Araştırmada, öğrencilerin, fen bilimleri öğretmenlerinin, izleyicilerin ve il temsilcisinin görüşleri ışığında Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK) 4006 Bilim fuarlarının değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma yönteminin fenomenoloji deseni kullanılmıştır. Araştırma beş öğrenci, beş fen bilimleri öğretmeni, iki izleyici ve bir il temsilcisi ile yürütülmüştür. Veriler araştırmacı tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formlarıyla toplanmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Bulgularda Participantların doğrudan alıntılarına yer verilmiştir. Participantların bilim fuarlarından memnun kaldıkları tespit edilirken bilim fuarlarının öğrencilerin problem çözme becerilerine katkı sağladığı, özgüvenlerini, tutumlarını ve akademik başarılarını artırdığı, proje konularının öğrenci istek ve ilgilerine göre belirlendiği, sergilenen projelerin kaliteli projeler olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır. Ayrıca ziyaretçi sayısının artmasına yönelik çalışmaların yapılması, müfredata “proje eğitimi” dersi eklenmesi hususunda önerilere yer verilmiştir.
The research is aimed to evaluate the 4006 Science fairs of the Scientific and Technological Research Council of Turkey (TUBITAK) in the light of the opinions of students, science teachers, audiences, and provincial representatives. The phenomenology pattern of the qualitative research method was used. The research was conducted with five students, five science teachers, two audiences, and a provincial representative. Data were collected with semi-structured interview forms prepared by the researcher. Content analysis was used in the analysis of the data. Direct quotations from the participants were included in the findings. While it was determined that the participants were satisfied with the science fairs, it was concluded that the science fairs contributed to the problem-solving skills of the students, increased their self-confidence, attitudes, and academic success, the project subjects were determined according to the students' wishes and interests, and the exhibited projects were quality projects. In addition, suggestions were made to carry out studies to increase the number of visitors and to add a "project training" course to the curriculum.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 30, 2021 |
Publication Date | December 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 5 Issue: 2 |