gürgen 0000-0002-4150-8340

Nursen Özdemir İlçin 0000-0003-0174-8224

Project Number yok
Publication Date November 28, 2021
Submission Date February 11, 2021
Acceptance Date April 5, 2021
Published in Issue Year 2021

Cite

APA Tuna, H., Gürpınar, B., Tuz, K., Tekin Gürgen, E., et al. (2021). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE MÜZİK DİNLEME TERCİHİNİN FİZİKSEL AKTİVİTE, DEPRESYON VE UYKU KALİTESİNE ETKİSİ. Mehmet Akif Ersoy University Journal of Social Sciences Institute(34), 29-41. https://doi.org/10.20875/makusobed.878726