Milletlerin ruh ve karakterlerinin şekillenmesinde etkin rol
oynayan, milletlerin varlığını devam ettirmesi, ayakta durabilmesi, güçlü ve
müreffeh bir şekilde geleceğini garanti altına alabilmesi için kendilerini
yetiştirecek, hayata hazırlayacak eğitimcilere ve öğretmenlere ihtiyaç
duymaktadırlar. Öğretmenlik mesleği toplumsal hayatın bir ürünü olmasının yanı
sıra içinde bulunduğu toplumun kültürünü, değerlerini gelecek nesillere aktaran
ve bununla birlikte toplumun gelişmesini ve çağdaşlaşmasını sağlamaktadır.
Önemli bir mesleği icra eden öğretmenlerin kendilerinden beklenilen performansları
gösterebilmeleri psikolojik ve sosyal açıdan kendilerini iyi hissetmelerine
bağlıdır. Bu bakımdan öğretmenlerin mesleklerini icra ederken karşılaşmış
oldukları en önemli sorunların başında tükenmişlik gelmektedir. Bu çalışmada
Antalya’nın Alanya ilçesinde Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı ilkokul, ortaokul
ve lise dengi okullarda görev yapan öğretmenlerin tükenmişlik düzeyleri ve
yaşam doyumları incelenmiştir. Araştırmada Maslach Tükenmişlik ölçeği ve Yaşam
Doyum ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen verilerin geçerlilik ve
güvenirliklerin tespit edilmesi amacıyla faktör analizi yapılmıştır. Ayrıca
boyutlar arasındaki ilişkileri ve etkileri belirlemek amacıyla korelasyon ve
regresyon analizi yapılmış ve demografik değişkenler t testi ve Anavo analizine
tabi tutulmuştur. Araştırma sonucunda öğretmenlerin “duygusal tükenme” ve
“duyarsızlaşma” eğilimlerinin düşük, “kişisel başarı” eğilimlerinin ise
ortalamanın üzerinde biraz yüksek olduğu görülmüştür. Ayrıca öğretmenlerin
yaşam doyum düzeylerinin orta düzeyde olduğu saptanmıştır.
Journal Section | Research Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | June 30, 2017 |
Submission Date | February 2, 2016 |
Acceptance Date | January 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 9 Issue: 19 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.