Research Article
BibTex RIS Cite

İşveren Markası Algısı: İnsan Kaynakları Faaliyetleri, Çalışma Ortamı Ve Tazminat-Kazanç Boyutları İle Turizm Fakültelerinde Bir Uygulama-The Perception Of Employer Branding: An Application With The Dimensions Of Human Resources Activities,Work Environme

Year 2016, Volume: 8 Issue: 14, 415 - 439, 05.04.2016
https://doi.org/10.20875/sb.20581

Abstract

Küreselleşmenin etkilerinin hızlı bir şekilde arttığı günümüz şartlarında işletmelerin rekabet avantajı elde etmesi, nitelikli insan kaynağına sahip olmakla birlikte, bu kaynağı etkili ve verimli kullanmaya bağlıdır. Nitelikli insan kaynağının kendi beklentilerini karşılayacak marka değeri (işveren markası) olan işletmeleri tercih edeceği düşünüldüğünde, işletmelerin nitelikli potansiyel insan kaynağını kendi organizasyon yapısına dâhil edecek ve mevcut insan kaynağının da tutulmasını sağlayacak işveren markasını oluşturması gerekmektedir. Bu çalışmada, işveren markası oluşumunda ve işveren markası bilgisinin sunulmasında etkili olan insan kaynakları faaliyetlerinin, çalışma ortamı üzerinde, çalışma ortamının da tazminat-kazanç üzerinde etkilisinin olduğu varsayımından yola çıkarak, geleceğin işgücünü oluşturan üniversite öğrencilerinin, işveren markası üzerine algıları araştırılmıştır. Araştırmanın sonuçları doğrultusunda; İK faaliyetlerinin hem çalışma ortamında hem de tazminat-kazanç üzerinde etkili olduğu, çalışma ortamının da tazminat-kazanç üzerinde etkili olduğu görülmüştür. 

References

  • Abualrub, Raeda, Fadi El-Jardali, ve Jamal, Diana. (2015),“Exploring the Relationship between Work Environment, Job satisfaction, and Intent to Stay of Jordanian Nurses in Underserved Areas”, Applied Nursing Research, Doi: 10.1016/j.apnr.2015.11.014.
  • Bacak, Bünyamin ve Yiğit, Yusuf, (2010), “İşe Devamsızlığın Nedenleri, Ekonomik Sonuçları ve Azaltılması için Alınması Gereken Önlemler”, Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, Cilt.5, Sayı 1, (29-44).
  • Backhaus, Kristin ve Tikoo Surinder, (2004), “Conceptualizing and Researching Employer Branding”, Career Development International, Cilt.9, Sayı.5, (501-517).
  • Bal, Yasemin, (2012), “Rekabet Stratejilerinin İnsan Kaynakları Uygulamalarına Etkisi ve Bir Araştırma”, İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Yönetim Dergisi, Cilt. 23, Sayı.72, (48-76).
  • Baş, Türker, (2011),“İşveren Markası Yüksek Nitelikli Çalışanları Çekmenin ve Elde Tutmanın Anahtarı,Optimist Yayın ve Dağıtım, İstanbul.
  • Chunping, Yang ve Xi, Li (2011), “The Study on Employer Brand Strategy in Private Enterprises From the Perspective of Human Resource Management”, Energy Procedia, Sayı.5, (2087-2091).
  • Collins, Christopher J., (2006), “The Interactive Effects of RecruitmentPracticesand Product Awareness on JobSeekers’ Employer Knowledge and Application Behaviors”, Cornell Universty ILR School, DigitalCommons@ILR, http://digitalcommons.ilr.cornell.edu/articles/45 (E.T. 09.10.2015).
  • Çekmecelioğlu Hülya Gündüz, (2005), “Örgüt İkliminin İş Tatmini ve İşten Ayrılma Niyeti Üzerindeki Etkisi: Bir Araştırma”,C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt.6, Sayı.2, (23-39).
  • Hedberg, Lisa ve Helenius, Maria (2007), What Leaders Can Do To Keep Their Key Employees-Retention Management, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Göteborg University School of Business Economics and Law, Göteborg.
  • Hur, Yoonkyung, (2012), Evaluation of Employer Branding on Hospitality and Tourism Management Students' Perceptions of Future Employers, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Faculty of Purdue University, Indiana.
  • Karacan, Esin ve Erdoğan, Özlem Nazan, (2011), “İşçi Sağlığı Ve İş Güvenliğine İnsan Kaynakları Yönetimi Fonksiyonları Açısından Çözümsel Bir Yaklaşım”,Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt.21, Sayı.1, (102-116).
  • Martin, R. Edwards, (2009),"An Integrative Review of Employer Branding and OB Theory", Personnel Review, Cilt.39, Sayı.1, (5-23).
  • Moroko, Lara ve Uncles, Mark D., (2008), “Characteristics of Successful Employer Brand, Brand Management, Cilt.16, Sayı.3, (160-17 5).
  • Öksüz, Burcu, (2012), “İşveren Markası Yönetimi Sürecinde İletişimin Önemi”, Selçuk Üniversitesi

THE PERCEPTION OF EMPLOYER BRANDING: AN APPLICATION WITH THE DIMENSIONS OF HUMAN RESOURCES ACTIVITIES, WORK ENVIRONMENT AND COMPENSATION-BENEFITS AT THE FACULTIES OF TOURISM

Year 2016, Volume: 8 Issue: 14, 415 - 439, 05.04.2016
https://doi.org/10.20875/sb.20581

Abstract

The current conditions that effects of globalization quickly increased, getting competitive advantage of the enterprises depends on using human resources effectively and efficiently besides having qualified human resources. Considered that the qualified human resources would prefer the enterprises that have brand value (employer branding) met their own expectations, enterprises need to create an employer branding that will include the qualified potential human resources into its organizational structure and will provide to keep the existing human resources. In this study perceptions of the university students that is future labor about employer branding has been investigated by considering the assumption that human resources activities which is effective in creation and prentation of the employer branding has impact on the work environment, work environment has impact on the compensation-benefits, In accordance with the results of the study it has been showed that; HR activities have impact on the both ‘work environment’ and ‘compensation-benefits’,‘work environment’ has impact on the ‘compensationbenefits’.

References

  • Abualrub, Raeda, Fadi El-Jardali, ve Jamal, Diana. (2015),“Exploring the Relationship between Work Environment, Job satisfaction, and Intent to Stay of Jordanian Nurses in Underserved Areas”, Applied Nursing Research, Doi: 10.1016/j.apnr.2015.11.014.
  • Bacak, Bünyamin ve Yiğit, Yusuf, (2010), “İşe Devamsızlığın Nedenleri, Ekonomik Sonuçları ve Azaltılması için Alınması Gereken Önlemler”, Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, Cilt.5, Sayı 1, (29-44).
  • Backhaus, Kristin ve Tikoo Surinder, (2004), “Conceptualizing and Researching Employer Branding”, Career Development International, Cilt.9, Sayı.5, (501-517).
  • Bal, Yasemin, (2012), “Rekabet Stratejilerinin İnsan Kaynakları Uygulamalarına Etkisi ve Bir Araştırma”, İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Yönetim Dergisi, Cilt. 23, Sayı.72, (48-76).
  • Baş, Türker, (2011),“İşveren Markası Yüksek Nitelikli Çalışanları Çekmenin ve Elde Tutmanın Anahtarı,Optimist Yayın ve Dağıtım, İstanbul.
  • Chunping, Yang ve Xi, Li (2011), “The Study on Employer Brand Strategy in Private Enterprises From the Perspective of Human Resource Management”, Energy Procedia, Sayı.5, (2087-2091).
  • Collins, Christopher J., (2006), “The Interactive Effects of RecruitmentPracticesand Product Awareness on JobSeekers’ Employer Knowledge and Application Behaviors”, Cornell Universty ILR School, DigitalCommons@ILR, http://digitalcommons.ilr.cornell.edu/articles/45 (E.T. 09.10.2015).
  • Çekmecelioğlu Hülya Gündüz, (2005), “Örgüt İkliminin İş Tatmini ve İşten Ayrılma Niyeti Üzerindeki Etkisi: Bir Araştırma”,C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt.6, Sayı.2, (23-39).
  • Hedberg, Lisa ve Helenius, Maria (2007), What Leaders Can Do To Keep Their Key Employees-Retention Management, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Göteborg University School of Business Economics and Law, Göteborg.
  • Hur, Yoonkyung, (2012), Evaluation of Employer Branding on Hospitality and Tourism Management Students' Perceptions of Future Employers, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Faculty of Purdue University, Indiana.
  • Karacan, Esin ve Erdoğan, Özlem Nazan, (2011), “İşçi Sağlığı Ve İş Güvenliğine İnsan Kaynakları Yönetimi Fonksiyonları Açısından Çözümsel Bir Yaklaşım”,Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt.21, Sayı.1, (102-116).
  • Martin, R. Edwards, (2009),"An Integrative Review of Employer Branding and OB Theory", Personnel Review, Cilt.39, Sayı.1, (5-23).
  • Moroko, Lara ve Uncles, Mark D., (2008), “Characteristics of Successful Employer Brand, Brand Management, Cilt.16, Sayı.3, (160-17 5).
  • Öksüz, Burcu, (2012), “İşveren Markası Yönetimi Sürecinde İletişimin Önemi”, Selçuk Üniversitesi
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Mehmet Sağır

Publication Date April 5, 2016
Submission Date February 4, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 8 Issue: 14

Cite

APA Sağır, M. (2016). İşveren Markası Algısı: İnsan Kaynakları Faaliyetleri, Çalışma Ortamı Ve Tazminat-Kazanç Boyutları İle Turizm Fakültelerinde Bir Uygulama-The Perception Of Employer Branding: An Application With The Dimensions Of Human Resources Activities,Work Environme. Mehmet Akif Ersoy University Journal of Social Sciences Institute, 8(14), 415-439. https://doi.org/10.20875/sb.20581

Cited By