Other
BibTex RIS Cite

MESLEK YÜKSEKOKULLARININ KARİYER ÇALIŞMALARI İLE ÜNİVERSİTE ADAYLARINA KATKILARI: HARRAN ÜNİVERSİTESİ HİLVAN MESLEK YÜKSEKOKULU ÖRNEĞİ - CONTRIBUTIONS TO UNIVERSITY CANDIDATES WITH CAREER STUDIES OF VOCATIONAL SCHOOLS: UNIVERSITY OF HARRAN, EXAMPLE OF HILVAN VOCATIONAL SCHOOL

Year 2017, Volume: 9 Issue: 21, 397 - 411, 20.10.2017
https://doi.org/10.20875/makusobed.317274

Abstract

Üniversiteler
genel olarak bilimsel bilgi üreten ve yayan kuruluşlar olmalarının yanı sıra
bölgesel kalkınmanın da temel dinamiklerinden biri olarak kabul edilmişlerdir.
Tarihsel süreci içerisinde değişik misyonlar yüklenmiş olan meslek yüksekokulları,
ilçelerin pek çok alanda gelişimine de katkı sağlamaktadır. Bu çalışma, Hilvan
Meslek Yüksekokulu’nun, üniversite adaylarının eğitim hayatına, sosyal ve
kişisel gelişimlerine katkılarını ölçmek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma,Hilvan
Belediyesi bünyesindeki Bilgi Evi’ne kayıtlı üniversite adaylarını
kapsamaktadır.Örneklem büyüklüğü belirlenirken, 150 olarak bilinen evren
büyüklüğü için, %5 hata oranı ile evreni temsil edebilecek 91 deneğe
ulaşılmıştır. Araştırmada kullanılan veri toplama aracı araştırmacılar
tarafından geliştirilen 15 soruluk anket formudur. Anket analizinde SPSS 18
paket program ile veriler analiz edilmiştir. Çalışmada her bir ifade için güvenilirlik
testi yapılmış ve Ki-kare testi kullanılmıştır. Analizlerde akademisyenlere
karşı önyargı ile ders ortamına karşı önyargı, kişinin sosyalleşmesi ile
özgüveni veüniversiteli olma isteği ile özgüvenleri arasında ilişki olduğu
tespit edilmiştir.

References

  • Referans 1 Alkan, R., Suiçmez, M., Aydınkal, M., Şahin, M. (2014). Meslek yüksekokullarındaki mevcut durum: sorunlar ve bazı çözüm önerileri. Yüksek Öğretim ve Bilim Dergisi. 4(3), 133-140.
  • Referans 2 Batur, H. Z., ve Adıgüzel, O. (2014). Schein'in Kariyer Değerleri Perspektifinde Öğrencilerin Kariyer Tercihlerini Etkileyen Faktörler Üzerine Bir Araştırma: Isparta İli Fen Lisesi Öğrencileri Örneği, 327-348.
  • Referans 3 Başar, H. (2003). Önyargısız ve ezbersiz eğitim. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 34(34), 214-235.
  • Referans 4 Çakır, M. A. (2004). Mesleki karar envanterinin geliştirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37(2), 1-14.
  • Referans 5 Çulha, M., ve Dereli, A. A. (1987). Atılganlık eğitimi programı. Psikoloji Dergisi, 6(21), 124-127.
  • Referans 6 Decenzo, D, A,, ve Robbins, S, P, (2007), Fundamentals Of Human Resource Management, John Wiley ve Sons, Inc,: United States Of America, Ekinci, H. (2013). Müzik öğretmeni adaylarının solo sahne performansına ilişkin özgüven algılarının bazı değişkenler bakımından incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy üniversitesi eğitim bilimleri enstitüsü dergisi, 2(2), 52-64.
  • Referans 7 George, D., ve Mallery, P. (2010). SPSS for windows step by step: A simple guilde and reference 18.0 update. 11. Baskı, Paperback, sep.
  • Referans 8 Göregenli, M. (2013). Önyargıyı ve Ayrımcılığı Azaltmak.
  • Referans 9 Kalaycı, Ş. (2014). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Ankara: Asil Yayınevi.
  • Referans 10 Koç, S., ve Gün, N. (2007). Özsaygı: Öncelikler listende kaçıncı sıradasın? (3.baskı). İstanbul: Kuraldışı Yayıncılık.
  • Referans 11 Örs, F., "Meslek Yüksekokullarının Toplumsal İşlevi, Bir Meslek Yüksekokulunun Kurumsal İmaj Araştırması" Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Bahar 2003 Sayı 10 http://akademik.mu.edu.tr/data/06020000/resim/file/105%20ferl%C3%83%C2%A2l%20%C3%83%C2%B6rs. Pdf
  • Referans 12 Örs, F. (2011). Meslek Yüksekokullarının Toplumsal İşlevi Bir Meslek Yüksekokulunun Kurumsal İmaj Araştırması. Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi, 1(10).
  • Referans 13 Özden, M. C. (2015). Üniversite Yönetmelikleri Çerçevesinde Kariyer Merkezlerinin Amaç ve Faaliyetleri. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 7(12).
  • Referans 14 Özpolat, A. (2010). Ailede Demokratik Sosyalleşme. Aile ve Toplum, 9-24.
  • Referans 15 Özyürek, R., ve Atıcı, M. K. (2016). Üniversite öğrencilerinin meslek seçimi kararlarında kendilerine yardım eden kaynakların belirlenmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(17).
  • Referans 16 Saylan, T., (1990), Bir Sağlık Bilimci Gözüyle Üniversite ve Toplum, Yükseköğretimde Sorunlar ve Çözümler, Cem Yayınevi, İstanbul, s. 31-36.
  • Referans 17 Şahin,İ., Zoraloğlu, R.Y. ve Fırat, N.Ş. (2011). Üniversite Öğrencilerinin Yaşam Amaçları,Eğitsel Hedefleri, Üniversite Öğreniminden Beklentileri ve Memnuniyet Durumları.Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 17 (3), 429-452.
  • Referans 18 Üskül, Z., (1990), Taşra Üniversitelerinin Kültürel Etkinlikleri ve Eskişehir Anadolu Üniversitesi Örneği, Yükseköğretimde Sorunlar ve Çözümler, Cem Yayınevi, İstanbul, s. 289-294.
  • Referans 19 Yıldız, E., Talih, D., (2011). Üniversitelerin Kalkınmadaki Rolü: Babaeski Meslek Yüksekokulu Örneği, 269-287.
  • Referans 20 Yılmaz, M. T. (2004), Okullardaki Mesleki Rehberlik Uygulamalarında İki Temel Sorun Öğrencilerin Alan/Bölümlere Yönelik “Mesleki Benlik Tasarımları” nın Oluşumuna Okul Ortamının Etkisi Üzerine Bir İnceleme.XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malatya
  • Referans 21 Yılmaz, M., ve Karadeniz, O. (2011). Öğrenci adaylarının tercih ettikleri programlara kayıt yaptırmama nedenleri ve yeniden yapılandırma: Pamukkale üniversitesi araştırması. Çalışma İlişkileri Dergisi, Temmuz, 2(1), 66-78.
  • Referans 22 https://tr.wikipedia.org/wiki/Önyargı
  • Referans 23 http://www.hasansabrikayaoglu.com/sosyallesme-nedir-ve-neden-onemlidir/
Year 2017, Volume: 9 Issue: 21, 397 - 411, 20.10.2017
https://doi.org/10.20875/makusobed.317274

Abstract

References

  • Referans 1 Alkan, R., Suiçmez, M., Aydınkal, M., Şahin, M. (2014). Meslek yüksekokullarındaki mevcut durum: sorunlar ve bazı çözüm önerileri. Yüksek Öğretim ve Bilim Dergisi. 4(3), 133-140.
  • Referans 2 Batur, H. Z., ve Adıgüzel, O. (2014). Schein'in Kariyer Değerleri Perspektifinde Öğrencilerin Kariyer Tercihlerini Etkileyen Faktörler Üzerine Bir Araştırma: Isparta İli Fen Lisesi Öğrencileri Örneği, 327-348.
  • Referans 3 Başar, H. (2003). Önyargısız ve ezbersiz eğitim. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 34(34), 214-235.
  • Referans 4 Çakır, M. A. (2004). Mesleki karar envanterinin geliştirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37(2), 1-14.
  • Referans 5 Çulha, M., ve Dereli, A. A. (1987). Atılganlık eğitimi programı. Psikoloji Dergisi, 6(21), 124-127.
  • Referans 6 Decenzo, D, A,, ve Robbins, S, P, (2007), Fundamentals Of Human Resource Management, John Wiley ve Sons, Inc,: United States Of America, Ekinci, H. (2013). Müzik öğretmeni adaylarının solo sahne performansına ilişkin özgüven algılarının bazı değişkenler bakımından incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy üniversitesi eğitim bilimleri enstitüsü dergisi, 2(2), 52-64.
  • Referans 7 George, D., ve Mallery, P. (2010). SPSS for windows step by step: A simple guilde and reference 18.0 update. 11. Baskı, Paperback, sep.
  • Referans 8 Göregenli, M. (2013). Önyargıyı ve Ayrımcılığı Azaltmak.
  • Referans 9 Kalaycı, Ş. (2014). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Ankara: Asil Yayınevi.
  • Referans 10 Koç, S., ve Gün, N. (2007). Özsaygı: Öncelikler listende kaçıncı sıradasın? (3.baskı). İstanbul: Kuraldışı Yayıncılık.
  • Referans 11 Örs, F., "Meslek Yüksekokullarının Toplumsal İşlevi, Bir Meslek Yüksekokulunun Kurumsal İmaj Araştırması" Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Bahar 2003 Sayı 10 http://akademik.mu.edu.tr/data/06020000/resim/file/105%20ferl%C3%83%C2%A2l%20%C3%83%C2%B6rs. Pdf
  • Referans 12 Örs, F. (2011). Meslek Yüksekokullarının Toplumsal İşlevi Bir Meslek Yüksekokulunun Kurumsal İmaj Araştırması. Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi, 1(10).
  • Referans 13 Özden, M. C. (2015). Üniversite Yönetmelikleri Çerçevesinde Kariyer Merkezlerinin Amaç ve Faaliyetleri. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 7(12).
  • Referans 14 Özpolat, A. (2010). Ailede Demokratik Sosyalleşme. Aile ve Toplum, 9-24.
  • Referans 15 Özyürek, R., ve Atıcı, M. K. (2016). Üniversite öğrencilerinin meslek seçimi kararlarında kendilerine yardım eden kaynakların belirlenmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(17).
  • Referans 16 Saylan, T., (1990), Bir Sağlık Bilimci Gözüyle Üniversite ve Toplum, Yükseköğretimde Sorunlar ve Çözümler, Cem Yayınevi, İstanbul, s. 31-36.
  • Referans 17 Şahin,İ., Zoraloğlu, R.Y. ve Fırat, N.Ş. (2011). Üniversite Öğrencilerinin Yaşam Amaçları,Eğitsel Hedefleri, Üniversite Öğreniminden Beklentileri ve Memnuniyet Durumları.Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 17 (3), 429-452.
  • Referans 18 Üskül, Z., (1990), Taşra Üniversitelerinin Kültürel Etkinlikleri ve Eskişehir Anadolu Üniversitesi Örneği, Yükseköğretimde Sorunlar ve Çözümler, Cem Yayınevi, İstanbul, s. 289-294.
  • Referans 19 Yıldız, E., Talih, D., (2011). Üniversitelerin Kalkınmadaki Rolü: Babaeski Meslek Yüksekokulu Örneği, 269-287.
  • Referans 20 Yılmaz, M. T. (2004), Okullardaki Mesleki Rehberlik Uygulamalarında İki Temel Sorun Öğrencilerin Alan/Bölümlere Yönelik “Mesleki Benlik Tasarımları” nın Oluşumuna Okul Ortamının Etkisi Üzerine Bir İnceleme.XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malatya
  • Referans 21 Yılmaz, M., ve Karadeniz, O. (2011). Öğrenci adaylarının tercih ettikleri programlara kayıt yaptırmama nedenleri ve yeniden yapılandırma: Pamukkale üniversitesi araştırması. Çalışma İlişkileri Dergisi, Temmuz, 2(1), 66-78.
  • Referans 22 https://tr.wikipedia.org/wiki/Önyargı
  • Referans 23 http://www.hasansabrikayaoglu.com/sosyallesme-nedir-ve-neden-onemlidir/
There are 23 citations in total.

Details

Journal Section Ozel Sayi
Authors

İbrahim Hakkı Arslan This is me

Hasan Bakırcı

Emine Aytar

Publication Date October 20, 2017
Submission Date May 30, 2017
Acceptance Date September 28, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 9 Issue: 21

Cite

APA Arslan, İ. H., Bakırcı, H., & Aytar, E. (2017). MESLEK YÜKSEKOKULLARININ KARİYER ÇALIŞMALARI İLE ÜNİVERSİTE ADAYLARINA KATKILARI: HARRAN ÜNİVERSİTESİ HİLVAN MESLEK YÜKSEKOKULU ÖRNEĞİ - CONTRIBUTIONS TO UNIVERSITY CANDIDATES WITH CAREER STUDIES OF VOCATIONAL SCHOOLS: UNIVERSITY OF HARRAN, EXAMPLE OF HILVAN VOCATIONAL SCHOOL. Mehmet Akif Ersoy University Journal of Social Sciences Institute, 9(21), 397-411. https://doi.org/10.20875/makusobed.317274