Modernism is a product of the enlightenment movement which has prevailed in almost all fields of life since the 18th century as a social project. In literal sense, postmodern refers to “beyond modern”. In everyday language, it could also be used as “out of the conventional trend” or “a response to newly met concepts and situations”. Some scholars have mostly seen postmodernism as an anti-modern movement while some others cite it as a continuation of modernism or wholly rejection of the Western style civilization as well as being a novel step of capitalism. When considered as a whole, it seems highly improbable to conclude, that modernism could make great contributions to educational inspection. However, in its nature within its eclectic characteristic caused by truths and critical argument, postmodernism could also be used in educational inspection (such as prevention of loyalty to great telling and holding national and universal values together).
Modernizm aydınlanma hareketinin bir ürünüdür. Modernizm özellikle 18. Yüzyıldan beri bir toplum projesi olarak yaşamın her alanında yer almaktadır. Postmodern sözcük olarak modern ötesi, modern sonrası anlamına gelmektedir. Postmodern sözcüğü günlük dilde da alışılmış olanın dışına çıkma, yeni karşılaşılan olgu ve durumlara karşılık olarak da kullanılmaktadır. Kimi düşünürler Postmodernizmi anti modern bir hareket olarak nitelerken kimi düşünürler modernizmin bir devamı, kimi düşünürler batı Uygarlığının toptan reddi, kimi düşünürler de kapitalizmin yeni bir aşaması olarak nitelendirmişlerdir. Eğitim denetiminde Postmodernizmin, bir bütün olarak bakıldığında, bir katkısının olacağını söylemek oldukça zor gözükmektedir. Postmodernizmin eklektik yapısından kaynaklanan kimi doğrularından ve eleştirel söyleminden (örneğin, büyük anlatılara dogmatik bağlılığın engellenmesi, ulusal ve evrensel değerlerin bir arada yaşatılması gibi) eğitim denetiminde yararlanılabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 14, 2011 |
Submission Date | May 23, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Issue: 4 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.