Research Article
BibTex RIS Cite

BOYUTSAL AÇIDAN MÜZİK - DYNAMIC OVERHEAD MUSIC

Year 2017, Volume: 9 Issue: 18, 10 - 34, 31.03.2017
https://doi.org/10.20875/makusobed.286807

Abstract

Müziğin insan üzerindeki etkisi,
yararlılığından öte biçimleyici bir eylem olmasından kaynaklanır. Ancak müziğin,
bireyi değerler sisteminde var edebilmesi için bir eğlence olmaktan öte, insani
yaratım biçimi olarak algılanması gerekir. Müziğin bireyi yapılandırmaya
yönelik katkısından yararlanabilmek için, onun bütün boyutlarıyla kavrandığı
yaşam ortamlarında yer almasının kaçınılmaz olduğu düşünülebilir. Müzik,
üreticisinden algılayıcısına ve alımlayıcısına kadar uzanan yolda bütün insani
üretimlerden yardım alır ve onlara katkıda bulunur. Müziğin yardım aldığı en
önemli alan bilimdir. Bilimin insana dair problemleri tartışan birçok alanı,
müzik-insan ilişkisinin ayırdındadır. Müzik, bilim tarihinin başlangıcından
beri felsefenin ve giderek sosyal bilimlerin birçok araştırma alanının konuları
arasında yer almıştır. Ancak müzik çok sayıda bilimin tartışma alanına girerken,
kendisini var etme ve zenginleştirmede bu alanlardan yararlanmanın özelikle
ülkemizde zaman zaman göz ardı edildiği söylenebilir. Günümüzde disiplinler
arası düşünme ve verileri kullanma gerekliliği vurgulanırken, bunun nedeni
bireyin giderek çok karmaşık toplumsal yapılar, teknolojik ortamlar ve yaşamsal
sorunlarla karşı karşıya olmasındadır. Müzik eğitiminin, artık sorunları
giderek karmaşıklaşmış olan insanın hümanist kimliğine kapsamlı ve yeni
olanaklar kazandırmaya yönelik kurgulanması gerekliliğinin görülmesini
sağlayacak bilimsel çalışmalara gereksinim olduğu düşünülebilir. Araştırmanın
problemini; Günümüz müziğini incelendiğinde, Müziğin Psikolojik boyutu, Müziğin
Felsefi boyutu, Müzik Sosyolojik boyutu, Müziğin kültürel Boyutu açısından Müzik
Sanatı nasıldır sorusunun yanıtı aranmaktadır. Bu araştırma; müzik eğitiminde,
müziği araştırma alanlarında değerlendiren bilim dallarının verileriyle
oluşturulmuş kuramsal bilgi birikiminin alan eğitimine yapacağı katkı,  bu çerçevede, müzik bilimlerinin çok boyutlu
olarak incelenmesi amaçlanmıştır. Bu araştırma; Günümüz müziğini incelendiğinde,
Müziğin Psikolojik boyutu, Müziğin Felsefi boyutu, Müzik Sosyolojik boyutu, Müziğin
kültürel Boyutu açısından Müzik Sanatının değerlendirmesi, genel bir bakış açısıyla
incelenmesi ve araştırmacılara, alan uzmanlarına kaynak teşkil etmesi açısından
önemlidir.
Araştırmada, Günümüz müziğini
incelendiğinde, Müziğin Psikolojik boyutu, Müziğin Felsefi boyutu, Müzik
Sosyolojik boyutu, Müziğin kültürel Boyutu açısından Müzik Sanatının değerlendirmesi,
genel bir bakış açısıyla incelenmesi
betimlemeye
çalışılmıştır. Araştırma nitel araştırma yaklaşımına uygun, betimsel tarama modelindedir.
Nitel çalışmalar, doküman inceleme, araştırılması hedeflenen olgu ve olaylar
hakkında bilgi içeren yazılı materyallerin çözümlenmesini kapsar (Yıldırım ve
Şimşek, 2006:187-189). Tarama modeli ise, “geçmişte ya da halen var olan bir
durumu olduğu şekilde betimlemeyi amaçlayan yaklaşımdır” (Karasar, 2006: 77).

References

  • Ali Uçan, “insan ve müzik, insan ve sanat eğitimi”, 2.Basım, Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Ankara, 1996
  • A.A.Jdanov, Edebiyat, Müzik ve Felsefe Üzerine, çev. Fatmagül Berktay, Kaynak Yayınları, İstanbul, 1996
  • Nurettin Fidan, Münire Erden, “Eğitim Bilimine Giriş”, Kadıoğlu Matbaası, Ankara, 1986
  • Otto Karolyi, Müziğe Giriş, çev. Mehmet Nemutlu, Pan Yayınları, 1995, İstanbul
  • Anton Webern, Yeni Müziğe Doğru, Çev. Ali Bucak, Pan yayınları, 1998, İstanbul
  • Sufi Inayat Khan, İnsan ve Evren Arasındaki Köprü, Müzik, Arıtan Yayınevi, çev. Kaan Ökten, Tuğrul Ökten, İstanbul, 1994
  • Avşar Timuçin, Estetik, Bulut yayınları, 2002, İstanbul
  • Aziz Çalışlar, Gerçekçilik Estetiği, D yayınevi, 1986, İstanbul
  • Vural Yıldırım, Tarkan Koç, Müzik Felsefesine Giriş, Bağlam Yayınları, 2006, 3.Baskı, İstanbul
  • Ayten Kaplan, KültürelMüzikoloji, Bağlam Yayınları, 2005, İstanbul
Year 2017, Volume: 9 Issue: 18, 10 - 34, 31.03.2017
https://doi.org/10.20875/makusobed.286807

Abstract

References

  • Ali Uçan, “insan ve müzik, insan ve sanat eğitimi”, 2.Basım, Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Ankara, 1996
  • A.A.Jdanov, Edebiyat, Müzik ve Felsefe Üzerine, çev. Fatmagül Berktay, Kaynak Yayınları, İstanbul, 1996
  • Nurettin Fidan, Münire Erden, “Eğitim Bilimine Giriş”, Kadıoğlu Matbaası, Ankara, 1986
  • Otto Karolyi, Müziğe Giriş, çev. Mehmet Nemutlu, Pan Yayınları, 1995, İstanbul
  • Anton Webern, Yeni Müziğe Doğru, Çev. Ali Bucak, Pan yayınları, 1998, İstanbul
  • Sufi Inayat Khan, İnsan ve Evren Arasındaki Köprü, Müzik, Arıtan Yayınevi, çev. Kaan Ökten, Tuğrul Ökten, İstanbul, 1994
  • Avşar Timuçin, Estetik, Bulut yayınları, 2002, İstanbul
  • Aziz Çalışlar, Gerçekçilik Estetiği, D yayınevi, 1986, İstanbul
  • Vural Yıldırım, Tarkan Koç, Müzik Felsefesine Giriş, Bağlam Yayınları, 2006, 3.Baskı, İstanbul
  • Ayten Kaplan, KültürelMüzikoloji, Bağlam Yayınları, 2005, İstanbul
There are 10 citations in total.

Details

Journal Section Research Articles
Authors

Mustafa Kabataş

Publication Date March 31, 2017
Submission Date January 20, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 9 Issue: 18

Cite

APA Kabataş, M. (2017). BOYUTSAL AÇIDAN MÜZİK - DYNAMIC OVERHEAD MUSIC. Mehmet Akif Ersoy University Journal of Social Sciences Institute, 9(18), 10-34. https://doi.org/10.20875/makusobed.286807