Çalışma
ahşabın mimarlık lisans eğitimindeki yerinin incelenmesi amacıyla
gerçekleştirilmiştir. Ahşabın tasarım ve koruma ile bütünleştirilmesinde
mimarlık meslek eğitimi temel oluşturmaktadır. İstanbul, ahşap mimarlık
mirası ve mimarlık eğitiminde okul ve kontenjan açısından merkez konumdadır. Araştırma İstanbul’da
bulunan üniversitelerin mimarlık bölümleri lisans düzeyi sınırlılığında
gerçekleştirilmiştir. Ahşapla ilgili bağımsız ders araştırmasında; ders
kategorisi, bulunduğu yarıyıl, kredisi, ders süresi, uygulama, teorik ve
laboratuar bilgisi ve ders içeriği incelenmiştir. Ders içeriğinde yapı malzemesi ahşap ve ana maddesi
ağaçların yapısal özellikleri, ahşabın yapıda kullanım alanları, ahşap mimari
miras, taşıyıcı sistem, standart ve yönetmelikler dikkate alınmıştır. Mimarlık
müfredatında ahşap, seçmeli grupta ve teorik ders olarak yer bulmaktadır. Ahşap
konulu ders içerikleri
ahşabın ve ana kaynağı ağacın özelliklerine odaklıdır. Yapılan araştırma sonuçları,
mimarlık eğitiminde ahşap ve ahşap yapıların daha fazla yer almasına ihtiyaç
olduğunu göstermektedir.
The study is carried out to examine the place of wooden material in
architectural education at undergraduate level. The architectural vocational
education is the bases for integration of wood with design and conservation.
Istanbul is as the center of wooden architecture heritage and architecture
education. Research is restricted with universities, located in Istanbul,
including undergraduate level architectural education. In the independent
course research on wooden; course category, semester, credit, course duration,
application, theoretical and laboratory knowledge and course content are
examined. In the content of the course investigation; the structural properties
of wood, wooden building materials, usage areas of wood in the structure,
wooden architectural heritage, carrier system, standards and regulations are
taken into consideration. In the curriculum of the architecture, wood related
courses are elective and theoretical courses. The content of courses is focused
on wooden building material and the main source as trees. The study results
show that information of wood and wood related issues are needed to be more
involved in architectural education.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Material Production Technologies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 26, 2018 |
Submission Date | November 25, 2018 |
Acceptance Date | December 17, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 1 Issue: 2 |