In this study, an automation system that can remotely perform control and control functions with a microcontroller has been designed and implemented in order to control and monitor the electronic laboratories in the relevant departments of engineering faculties and vocational schools. Within the scope of this study, an automation system that can remotely control and command functions with a microcontroller was designed and implemented in order to control and monitor the electronics laboratories in the relevant departments of engineering faculties, technology faculties and vocational schools. With the interface and card reading system, the student can create on the information database and with the algorithm developed, the student can only access the experiment sets for the courses he is responsible for. The prepared program and algorithm can archive the attendance list of the students and provide the opportunity to follow the working processes of the students in the past. The two-stage card reading system developed can provide fault tracking, identity management and laboratory equipment control. With this study, it is aimed for students to use the laboratory more efficiently in practice lessons. The efficiency of the automation system was compared with the previous years with the 13-week process follow-up applied with the students.
Bu çalışmada, mühendislik fakülteleri ve meslek yüksekokullarının ilgili bölümlerinde bulunan elektronik laboratuvarlarının kontrolü ve takibini sağlamak üzere, mikrodenetleyici ile kontrol ve kumanda işlevini uzaktan yapabilen bir otomasyon sistemi tasarlanmış ve gerçekleştirilmiştir. Arayüz ve kart okuma sistemi ile öğrenci bilgi veritabanı üzerinde oluşturabilmekte ve geliştirilen algoritma ile öğrenci sadece sorumlu olduğu derslere dair deney setlerine erişim sağlamaktadır. Hazırlanan program ve algoritma öğrencilerin yoklama listesini arşivleyebilmekte ve geçmişe yönelik öğrencilerin çalışma süreçlerini takip etme imkânı sunmaktadır. Geliştirilen iki aşamalı kart okuma sistemi arıza takibi, kimlik yönetimi ve laboratuvar ekipmanı denetimini sağlayabilmektedir. Bu çalışma ile öğrencilerin uygulama derslerinde laboratuvarı daha verimli kullanması amaçlanmıştır. Öğrenciler ile uygulamalı olarak yapılan 13 Haftalık süreç takibi ile otomasyon sisteminin önceki yıllar ile verim karşılaştırılması yapılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 31, 2021 |
Acceptance Date | March 23, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 5 Issue: 1 |