Hata Türü ve Etkileri
Analizi (HTEA),riskin olduğu pek çok işletmede bir ürün, hizmet veya süreçte
olabilecek hataları tanımlama, değerlendirme, hatanın meydana getireceği etkiyi
en aza indirme ve tüm bu faaliyetleri raporlama işlemlerinden oluşan en güvenilir
analiz tekniklerinden biridir. HTEA ile tespit edilen hatalar, hatanın oluşma
olasılığı (P), hatanın şiddeti (S) ve hatanın keşfedilmesindeki zorluk (D) gibi
risk faktörlerinin birbirleri ile çarpılmasından oluşan Risk Öncelik Sayısı
(RÖS) ile değerlendirilmekte ve sıralanmaktadır. Fakat geleneksel RÖS değeri
hesabı, risk faktörlerinin göreceli ağrılıklarının belirsizliğinden, hata
türlerinin çeşitliliğinden ve karar vericilerin öznel değerlendirmelerinden
dolayı sürekli olarak eleştirilmektedir. Bu çalışmada, eleştirilerin üstesinden
gelebilmek, risk değerlendirme sürecinin etkinliğini artırabilmek ve hata
türlerini önceliklerine göre etkili ve hassas bir şekilde sıralayabilmek için
bulanık küme teorisinden yararlanılmıştır. Çalışmanın amacı, hata türü ve
etkileri analizinde bulanık AHP ve bulanık VIKOR yöntemlerinikullanarak
otomotiv sektöründe bulunan bir yardımcı sanayide risk değerlendirmesi yapmaktır.Çalışmada
öncelikle bulanık AHP yöntemi ile risk faktörlerine ilişkin önem ağrılıkları belirlenmiş
ardından hata türlerinin risk önceliği bulanık VIKOR yöntemi kullanılarak
sıralanmıştır. Son olarak modelde yer alan parametrelerin hata türleriüzerindeki
etkisini test etmek, önerilen HTEA çözüm yaklaşımının avantajlarını göstermek
ve çözümü kontrol altına alabilmek için duyarlılık analizi yapılmıştır.
Journal Section | Research Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | March 31, 2017 |
Submission Date | March 30, 2017 |
Acceptance Date | March 8, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 9 Issue: 18 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.