Bu çalışmada, Bilim ve Sanat
Merkezlerinde yürütülen fen bilimleri dersindeki “Madde ve Değişim” ünitesine
yönelik geçerli ve güvenilir bir başarı testinin geliştirilmesi amaçlanmıştır.
Araştırmada nicel araştırma yöntemi desenlerinden tarama kullanılmıştır.
Araştırmanın örneklemini Doğu Anadolu Bölgesi’nde yer alan bir Bilim ve Sanat
Merkezi’nde öğrenimlerine devam eden 115 özel yetenekli öğrenci
oluşturmaktadır. Başarı testi geliştirme sürecinde öncelikle alan yazın
taranmış ve ünite kazanımlarına uygun 35 soru belirlenmiştir. Başarı testinin
kapsam geçerliğini sağlamak için belirtke tablosu hazırlanmış ve uzman
görüşleri alınmıştır. Her bir kazanıma yönelik en az iki soru içeren test,
örneklemde yer alan özel yetenekli öğrencilere pilot çalışma olarak
uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS 20 paket programı ve Excel kullanılarak
analiz edilmiştir. Her bir soru maddesi için madde güçlük ve ayırt edicilik
indeksleri hesaplanmıştır. Bu süreç sonunda bir sorunun testten çıkarılmasına
karar verilmiştir. Güvenirlik hesaplamaları sonucunda KR20 iç tutarlık katsayısı .87 olarak hesaplanmış
ve faktör analizi sonucunda testin 5 faktörlü bir yapıya sahip olduğu
bulunmuştur. Elde edilen bulgular ışığında özel yetenekli öğrencilerin madde ve
değişim ünitesine yönelik başarı düzeylerini belirlemek amacıyla geliştirilen
testin geçerli ve güvenilir olduğu ifade edilebilir.
In this
research, it was aimed to develop a valid and reliable achievement test for
matter and change unit in science course conducted in Science and Art Centers. In the research, survey,
quantitative research method, designs was used. The sample of the study
consisted of 115 gifted students studying at a Science and Art Center in the
Eastern Anatolia Region. In the development of achievement test, firstly, the
literature was examined and questions which were suitable for unit gains were
determined. In order to ensure the scope validity of the achievement test, a
table of specifications was prepared and expert opinions were obtained. The
test, which contained at least two questions for each acquisition, was applied
as a pilot study to the gifted students in the sample. Item difficulty and
discrimination indexes were calculated for each question item. At the end of
this process, it was decided to remove a problem from the test. As a result of
the reliability calculations, KR20 internal consistency coefficient was
calculated as .87 and as a result of factor analysis, it was determined that
consisted of 5-factor. In the light of the findings, it can be stated that the
test developed to determine the achievement level of the gifted students for
the matter and change unit is valid and reliable.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 3 Issue: 2 |