This is a qualitative study which investigates the characteristics of an ideal preschool setting. The study has recourse to personal observations as well as projects of ideal preschool education institutions conducted by undergraduate students at the Department of Preschool Education, Faculty of Educational Sciences, Ankara University. Besides the design of original preschool education institution, the study uses the data obtained from interviews with 18 preschool teachers and 8 directors of preschool education institutions. The data from these interviews were summarized and interpreted by descriptive analysis. Visual elements were used to define the preschool institutions, designed for the purpose of this present project, and its interior and exterior settings, classroom environment, living and playing areas, activity corners, garden and position and characteristics of other components. An architectural drawing is used as well. In the light of all above mentioned findings, the study proposes the design of a sample preschool education institution.
Bu çalışma, ideal okul öncesi eğitim ortamının özelliklerini tartışan nitel bir çalışmadır. Araştırmacıların kişisel gözlemlerinin yanında, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Okul Öncesi Öğretmenliği Lisans öğrencilerinin hazırladığı ideal okul öncesi eğitim kurumu proje çalışmalarından ve 18 okul öncesi öğretmeni ve 8 okul öncesi eğitim kurumu müdürü ile yapılan görüşmelerden elde edilen verilerden yararlanılmıştır. Bu görüşmelerden elde edilen veriler, betimsel analiz tekniği ile özetlenmiş ve yorumlanmıştır. Okul öncesi eğitim kurumunun iç ve dış mekânları; sınıf ortamı, yaşam ve oyun mekânları, etkinlik köşeleri, bahçesi ve diğer mekânların konum ve özellikleri, görsel öğelerden yararlanılarak tanımlanmıştır. Tanımlanan okul öncesi eğitim kurumu mimari bir çizimle şekillendirilmiştir. Tüm bu bulgular ışığında örnek bir okul öncesi eğitim kurumu tasarımı önerilmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 28, 2011 |
Submission Date | December 30, 2009 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 3 Issue: 5 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.