Bireyin öz yeterlik inancı, onun algısını, güdülenmesini ve
uygulama başarısını birçok şekilde etkilemektedir. İnsanların güdülenmişlik
düzeyleri, duyuşsal durumları ve davranışları nesnel olarak durumun ya da
olayın ne olduğundan çok; inandıklarına dayanmaktadır. Öz-yeterlik algısı
yüksek olan bireylerin bir işi başarmak için büyük çaba gösterdikleri,
olumsuzluklarla karşılaştıklarında kolayca geri dönmedikleri, ısrarlı ve
sabırlı oldukları görülmektedir. Bu nedenle öz-yeterlik algısı özellikle eğitim
alanında üzerinde durulması gereken önemli unsurlardan biridir. Okulöncesi
yıllar (3-6 yaşları) müziksel yeteneklerin gelişimi açısından son derece önemli
bir dönemdir. Kapsamlı ve nitelikli bir müzik programını uygulama konumundaki
okul öncesi öğretmeninin müziksel yeterliği, okul öncesi lisans programında
verilen müzik eğitimi ile bağlantılıdır. Bu nedenle bu çalışmada, okul
öncesi öğretmen adaylarının müzik eğitimi öz-yeterlik algılarını ölçmek
amacıyla bir ölçek geliştirme çalışması tasarlanmış, ölçeğin geçerlik ve
güvenirlik çalışmaları yapılmıştır. Araştırmada
tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2015-2016
eğitim-öğretim yılı güz yarıyılında Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim
Fakültesi ile Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesinin Okul Öncesi Eğitimi
Anabilim Dallarının 4. sınıfında öğrenim gören 240 öğrenci oluşturmuştur. Hazırlanan
ölçeğin yapı geçerliğini belirleyebilmek için Temel Bileşenler Analizi
kullanılarak faktör analizi yapılmıştır. Ölçeğin güvenirliğini belirlemek için
ise Cronbach-Alfa iç tutarlılık katsayısı hesaplanmış, maddelerinin toplam
puanla korelasyonuna bakılmış ve Split Half test yarılama yöntemiyle ölçeğin
birinci ve ikinci yarı için güvenirlik katsayıları hesaplanmıştır. Yapılan çalışmalar sonunda okul öncesi öğretmen
adaylarına yönelik geçerli ve güvenilir müzik eğitimi özyeterlik inancı ölçeği
geliştirilmiştir.
Journal Section | Research Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | June 30, 2017 |
Submission Date | March 15, 2017 |
Acceptance Date | May 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 9 Issue: 19 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.